Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Solvarme og varmeveksler

Solvarme og varmeveksler 27 maj 2010 15:28 #1102

  • HSE
  • HSE's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Hej.

Jeg står og skal til at lave solvarme til min pool.

Jeg har tænkt mig at bruge 6 stk(12,9m2) rigtige plan fangere, med pumpeblok og styring, som skal kører direkte ned på poolveksleren

Mit spørgsmål er hvordan regner jeg ud hvor stor min poolveksler skal være?

på forhånd tak

Pool info:
60000L
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Solvarme og varmeveksler 27 maj 2010 16:09 #1103

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du skal regne ud hvor mange Kw dine solfangere kan producere, og så skal din varmeveksler være stor nok til at kunne overføre dette antal kw - husk på at m3 og graden på den primære varme tilsammen er afgørende for hvor meget en varmeveksler kan overføre
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme og varmeveksler 21 Okt 2010 20:41 #1912

  • jens-erik
  • jens-erik's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
hmmm slap du ikke for let om ved det svar ??:-)
jeg står for at bygge pool...og vil gerne have opvarmningen installeret korrekt.
Etablerer højst sandsynligt jord eller kombineret jord/luft varme pumpe , men dette er ikke helt afgjort. Er bange for at solvarme ikke kan klare det i forår og efterår ??. Men hvor stort skal anlæget være (kw) (600000 l) forårets opvarmning kan i princippet sagtens gøres over et par uger.
Men skal i første omgang regne ud hvor mange kw der går til at opvarme x l vand fra 8 grader til 21 grader, derefter skal temperaturen jo så holdes..ved selvfølgelig at der skal indregnes fordampning omgivelsernes temt etc. Det er planen at poolen skal kunne køre med de 21 grader i perioden ca.15/5 til og med uge 42
Jens-Erik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme og varmeveksler 21 Okt 2010 22:46 #1913

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
joooooooo måske B)

Lad os først glemme al det med at vandet skal opvarmes fra 8 til 21 grader. Det er lidt ligegyldigt, idet det er et engangsproblem der kun handler om hvor længe man er om at gøre det - groft sagt.
Det det handler om er, hvor mange grader vandet mister i døgnet og som skal erstattes.
Her handler det først og fremmest om hvor godt vandoverfladen er beskyttet mod fordampning m.v (80-90 % af den varme man mister mistet via vandoverfladen )
Så det første spørgsmål er altså om, i hvor høj grad ( hvor længe i døgnet )vandoverfladen er beskyttet med en termodug af en eller anden slags
Hvis vi nu går ud fra at der er termodug på når der ikke bades, så kan vi som en tommelfingerregel regne med, at der kun mistes 5-10% af varmen.
Hvis vi nu siger, at vi har 60 m3 og ønsker en varmegrad på 24 og regner med værste tilfælde d.v.s 10% varmetab, så skal der bruges 140 kw ialt eller 6 kw i timen pr. døgn 24 timer)til at opvarme 60 m3 de ca. 2 grader i døgnet som der mistes i varmetab

Det vil sige, at du skal vælge et anlæg ( de enkelte typer anlæg producerer meget forskelligt )der kan producere dette antal kw og en varmeveksler der kan overføre denne mængde af kw.

Derudover handler det også om fordampning og her skal man også bruge poolens m2 for at kunne beregne på det

Så uden yderligere information kan der næppe gives bedre svar en ovenstående og derudover kan der aldrig gives et 100% rigtigt svar - dertil er faktorerne i en sådan beregning al for komplekse
pyha ;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme og varmeveksler 22 Okt 2010 09:49 #1914

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg kan kun give Bjare ret :) , det er et kompleks system og regne på. Men hvis man regner alle tab fra, dvs. regner på et tabs fri system kan antallet af kwh som skal tilføres bassinet findes ved disse formler:

formel.GIF


Ved og indsætte end M3 mængde af vand og ønsket temperatur forøgning, beregnes antallet af kwh som der skal bruges. Så er det bare og gange med ens kwh pris på el, så ved man hvad det koster hvis man bruger en el patron :angry:

Eller kwh prisen på ens fjernvarme eller virkningsgraden af ens varmepumpe * kwh prisen på el.

Så kan man bruge beregningen til og se om man har lyst til og gå videre, for her fra kan det kunne blive dyrre :) da varme tab fra pool skal indregnes osv......

Jeg har lavet et regneark som virker på fjernvarme som afregnes pr. forbrugt M3, ja vi er stadig nogen her i DK som afregner pr M3 forbrugt fjernvarme HERLIGT!!!!!

Vi betaler 14.39kr/M3 for 60-70 grader varmt fjernevarme vand.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme og varmeveksler 22 Okt 2010 09:50 #1915

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Kan se at mine formler ikke kom så godt med, men klik på billede og de vil blive bedre :)

Ps. formlerne kan også bruges til og beregne hvor meget effekt man på en given dag har fået smid i poolen fra ens f.eks. solfanger, så kan man beregne hvor mange penge man evt. har tjent/sparet :woohoo:
Mvh. Mads
Sidste redigering: 22 Okt 2010 09:52 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme og varmeveksler 24 Okt 2010 08:50 #1920

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Jeg har nu lavet en ny hovedmenu. BEREGNINGSSKEMAER. Her har jeg lagt Mads og mine beregninsskemaer til kW beregninger op. Herfra kan de downloades
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.182 sekunder