Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Skal det være stål?

Skal det være stål? 16 Aug 2010 13:10 #1847

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Hej.
Jeg er kommet i tvivl om valget af en stålpool, da jeg ikke ønsker at etablere noget som er ubruligt om 10år.

Derfor vil jeg høre, hvad er det der tales om når man siger at en stålpool har 10-15års levetid?

Hvad skal der til efter denne periode for at "køre" videre?

Kan man gøre noget for at forlænge levetiden?
(plast på ydersiden inden påfyldning eller lignende)

Ryberg
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 13:17 #1848

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ingen ønsker vel at investere i en pool, der er ubrugelig om 10 år, men økonomi spiller jo altid en rolle, og da stålpools er de billigste i anskaffelse og montering, er der et marked for dem.

Jeg mener ikke man kan forlænge levetiden ved at belægge med plast udvendig eller lignende. I så fald ville det så nok blive så dyrt, at man ligeså godt kunne have valgt en anden pooltype fra starten.

Levetiden er "kort" for stålpools fordi uanset at stålet er "rustfrit" så er det det alligevel ikke, og erfaringen siger, at de holder 10-15 år.

Hvis en stålpool er rustetop, er der kun en udvej: at skifte stålet, dvs. tømme bassinet, smide linieren ud (den er nok også klar til udskiftning) fjerne stålet, lidt gravearbejde, da der nok falder en del jord ned i hullet, da der nu ikke er noget til at holde det tilbage, og så omvendt igen: Ny stålpool, liner m.m.

Det var udsigten til dette, der gjorde at vi valgte en betonpool, som er dyr i anlæg men relativ billig i materialer. Da vi selv byggede den sparede vi en del penge ved det.
Sidst jeg kiggede, stod den der endnu ;)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 20:25 #1850

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
ok - hvordan er levetiden for en PP-Pool?
Såfremt man støber en betonbund :)

(det er ikke nævnt i hæfte 1)
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 20:33 #1851

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hæfte-1 tilhører en svunden tid før IT blev opfundet i Frederiksværk.
Hvilken artikel her på siden refererer du til?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 20:35 #1852

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Jeg kan bare ikke finde noget info på hvor lang tid man regner med at en PP pool holder.

Stål: 10-15
Træ: 20
Beton og Panel: "evigt"
Glasfiber/PP-Pool: ??

:)
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 20:40 #1853

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Nå, det ville du ikke svare på :)
Jeg går ud fra, at du mener en "Panel-Pool", altså én hvor siderne er bygget op af elementer udført i kraftig og stort set uforgængeligt plastmateriale.
Den skulle gerne holde din tid ud, ligesom en betonpool.

Fordele ved PP-Pool:
- Pladdernem at samle.
- Den skal ikke en gang pudses inden lineren lægges i, da den er pæn og glat i sig selv.

Ulemper:
- Prisen!

Hvis ikke du mener en "panel-pool", kan du så ikke lige uddybe hvad det egentlig er du mener med "PP-Pool" ?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 20:44 #1854

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
jo jeg vil godt svare....

Hæfterne på swimmingpool.dk :)

PP-Pool = polyppropylen (minder om glasfiber men samles i nogen store stykker)
Jeg tror ikke det er det samme som panel pools som samles af metal skelet og med en liner i.

R
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 20:59 #1855

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa :)

Her er lidt mere fakta om stål pools, for det er ikke helt rigtigt at de kun holder 10-15 år. Desuden kan man gøre meget til, at den holder bedre lige som man kan gøre meget forkert, som forkorter leve tiden på en hvilken som helst pool type :)

Den med at de 10-15 år er ca. tiden hvor man skal på regne reperationer og renoveringer, men der er nogle ting som først skal overholdes når man bygger en stål pool som gør at den holder rigtig længe.

1. Alle snit i stål pladen skal forsegles med zinkmaling, og skal det være super godt giver man det noget stålskibsmaling oven på denne zink maling når den er tør.

2. At man vælger dyser og skimmere af samme kvalitet som man vil anvende i en beton pool, de stumper som kommer med de såkaldte pool pakker er af for ringe kvalitet.

