Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: For meget klor?

For meget klor? 20 jul 2010 10:52 #1649

  • FBJ SWF
  • FBJ SWF's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej alle - og tak for et fint forum og et informativt site.

Jeg kunne muligvis finde svaret i et andet indlæg, men efter at have kigget lidt rundt, er det nu ikke lykkedes mig.

Efter et par år med ca. 10.000 liters bassin har vi holdt en pause med pools. Nu skulle vi så bruge lidt vand i haven til børnene, så vi købte et lille 3.500 liter bassin. Efter at have fyldt det gav vi det klor - og af gammel vane fik det samme mængde som hvis det havde være 10.000 liter bassin. Pool-testeren viser nu, at O2-værdien er "oppe i det røde" (10 mg/l) - PH-værdien var også lidt høj, men er justeret ned med PH-minus så den nu er 7,2. Jeg har ikke mulighed for at måle klor-værdier med det test-sæt vi har.

Vi kan se bunden (70 cm), men vandet er lidt tåget/hvidt. Jeg gætter på, at det er effekten af for meget klor, men mit spørgsmål er:

- Hvilke farer er der ved at give "for meget" klor som vi sikkert har gjort
- Er der behov for antiklor eller kan vi afvente...
- Bør man have et test-sæt, der måler klor-værdier eller er O2 resultater tilstrækkelige til at følge med i vandets "sundhed"

Vi ser frem til gode råd og kommentarer, og ønsker alle en god sommer B)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:For meget klor? 20 jul 2010 11:18 #1650

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Du SKAL have et testsæt der minimum måler ph og klor - du kan ikke få nole til privat brug som kan måle udenfor den skala der er på tessættet

Hvis du havde til ville kloren fordampe af sig selv, men vis du skulle bade snart så skulle den sænkes med klorfjerner MENNNNNNNNN ;) du kommer bare tilat bruge flere penge på kemikalier end en gang nyt vand koster - så ud med det og begynd forfra så du kan bade nu mens det er varmt B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:For meget klor? 20 jul 2010 12:24 #1651

  • FBJ SWF
  • FBJ SWF's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Tak for hurtigt svar :)

For at gøre det i den rigtige rækkefølge finder jeg et test-sæt, der kan måle klor. Så kan vi få sikkerhed for, at den skal tømmes inden vi gør det.

Jeg vender tilbage og fortæller om resultatet.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:For meget klor? 20 jul 2010 13:06 #1652

  • FBJ SWF
  • FBJ SWF's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Pudsigt resultat - eller i hvert fald uventet. Jeg købte et test-sæt i (slettet af administrator - vi omtaler ikke firmaer se vores regler)

Ph: 7.4
Klor: 0.6

Det var ikke lige, som vi havde troet, men vi vælger at stole på Matas. Ph-værdierne er nogenlunde ens mellem de to sæt, og O2-værdien ved jeg ikke rigtigt, hvad vi skal stille op med. Vi lader vandet blive i poolen og nyder sommervarmen og jævnlige nedkølinger i poolen.

Tak for hjælpen :P
Sidste redigering: 20 jul 2010 16:40 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:For meget klor? 20 jul 2010 16:42 #1653

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hvis du har så meget klor i, såkan du ikke måle det med et testsæt. når klorværdien er så høj vil det bare se ud som om der intet klor er - tag en vandprøve og fortynd den x antal % og test så. Bliv ved med det indtil du kan måle indholdet og gang så op i forhold til det du har fortyndet med
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:For meget klor? 21 jul 2010 09:10 #1657

  • FBJ SWF
  • FBJ SWF's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej igen :)

Jeg har fulgt dit råd og forsøgt med fortynding - dog uden at det gav nye resultater (forsøgte med x2, x4 og x8). Alt tyder på, at vandet har det godt - det er klart og friskt, og Ph, O2 samt klor værdier er alle som de skal være (både med det nye og det gamle test-sæt).

Igen: Tak for hjælpen - nu vil jeg snuppe mig en morgen "dukkert" (så meget man nu kan i 3.500 liter).

God sommer B)

mvh, Finn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:For meget klor? 21 jul 2010 13:06 #1660

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
så problemet har bare været at der fra starten var en forkert måling B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.163 sekunder