Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hvad koster en swimmingpool om måneden?

Hvad koster en swimmingpool om måneden? 17 Feb 2018 10:21 #7828

  • casper_r
  • casper_r's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
I forlængelse af dette indlæg er jeg blevet henvist hertil.

Jeg har gennem længere tid leget med tanken om at etablere en swimmingpool. Driftsøkonomien og arbejdsbyrden er jeg dog lidt i tvivl om. Derfor søger jeg nogle erfaringer:
Hvor meget koster det at drive din swimmingpool, og hvor meget arbejdstid er der i det (sommer og vinter).


Vh Casper
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvad koster en swimmingpool om måneden? 23 Feb 2018 13:40 #7839

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Casper

Det er dælme svært at svarer på helt præcist, men jeg kan da lige oplyse mine ca. omkostninger og arbejdet med at have poolen.

Min pool er på ca. 57000 liter vand, om året bruger jeg ca. 10kg calsiumhypoklorit, ca. 5kg. tempo sticks eller dem fra Activpool samt 20kg svovlsyre.

Det koster vel i omegnen af ca. 1600kr ifølge liste priser, men nogle gange er der tilbud og så kan der være penge at spare.

Du skal regne med at din pumpe køre i snit 5 timer om dagen, det passer med solvarme og desuden skal alt vandet omsættes en gang i døgnet (dette kan optimeres når man har mere erfaring). Men regn med ca. 5 timer pr. dag i sæsonen og denne sæson starter når vandet er 10 grader eller over og indtil at det er nede på 10 eller under.

Normalt starter jeg midt april og lukker omkring slut september eller midt oktober, hvis vi regner med 5 måneder er det ikke helt ved siden af. Det giver ca. 150 dage.

Min pumpe er på 1HK og bruger derfor 0.735kW så det bliver i alt 0.735 * 150 * 5 = 551.3kW/h og til 2.25kr/kWh (ifølge eniig) giver det 1240kr.

Ialt med kemikalier giver det så 1240 + 1600 = 2840kr

Mht. til tid vedr pasning, ja så bruger jeg ikke meget tid på den den passer næsten sig selv. Jeg har automatisk pH regulering som selv tilsætter syre for at justere pH. En gang om ugen smider jeg en tempstick eller 2 i skimmeren samt støvsuger poolen grundigt, nu er jeg heldig og har en robot så den skal smides i og tændes og tages op efter 3 timer :) så alt i alt 1 time om ugen.

I visse perioder vil der være mere arbejde opstart og nedlukning, om vinteren er der intet arbejde :)

Men den første sæson skal man regne med mere arbejde pga. nyt vand som er meget ustabil samt at man selv er nybegynder i pool kemi, men efter de 2 første sæsoner burde det gå som en leg.

Som jeg siger min pool tager mere tid end plænen, bruger ca. 2 timer på min ca. 900m2 plæne om ugen i sæsonen da den skal slåes 2 gange. Desuden er der arbejdet med at fjerne mælkebøtter og mos......
Mvh. Mads
Sidste redigering: 18 Mar 2018 15:14 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvad koster en swimmingpool om måneden? 17 Mar 2018 13:08 #7854

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Hej Casper

Har samme oplevelse som Mads

Min er på 45.000 liter og er en fiberglas pool, jeg brugte 5 kilo klor og næsten en spand Ph minus - 500 kr.
og så er der strøm til pumpen - som er en strømbesparende så den koster 3- 4 kr. pr dag. at have kørende.

Arbejde med at passe den er det samme - men jeg har valgt at betragte det som et plus at få lov til det :-)
Når græsset er slået og poolen står skarp - er glæden det hele værd.

Tror jeg kom 1000 liter rent vand i - der var fordampet = 60 kr.



20160826_180938-test-2.jpg
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvad koster en swimmingpool om måneden? 20 Mar 2018 09:04 #7856

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Og hvis man er doven og glemmer daglig klorering, så bliver de 10kg klor pludselig til 30kg da man skal chokke den så mange gange.. :whistle: :whistle:
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvad koster en swimmingpool om måneden? 22 Mar 2018 12:45 #7857

Hej Mads

Hvilken PH regulering bruger du?. Hvor meget skal man bruge på sådan en:)? Meget store dif prismæssigt. Nogen gange hænger det sammen:)?

Mvh
Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvad koster en swimmingpool om måneden? 24 Mar 2018 13:25 #7858

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er en pH perfect fra zodiac, den virker perfekt og har kørt i 4 år nu uden problemer. Den ligger vist i 5000-5500kr men min pH er altid stabil og det er rart. Jeg bygger nok selv et redox anlæg ved ikke om det bliver i år eller næste år, men selve proben bliver monteret i år så jeg kan logge lidt på værdierne.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.199 sekunder