3. At man som minimum tørstøber rundt omkring poolvægen, men igen skal det holde godt er det vådbeton som man anvender. Hvis man gør dette vil man til en hver tid kunne tømme poolen for vand uden at der sker ulykker! (jordskrev og evt. forst i jord som kunne trykke en stålside ind)

I min tid som pool researcher har jeg set og hørt om stålpools hvor stål vægen har op til 30år på bagen :) , og det er ikke helt ualmindeligt at den holder 20-25år.

Hvis man gør som beskrevet ovenfor er det eneste jeg kunne forstille mig der vil stå til udskiftning efter 10-15 år er lineren. Da den ofte i stålpools er 0.6mm tyk, til forskel fra en færdigsvejset liner på 1.5mm. Man kan også få stål pools med 0.8mm og 1mm liner, men man kan ikke få 1.5mm som færdig liner pose. Hvis man kunne vil jeg ikke have lyst til og ilægge den, for den vil blive svært og ligge da den vil være meget tung og ikke så fleksibel som en 0.6, 0.8 el. 1mm liner.

Desuden skal det også siges at stålpools som ikke er købt hos prof. poolforhandlere er af en bedre kvalitet end dem man finder andre steder, ofte er stålvægen ikke så tyk og dårligt lakeret og måske slet ikke galvaniseret. Kort sagt man får hvad man betaler for :)

Angående PP pools har jeg ikke den større erfaring, andet end at vi bestilte et tilbud på en PP pool men fik det aldrig. ca. 1.5 år senere ringende firmaet og spurgte om vi stadig vil have et tilbud, men på det tidspunkt havde vi haft pool i 6 måneder. De lovede dog og sende et tilbud på solvarme i stedet for, men her 4 år efter har jeg stadig ikke fået noget tilbud på solvarme :(

Bjarne som er poolbranchens kendte grand old man :), må havde noget mere og tilføje til stålpools og holdbarhed.

(sorry Bjarne kender ikke din alder, men faktisk virker du ganske ung med din viden inden for det nye digitale og brugt af internettet)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 21:13 #1856

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Der skal vist ryddes lidt op i tingene.
1. det er ganske rigtigt, at der både i de tidligste hæfter og de nuværende opdaterede under poolraadgiveren omtales levetid for de forskellige pooltyper. HVAD man imidlertid skal være opmærksom på, at de levetider der refereres til er de ca. GENNEMSNITLIGE før evt. reparationer begynder at vise sig. Personligt kender jeg stålpools der holdt 10 år, og så har jeg set nogle der var mere end 25 år.
Tag det for det det er og tro ikke der kan opstilles en facitliste. Levetid omfatter ikke kun materialerne,men også montering og vedligeholdelse.

2. Jeg kan ikke helt finde ud af diskussionen om PP og panel pools.
a. Panels Pools er pools der samles af x antal paneler af varierende længde og form - lidt som lego
b. PP pools er pools hvis vægge og bund består af en ca. 0.5-1 cm pastic væg. Bund og sider er så svejset sammen hvor de mødes. Der skal støbes omkring disse pools.
c. Glasfiberpools er pools som er støbt af en gang samt andre forskelligheder
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 21:19 #1857

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Tusind tak for dit svar Mads.
Jeg har ingen intentioner om at købe den i et byggemarked :P

Jeg tror det ender med en Ø500 stålpool med brolæggergrus, industribats og filt i bunden.
Vi regnede med at tørstøbe omkring den, men det kan da være jeg ombestemmer mig og støber istedet.

Men vi venter lige til vi har modtage et tilbud på en pp-pool, som er af den type du nævner under punkt B. Bjarne.
Desværre er der bare ikke nogen der har skrevet om håldbarhed på disse.
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 21:27 #1858

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
årsagen er, at en PP pool er så ny på markedet at man faktisk ikke ved hvor længe den holder. De ældste PP pools er vel ikke mere end 10 år gamle og personligt ved jeg ikke hvordan de ser ud efter 10 år. Personligt har jeg altid være bange for de rifter man kan komme til at lave i væggen - hvordan ser det ud efter mange år ?????? - måske er der nogen "derude" der ved det
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skal det være stål? 16 Aug 2010 21:30 #1859

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
gør dig selv en tjeneste ( i fremtiden) nøjes med at bruge tørbeton hvor det sikres at AL beton er vådt. Dette er rigeligt, og hvis du eller dine efterfølgere måtte ønske at fjerne poolen, er det meget lettere
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder