Jeg er også lidt lunken ved at bruge en cirkulations pumpe til varmesystemer, jeg vil nok gå efter en bypass shunt på den eksisterende filterpumpe.
Der er ikke ret meget at spare ved at køre med 2 pumper efter min mening, vandet skal filteres en gang dagligt. Normalt siger man max. 5 timer til at alt vandet er cirkuleret. Jeg har kørt statestik på min pumpe drift de sidste 6 år, min pumpe køre kun når der er sol + 30 min ved middags tid.
Hvis jeg tager gennemsnittet af denne drift over et vindue på 7 dage er gennemsnittet ca. 5-6 timer, så hvis ens anlæg er dimmentioneret rigtigt vil der ikke være noget problem.
ps. der er selvfølgelig korte perioder hvor pumpen køre endnu mere, men her er man blot glad for det er lig med mere varme + rent vand.
Man skal huske at for hver grad vandet stiger stiger sansynligheden for vand forurening kraftigt, derfor er det godt med ekstra filterering når der er varmt vejr
Det eneste man får af at bruge en ikke egnet pumpe er blot rustanløbninger på ens liner, fliser eller glasfiber og det er TRÆLS RIGTIG TRÆLS
, jeg brugte 3 dage sidste år på at fjerne okker 1 dag til tømning (57m3 lige i afløbet), 1 dag til at rense lineren og 1 dag til at fylde samt en hel sæson til at stabilisere nyt vand