Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Pool i kælder - Fase 1: Reality check

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 03 Aug 2015 02:36 #5894

  • appear
  • appear's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej


Jeg planlægger at få opført en tilbygning til mit hus. Størrelsen på tilbygningen vil være omkring 10x7 meter.

Tilbygningen er i stueplan tænkt som et forældreafsnit med et ekstra bade- og soveværelse.

Den seneste uges tid har jeg søgt og læst alle de få artikler jeg har kunne finde omkring muligheden for at grave en kælder ud under denne tilbygning med henblik på at etablere en kælder-pool på størrelsen ca. 8x6 meter.

Som emnet antyder er jeg i "reality check" fasen lige nu - jeg ønsker ganske enkelt at få bekræftet at min tanke om en pool i kælderplan kan lade sig gøre, og om det det er væsentligt mere kompliceret (lære 2x dyrere) at opføre en pool i kælderplan end stueplan.

Indledningsvist ville jeg blive utroligt taknemmelig for konstruktivt input til nedenstående overvejelser:

1) Lyder mit projekt voldsomt kompliceret eller er det håndterbart? Min antagelse er at det hjælper på kompleksiteten at pool'en ikke skal anlægges under det eksisterende hus, og der dermed skal graves ekstra kælder ud mv, men at der er tale om en nyanlagt kælder der skal graves ud til den nye tilbygning, specifikt til formålet.

2) Er en pool på 8x6 meter brugbart som andet end "bade" pool? Hvor lang mener I en pool skal være før den egner sig til motion? I princippet kunne pool-etagen snildt være længere end selve tilbygningen således at poolens længde kunne være 10-12-14 meter, jeg antager dog at der rent konstruktionsmæssigt er fordele ved at kælderen og tilbygningen har samme dimensioner.

3) Er der nogen der tør give et ballpark-overslag på hvad selve kælder delen af projektet koster i meget runde tal. Dvs. udgiften til at grave ud, støbe, el-arbejde mv) - gerne afrundet til nærmeste 50.000 kr.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 03 Aug 2015 06:25 #5895

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg kan kun svare på punkt 2. Vores pool er 10x4 og det er efter min mening minimum for andet end badning. Normalt laver man pool med l/b 2:1, fx 8x4 men vi ville også bruge den til motion og lagde derfor 2m på længden. Det har vi ikke fortrudt.
Se geismar.dk/projekt-galleriet/category/3-pool
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 03 Aug 2015 11:02 #5896

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Den er nok meget svær at sige:
Entreprenørudgifter svinger så meget fra landsdel til landsdel og fra og entreprenører er "sultne" eller ej, at du skal have fat i nogle entreprenører for at få et reelt bud på omkostningerne.

Det er også meget svært ar svare på hvor stor din pool skal være for at være andet end en legepool. Det afhænger jo helt af hvad du kræver - hvor god en svømmer du er etc etc. Mankan evt. installere modstrømsanlæsvømmetræner for at komoensere for manglende længde. Vær opmærksom på, at alle almindelige svømmetrænere ikke fungerer som svømmetrænere for garvede svømmere - de svømmes hurtigt ind
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 03 Aug 2015 11:02 #5897

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Den er nok meget svær at sige:
Entreprenørudgifter svinger så meget fra landsdel til landsdel og fra og entreprenører er "sultne" eller ej, at du skal have fat i nogle entreprenører for at få et reelt bud på omkostningerne.

Det er også meget svært ar svare på hvor stor din pool skal være for at være andet end en legepool. Det afhænger jo helt af hvad du kræver - hvor god en svømmer du er etc etc. Mankan evt. installere modstrømsanlæsvømmetræner for at komoensere for manglende længde. Vær opmærksom på, at alle almindelige svømmetrænere ikke fungerer som svømmetrænere for garvede svømmere - de svømmes hurtigt ind
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 03 Aug 2015 12:03 #5898

  • appear
  • appear's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Tusind tak for svar!

Ole, tusind tak for input vedr. længden af pool'en. Jeg har læst på din webside og det lader til at du har opført trappe i den ene ende, er det korrekt? Og hvad betyder det ift. at kunne vende i poolen?

Bjarne, også mange tak for dit input. Jeg er med på et egentligt prisoverslag i høj grad kommer an på "dagsprisen" hos håndværkerne.

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig jeres helt overordnede vurdering af om det er meget mere besværligt at opføre en pool i kælder-plan?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 03 Aug 2015 13:17 #5899

  • Henrik A
  • Henrik A's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 35
  • Modtagne Tak: 2
Der er 2 ting (som jeg ved noget om) der påvirker prisen i forhold til i stueplan.
Mængden af grundvand der vil komme, som skal drænes væk på en eller anden måde.
Mængden af jord der skal køres væk. Kan man ikke selv have jorden på egen grund er det en ret væsentlig omkostning ved sådan et projekt.
Henrik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 03 Aug 2015 17:14 #5900

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Kælderplan eller ej. Det er meget svært at svare på, for hvad er egentlig de 2 senarier ???
Ligemeget hvad og hvordan er det ene ikke mere "besværligt" end det andet. Det er "kun" et spørgsmål om de konkrete udgifter der vil være med de 2 alternativer.
Og for at kunne svare på det skal alle de forskellige faktorer opvejes med hinanden. Det bedste du kan gøre er at kontakte entreprenør Claus Willumsen 26286919 ( har jeg samarbejdet med i mange år ) få ham ud og lad ham give dig nogle konkrete indput
Alt andet vil være gætterier du reelt ikke kan bruge til noget
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 04 Aug 2015 08:42 #5903

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
At vende når der er trappe i poolen...
Man kan bare lave vending ved siden af trappen, men for at være realistisk, så er hverken 8 eller 10 bassin olympiske mål, så en vending med afsæt vil stort set bringe dig helt ned i din anden ende.
Hvis du ønsker at træne vendinger er det jo perfekt, men ellers så lad være, vend på "normal" vis.

Om du skal have en trappe skal i hvert fald ikke betinges af mulighed for vendinger :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pool i kælder - Fase 1: Reality check 04 Aug 2015 09:12 #5904

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Trappen kan jo laves i siden af poolen B)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.163 sekunder