Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grønt vand - hvilket kemikalie

Grønt vand - hvilket kemikalie 26 Jan 2009 11:27 #155

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 13 jun 2007 : 09:29:25

hej erfarne pool folk
Vi købte sidste år et hus med en udendørs pool med 29.000 l vand. hele sidste sommer var vandet fint blåt - vi regulerede med pH- og klor hver dag. Men efter at vi er startet op igen, så har vi problemer med at vandet er grønt (altså uklart) selvom pH og klor ligger fint! vi har forsøgt med 'klar pool' men det virker ikke rigtig - er det fordi at der ksal flere liter i eller?
gode råd modtages gerne

bjarne



526 Posts
Posted - 13 jun 2007 : 20:58:51

Det er lidt svært at svare på med de oplysninger du har givet, for der kan være flere årsager.
Hvis vandet er grønt kan der rent faktuelt KUN være 3 årsager
1. PH værdien er for høj. Hvis ph værdien er oppe omkring de 8 så virker kloren faktisk ikke, hvis den er omkring 7 så virker 80-90% af kloren
2. der er ikke nok klor i vandet
3. du har brugt stabiliseret klor - klor med cyanursyre i. Den klor som bl.a. Mates og mange andre sælger. Hvis du har brugt den form for klor og har brugt for meget af den, så er dit vand ødelagt og du kan bare tømme din pool og starte forfra. Før du gør det skal du dog kontakte et proffesionelt poolfirma og give dem en vandprøve. De kan så fortælle dig om du rent konkret har problemet og hvad du kan gøre. Prøv at se under vejledninger CYANURCYRE. her kan du læse om problemet

Hvis problemer er et vandet er uklart ( men ikke grønt ) så har du et flokningsproblem. Læs hæfte 2 under vejledninger



DrDante



2 Posts
Posted - 17 jun 2007 : 17:38:45

Hej, jeg har netop haft samme problem. Prøv flg:
Afmonter ventil fra sandfilter - "rør godt rundt" i sandet med en pind el.lign. Mit vand i filtret blev MEGET beskidt. Gen-monter Ventil. Skyl filtret. Jeg gentog dette tre gange. Det tog ca. en times tid.
Vandet var helt fint næste dag - og masser af kemi, blot med knofedt.
Vh Dirk


Yxos



107 Posts
Posted - 18 jun 2007 : 09:14:56

Prøv først med en chock-klorering, (husk at justere ph først!!!) og lad så pumpen køre i et døgn.
Det burde tage alt grønt.

Iøvrigt gælder altid ved uklart vand: Analyser; behandl; og filtrer så indtil vandet er klart igen. Det kan tage op til et par dage.


Hvis du har overtaget en "Brugt" pool, så ved du nok ikke hvor gammelt sandet i filteret er.
Filtersand bliver "slidt" og får rent ud sagt runde hjørner som ikke kan holde fast på snavset, så meget af det siver lige igennem.
Eller bare kort: Slidt filtersand = filter virker ikke!

Filtersand holder 4-5 år, så skal det skiftes. Det er ikke svært, bare møgtræls, men alle kan gøre det. Se geismar.dk/projekter/pool/rensning/filtersand/filtersand.htm


Ole


dolil



1 Posts
Posted - 27 jun 2007 : 13:55:32

hej alle

Nu prøvede vi med alge-dræber og derefter Alu-flok - så blev poolen bare så smuk - så det var heldigvis ikke klor-lås eller filtersandet der skulle skiftes. Vi har selvfølgelig returskyllet en 3-4 gange for at få det grønne væk.



vh
dorthe


Yxos



107 Posts
Posted - 27 jun 2007 : 14:04:02

Jeg læste lige dit første indlæg igen. Det ser for mig ud som om du IKKE har startet sæsonen med at chock-klorere.
Det skal du altid gøre. Så dræber du alle alger med det samme, og de ændres fra at være noget grønt snask til at blive noget brunt snask.
Det brune snask hænger dog ikke ved bund og sider, og lader sig støvsuge og ender i filtret.
Og SAA skal der returskylles, sikkert flere gange.

Ole


Ejegod



66 Posts
Posted - 27 jun 2007 : 19:38:26

Hej med dig. Har lige haft samme problem. Havde grønt og uklart vand i en hel måned. Prøvede med ren pool og flok. Intet hjalp. Jg har en pool på 27.000 ltr. Jeg chokklorede med 1 kg. klor, lod pumpen køre. Bagskyllede 3-4 gange i døgnet. 2 døgn efter var poolen helt ren og fin igen.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.149 sekunder