Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: hvilken form for solvarme??

Sv: hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 20:42 #762

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa nu vil jeg gerne blande mig :)

Først og fremmest vil jeg lige overveje det med de 2 undervandslamper på 50w grundigt, du har sikkert allerede opdaget hvor hårdt det er at bygge pool selv. Derfor vil jeg råde dig til og opgradere til min. 1stk. 300w lampe, denne lampe kan senere opgraderes (nedgraderes) til LED.

Grunden til jeg siger ned graderes er at LED's stadig ikke efter min mening giver så kraftigt og samtidig pænt lys som en almindelig halogenpære.

Tro mig den aften hvor du sidder med drinken og ser lyset vil du ikke fortryde det :)

Men tilbage til solvarme emnet, jeg går selv og ærger mig over at jeg ikke smed en gulvvarme slange i bunden på vores pool. Men grunden til dette er en helt anden, jeg er nemlig den heldige mand og have en varme installation hvor vi afregner pr. M3 varmt vand. Her gør det lidt ondt og se at vi sender 30-35grader varmt vand retur, men flowet i dette vand er ikke særlig stort og den enste måde jeg vil kunne få lidt ud af det er ved og sende det igennem en gulvarmeslange.

Jeg ved at det virker i praksis da der er nogle folk i området, som opvarmer deres pool på denne måde.

Selv har vi et gennenstrømning solvarme anlæg og det virker bare, hvis du vil spare nogle penge på panelerne kan du selv bygge dem, der findes et indlæg her inde om hjemmebyggede paneler.

Hvis du er nervøs for at de sorte gennemstrømnings paneler ikke virker, så se lige Leif's log på hans anlæg det er ganske acceptabel på pool temperaturen synes jeg.

www.privatpc.dk/?Statistik

Hvis jeg skulle lave noget om på vores anlæg, vil jeg anskaffe mig en 50rørs vacum solfanger, som jeg så kobler ind over vores poolvarmeveksler.

Disse solfangere har den fordel at de laver varmt vand, som det var et mini atomkraftværk, og det bedste er at de virker i gråvejer da de udnytter UV lyset (totalt smart). Uden at være alt for klog vil jeg mene, at det er muligt og forlænge pool sæsonen 1-1.5 måneder med sådan et anlæg. Men det kræver at man også har isoleret poolen godt, da omgielserne i denne periode køler rigtig meget.

Vaccum solfangere med lavtryk på primærsiden er til og komme i nærheden af nu, af gode grunde kan jeg ikke give dig link til stedet hvor de kan købes, men vil gerne sende dig et link hvor du kan få fat i dem.

HUSK at det kræver der er en poolvermeveksler imellem solfanger og poolvand, altså vi snakker en lidt dyrre opvarmnings løsning kontra gennestrømnings anlæget.

Hvis du kobler en solfanger på dit bundvarme, er jeg næsten sikker på at du skal have en blande sløjfe på, for jeg er bange for at du vil kunne ødelægge slangerne og beton bunden hvis det bliver forvarmt.

Mvh. Mads

ps. jeg vil lige checke op på det med beton og varme, kender en ekspert inden for området.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 23:30 #763

Lige en lille opsumering på dagen og min sideløbende mail udveksling med Bjarne.

Jeg dropper pt. min gulvvarme koncept og arbejder videre i gennemstrømningsmodellen. Årsagen er at jeg ikke tør bruge kr.35-40.000 på noget jeg ikke ved virker optimalt.

Som jeg indledningsvis skrev har jeg en bekendt der har et anlæg liggende fra et sommerhus han har solgt. Dog er arealet af solfangeren alt for lille. Jeg får det afhentet om en måneds tid når han er på disse kanter af landet igen.

Min sunde fornuft siger mig også at det selvfølgeligt er de dage der er godt vejr man bruger poolen og der hvor anlægget producere mest varme.

Jeg trækker selvfølgelig gulvslangerne hen til mit eksistende fjernvarmeanlæg. Så er de ført frem. Hvis jeg skulle få lyst til at eksperimentere senere.

Mads har sikkert ret i at 2 x 50 w ikke er tilstrækkeligt, men det stadig kun en "hovsa" løsning indtil LED markedet har et fornuftigt alternativ.

