Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Tømning af rør

Tømning af rør 12 Okt 2015 08:56 #6055

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Jeg har tømt vandet ud til dysen som sidder 50 cm under poolkanten. Er det nødvendigt at gøre yderligere for at tømme rørene - løbet vandet ikke ud af sig selv, når dysen ligger så relativt lavt? Teknikken er over jorden. Synes det virker meget uoverskueligt hvad der står om at tømme rørene i vejledningen. Sidste (første år vi ha de poolen) havde vi poolmand på, og jeg mener altså ikke at han gjorde noget for at tømme rørene. Var vedlagt et billede der viser dysens placering. Der er kun den ene.
Derudover skal jeg vel bare skrue bundpropper ud af filter og pumpe, og lukke for alle tre haner, og så skulle den vel være ok for vinteren, ikke?
Har i går renset sand, justeret ph og chok kloreret.
Mvh Peter.

WP_20151012_08_02_40_Pro.jpg
Sidste redigering: 12 Okt 2015 09:02 af Ole. Begrundelse: Indsat billed-tags
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 09:02 #6056

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 09:55 #6057

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hvis teknikken er oven vand niveau og du er nede under dyse, er det blot at skrue en vinter prop i ;)

Har du har skruet låget af pumpen så systemet kan trække luft vil vandet løbe ud af røret til dysen selv.

Skimmeren er lidt mere teknisk, da jeg ikke kender rør dybden. Du kan evtl. tømme røret med en vådstøvsuger eller ved at blæse luft i røret med en kompressor.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 10:05 #6058

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mads M skrev:
Hvis teknikken er oven vand niveau og du er nede under dyse, er det blot at skrue en vinter prop i
Ikke helt enig. Slangerne går formodentlig længere ned end dyserne på deres vej til pumpen, så uanset, at pumpen står over niveau, så har du stadig vand i rørene under dysehøjde.

Til skimmeren bruger jeg blot en simpel pumpe som fx. denne shop.poolraadgiveren.dk/alt-til-din-swim...intersikring/P-pumpe
En slange ned i røret, suge, og så er det fint. Den kan evt. også bruges til dyserørene, da disse jo ikke behøver at være helt tomme nede i 1½ meters dybde.
Jeg fandt bare, at metoden med støvsugerslangen var nemmere, nu hvor der var tryk på slangen. Det sparer mig en arbejdsgang, når jeg lukker ned.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 12:47 #6059

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Jeg kunne slet ikke finde ud af at tappe vandet af vha støvsuger, da vandet blev suget ud af skimmeren, selvom jeg postede vand fra vandslange ned i samtidig. Brugte dykpumpe i stedet, og så gik det som en leg.
Hvis jeg skal bruge boremaskine pumpe, slutter jeg bare et stykke vaveslange i hver side og stikker den ene nez i skimmer, suger vandet ud, og hernæst hen foran dysen og trækker vandet ud. Men vil den holde tæt til dysen, så der kan komme ordentligt sug i?

Læste et sted, at man kunne få vandet ud ved at køre et øjeblik på recirkulation, efter vandet var sunket til under dysen. Vil det mon være en gangbar metode, eller risikerer man at ødelægge noget?
Sidste redigering: 12 Okt 2015 12:49 af Malling.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 13:36 #6060

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Du skal ikke sætte den FORAN dysen, du skal stikke den indei røret, så den går nedad, så du kan få suget vandet op.
Du skal pille forsiden af dysen af, så kugledysen kommer ud, så der bliver ordenligt hul, så du kan få slangen ind og ned.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 14:13 #6061

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Det lyder svært. Især når jeg skal nå oppe fra poolkanten. Tær ikke rigtig give mig i kast med det. Kan jeg mon få vandet ud ved at sætte den på recirkulation? Det lyder umiddelbart mere "tiltalende"
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 14:39 #6062

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Sorry du har ret Ole :)

Malling: har du en støvsuger der kan suge vand op fra f.eks. gulv ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 14:44 #6063

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Hej Mads - nej, sådan en støvsuger har jeg desværre ikke umiddelbart. Vile man kunne bruge sådan én - og undgå at skrue dysehoved af?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 12 Okt 2015 18:47 #6064

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Desværre kan du ikke undgå dette da du ellers ikke ville kunne få en vinterprop i ;)

Vandet i poolen vil helt sikkert stige i løbet af vinteren, derfor skal dysen lukkes af ellers vil der løbe vand ind i røret igen.

Jeg blæser mine rør fri for vand med en kompressor, nu er jeg nok en anelse mere avanceret og har lavet 20mm kuglehaner i teknikrummet så jeg let kan blæsevandet ud med moderat tryk.

Dertil har jeg lavet disse 2 adapterer som kan kobles på en kompressor og en have slange som går hen til 20mm hanen på pool anlægget. Jeg bruger mest den med dæk ventilen på, da jeg så har en aftrækker som luft flowet kan styres med. Se neden stående youtube videoer hvor let det er at tømme rørene for vand, har brugt systemet i 6 år uden problemer.


IMG_4149.jpg



https://www.youtube.com/watch?v=qJEJ50I-V8M&feature=em-upload_owner

https://www.youtube.com/watch?v=Pb1wGgYXf3s&feature=em-upload_owner

https://www.youtube.com/watch?v=nzkN42c8Hao&feature=em-upload_owner

Bjarne burde sælge sådanne luft kit's :) 50mm T stykke med 20mm kuglehane + gardena kobling + en tube lim og 50ml rense væske.

ps. kan ikke lige sende et billede fra teknikrummet da der er mørkt her i Jylland B)
Mvh. Mads
Sidste redigering: 12 Okt 2015 18:49 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 13 Okt 2015 06:25 #6065

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Svært? Nej hør nu... Du må ned på maven :)
Jeg så lige i går at du i Netto kan få en pumpe til boremaskine for 40 kr i spotmarkedet.
Svært? Du skal montere en halv til en hel meter slange på pumpen / boremaskinen, og stikke slangen ind i dysehullet, og så pumpe. Bare se at komme i gang. ;)
Det er rutine, eller skal i hvert fald blive, at afmontere /montere dysehovederne. Der fås en plastikdims der passer til, til at gøre det med, og det er IKKE svært, når først du har prøvet det - én gang!
Send evt et nærbillede af dysen...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tømning af rør 13 Okt 2015 09:50 #6067

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja jeg har et indløb i 90 cm dybde, dummede mig da jeg byggede poolen og koblede det sammen med de indløb der er lige under vandspejlet (30cm) :(

Er begyndt at proppe indløbet af i august mens vandet stadig er varmt.

FullSizeRender.jpg
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder