Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: bygning af betonpool med liner påsvejset

bygning af betonpool med liner påsvejset 27 Apr 2011 12:08 #2148

Hej
Erfaringer søges B)

Da vores gamle glasfiberpool ikke kan mere efter ca. 33 år, har vi besluttet at fjerne den, og så bygge en ny pool op i fundablokke, men hvordan gøres det bedst ? vores pool er 4x 8 mtr. Derudover vil vi gerne byggge en trappe ned i poolen.

Har selv i tankerne om at lave et 10 cm.betondæk med jernarmering, for derefter at sætte150 mm fundablokke op som væg, også med jern, og derefter fylde op med beton - afslutte med en påsvejset 2 mm. liner - er der nogen der ved hvordan vi gør det bedst ? skal vi evt. isolere poolen med 100 mm sundolitt i bund og sider, og vil vi få nogen fordele af det ?
Hvor kraftigt en beton skal vi have, og hvilken dimension skal stålet have ( regner selv med en 6 mm. )

Forårshilsen
fra Lærkereden
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 27 Apr 2011 14:42 #2149

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det lyder som en 95% tro kopi af min pool :)
Se geismar.dk/galleriet/category/3-pool

Da dine mål er de samme som mine skal du ganske tigtigt have et 10 (eller 12) cm betondæk af lavabeton.
Dine fundablokke skal være 190mm og ikke 150mm. Ligeledes skal armeringsstålet være 10m.
Støbegrus og almindelig cement er fint at støbe fundablokke op med.

Der har været skrevet meget om isolering her i forum. Søg selv... Min er ikke isoleret, og jeg er en af dem der hælder til, at skal man have varme i poolen, så skal den tilføres, fx. i form af solvarme eller varmepumpe. At isolere poolen selv hjælper kun ganske lidt, da den omkringliggende jord ganske hurtigt vil antage samme temperatur som poolen.
Du skal naturligvis have et tyndt lag under lineren i bunden, så den er rar at gå på.

Jeg vil opfordre dig til at surfe lidt omkring på min side, da jeg har lagt et stort arbejde i at dokumentere byggeriet :)

P.S. Jeg er helt enig i, at du skal have en indbygget trappe! Ståltrapper bliver noget dallerværk, og det er fantastisk hyggeligt at sidde på trappen i vandet og nyde en kold øl!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Lærkereden

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 29 Apr 2011 11:44 #2153

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Mht. beton er det en gode idé og snakke med jeres lokale betonværk, det kan være at de har en anden betegnelse for f.eks. lavabeton. her i united nordjylland hedder der selvnivilernede beton eller viberationsfri beton. Det kan faktisk også være at de med i hatten kan levere funda blokke til en god pris, jeg fik mine blokke i 2006 til 6kr/stk :)

Jeg vil anbefale 6mm rionet i bunden og så 8mm stål i væggene, 8mm stål holdre bedre og koster næsten det samme :)

Mht. isolering har det lidt og sige, en af mine bekendte isolerede ikke sine sider med 20mm flamingo. Vi har samme pool og her i opstart og sen sommer ligger vi altså 2 grader højere i temperatur. I bund og grund har vi samme pool konfiguration kun små ting afviger fra hinande. Men det er rigtigt som yxos siger at en større fanger vil kunne kompensere for den manglende isolering :)

Et sidste tip, nu når i er i gang med ny pool så overvej en hvid liner personligt synes jeg at det ser kanon ud. Når jeg får tid skal der en hvid i min pool, så den først efter vi havde bygget. Men nu har i jo glasfiber er den ikke også hvid :)

Hvor meget regner i selv med og lave ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 29 Apr 2011 19:04 #2156

Hej

Tak for dit svar, jeg har studeret dine billeder meget, og det ser ud som det er den måde vi havde tænkt os at bygge vores nye pool.
Spørgsmål - det jern du har i væggene, er det forbundet med bunden i poolen? eller har du "bare" støbt en bund og så påbegyndt opbygning af væggene derfra ?

Hilsen
Lærkereden
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 29 Apr 2011 19:08 #2157

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har først støbt bunden.
Så satte jeg de to første skifter fundablokke
Så gik jeg rundt med en slaghammer, og borede huller til de lodrette jern for hver 50cm, altså ét i hver blok.
Jernene blev så blot stukket ned i de huller.
Så støbte jeg de to første skifter, altså hældte beton i dem.
Så vandret jern, inden jeg satte tredie skifte
osv.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 29 Apr 2011 19:11 #2158

Hej

Tak for dit svar - vi kridter skoene en ekstra gang, ringer efter et par gode venner, og så er det bare igang B) . Vi fjerner selv den gamle pool støber bund - sider og trappe. Har aftale med et proff poolfirma til at svejse liner i. Mht. farven tror jeg vi vælger en blå - vores glasfiber pool er også blå.

Hilsen Lærkereden
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 29 Apr 2011 19:31 #2159

Du er hurtig :cheer: Dejligt med nogle kvikke folk:)

Jeg tror jeg laver sen støbekasse og binder de lodrette jern sammen med bunden, for derefter at sætte fundablokkene op - hvad har du lagt i din bund, før lineren ?
har du lavet omfangsdræn ?

Hilsen Lærkereden
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 29 Apr 2011 20:06 #2160

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har ikke selv lagt liner i, men jeg mener der ligger en form for skum mellem beton og liner.
Jeg har ikke lavet omfangsdræn, da vi bor oven på en gammel grusgrav. Det er det rene kapilarlag 40cm nede, så det behøver vi ikke. :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 30 Apr 2011 06:42 #2162

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Har lige et par byggetekniske ting som nok bør overvejes set med min erfaring på beton og snak med en beton ekspert.

I stedet for at stikke stål ned i forboret huller, hvilket ikke har en så god styrke. Anbefales det at man tager nogle 50cm stål (8mm eller 6mm, da 6mm er lettest og bukke) og bukker i vinkler, som så sættes ned i den våde betonbund. På den måde får man korrekt binding imellem bund og sider, det er lidt mere besværligt men sikre imod at kassen flytter sig i forhold til bunden. Den anden løsning vil også virke men det kræver at man vibrer sin beton til siderne godt så jernet bliver fuldstændig bunden i betonen i siderne, det lodrette jern skal også med fra dette skift så der bliver 20-25 cm jern overlap.

Vandrette jern skal allerede ligge fra første fundablok eller opnår man ikke perfekt styrke, hvis man støber kassen over flere omgang hvilket er tilrådeligt hvis man ikke har en prof beton vibrator skal man stoppe med kun og fylde en 1/2 fundablok med beton.

Mht. liner farven er det jo en smags sag men prøv og hør jeres montør efter om han ikke har nogle billeder, imens kan du lige se et billede af en af mine bekendtes pool som er med hvid liner. Den hvide liner er lige så let og holde ren som en blå , vælger man en f.eks. AlkorPlan2000 liner som har en speciel smudsafvisende overflade bliver det en leg :)
Bilag:
Mvh. Mads
Sidste redigering: 30 Apr 2011 06:44 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 02 maj 2011 06:40 #2174

Hej Mads

tak for dit svar - det lyder som et god ide det med at bukke noget jern så det er fast forankret til bunden, og så op i fundablokkene
Jeg kender en bygningskonstruktør, måske kan han hjælpe mig med nogle af alle mine spørgsmål.
Kender du noget til hvordan jeg laver et omfangsdræn rundt om min pool ?? Har lidt udfordringer med lidt højt grundvand, sååh tænkte om det ikke var en god ide at lave sådan et :blink:

Hilsen LærkeredenB)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 02 maj 2011 06:49 #2176

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
kender ikke noget i detaljer om hvordan det laves men kender principperne i det, og ja hvis du har højt grundvand skal du have dræn. Ellers kan du risikere at lineren begynder og flyde rund i dit bassin som hvis du smed en plastik pose ned i det, da der vil være poolvand inden i poolen og grundvand på den anden side af lineren.

Prøv evt. og snakke med din bygnings konstruktør, han ved helt sikkert hvordan det skal laves ellers vil en af hans venner sikkert hjælpe :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: bygning af betonpool med liner påsvejset 02 maj 2011 06:52 #2178

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg er helt enig i, at den RIGTIGE måde er, at bukke jernene, og støbe dem ned I bunden.
Men på et eller andet tidspunkt bliver man nødt til at tænke på den praktiske udførelse også. For at kunne gøre dette kræver det, at man NØJE regner ud præcis hvor hver af de temmelig mange jern skal stå. Så skal man finde en måde at sætte dem på, så de bliver stående mens man støber bunden.
Og så skal man støbe bunden, dvs rende spidsrod imellem lodrette jern i bunden af et hul og hælde beton ud, uden at skubbe til de lodrette jern.

Så er det godt nok meget nemmere, at støbe bunden først og så rende rundt med en slaghammer bagefter. Så er jernene ikke i vejen når man støber bund, og man kan nemt se hvor jernene skal være, når det første skifte er sat.

Så jeg vurderede, at "godt nok" var godt nok, og vurderede også, at selvom min bund og mine sider principielt ikke hænge mere sammen end den klæbeevne der er mellem min støbebeton til siderne og bunden, så er vægten af min poolvæg nok til, at den ikke løber nogen steder! Den kan jo i så fald så kun gøre det opad, da jernene jo holde den på plads i den vandrette retning.
Det har nu på niende år vist sig at holde stik.

Jeg synes, at inden man kaster sig ud i 100% "korrekte" løsningers udførelser, så skal man også bruge sin sunde fornuft, og overveje, om det nu virkelig også er anstrengelserne værd. :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.198 sekunder