Da jeg fik tilbud på mit glykolanlæg bad jeg om priser på både vacuum og almindelige fangere. Jeg fik kun på almindeligt, da den pågældende producent var stoppet med at lave dem igen. hm
:ohmy:

Til sidst vil jeg takke for jeres imput. Så vil jeg stoppe med at spekulere på den ene eller den anden type.

mvh. Dennis :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 20 Jan 2010 08:02 #764

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hvad er det, der er åh så vidunderligt ved 50w kontra 300w? Miljø'et ? Din el-regning?

Du er ved at installere en luxusløsning som erstatning for dit badebassin, og som du allerede har fundet ud af, så koster det!
Du vil også finde ud af, at det bestemt ikke er gratis, at drive den. Det er ikke noget der flår din økonomi i stumper og stykker, men det ER en udgift. No surprize, I presume!
Dels er der udgiften til kemikalier. Dem skal man nok få styr på. Så er der udgiften til strøm til pumpen. Den bruger 700-1000w i de minimum 3-4 timer den kører dagligt for at holde poolen ren. Mere, hvis der bades kraftigt eller når solen er meget på, for så skal dit solvarmeanlæg af med varmen, og så skal pumpen køre.

Sammenligner du disse driftsudgifter med de EKSTRA 500w, som 2 x 300W vil koste, sammenlignet med 2 x 50W, så er min påstand, at det er en forsvindende lille ekstraudgift.
Du skal også huske, at dine lamper ikke kører 4 timer dagligt. Og hvis de gør, så er det måske unødvendigt/miljøsvineri om noget.

Jeg tænder mine 2 x 300w vel ca. en gang om ugen i sæsonen, og sjældent mere end en time eller to ad gangen.
Og jeg har endda en lukket have med en overdækket terrasse lige ved poolen. Som jeg ser dine billeder, står din pool (endnu) på et ret åbent stykke, og du vil derfor næppe have flere aftener end jeg, hvor du kan sidde ved poolen og nyde lyset i den.

Du vil måske indvende, at med kun 2 x 50w, så kan du have dem tændt hver aften, og så nyde synet af dem fra dine vinduer.
Fortæl mig ikke, at du står flere timer ved dit vindue hver aften, og glor på din pool med lys i. Og hvis du gør, ja SÅ synes jeg faktisk der er tale om unødigt frås! Hvor ville du ellers lade 100w brænde i timevisa just for show?

Summasumarum... Jeg synes ikke rigtig jeg kan se det store argument i dine 50w lamper, LED eller ej. Vil du have lys, så sæt ordenligt lys. Udgiften til at have dem kørende drukner (om man så må sige) i de øvrige udgifter. Og nøjes så med at tænde dem, når der er belæg for det. Altså når vejret er SÅ godt, at man kan sidde ved poolen mens det er mørkt.

I øvrigt kan man sagtens svømme i mørke, hvis man synes man skal spare. Desuden tiltrækker lyset visse insekter, så nogen aftener vil man ved badning i lys opleve en sand invasion af flyvende småkravl.


Jeg håber du kunne bruge mit input. Vel skal man spare hvor man kan, men der skal være ræson i tingene :-)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 17 Apr 2010 13:26 #907

  • Shortcut
  • Shortcut's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Undskyld jeg blander mig, men min gode ven i Sverige har en indendørs swimmingpool der bliver opvarmet med "gulv"varme i bunden, kombineret med solfangere til opvarmning via veksler.

Opvarmningsformen for hele huset er jordvarme og poolens gulvvarme er bare en ekstra kreds der er sat ind som kan afkobles om vinteren, hvor poolen er tom for vand.
I sæsonen (Maj til slut oktober) holder han minimum 28 grader i poolen.
Nu koster el så ikke meget derovre som her, men hans forbrug af el er omkring 12000 kw om året alt inclusive - det er vel det man kan kalde nærmest acceptabelt ;)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 17 Apr 2010 14:40 #908

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
så sandt så sandt. som tidligere skrevet, så vil der være meget fornuft i at bruge det solfangeranlæg - eller den jordvarme som man opvamer sin bolig eller brugsvand med OGSÅ til poolen vis en extra kreds.
Jordvarme eller et lukket solvarmeanlæg med glykol m.v, vil imidlertid ikke være fornuftigt såfremt man KUN bruger det til sin swimmingpool - og det uanset om det er en inden eller udendørs pool
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 17 Apr 2010 21:44 #909

hej igen.

Tak for jeres indlæg. Jeg er jo stadig i fuld gang med mit projekt efter en længere vinterpause :(

For lige at afslutte lampediskutionen. Var lamper, trafo og dåserne indmuret i betonen. Så hvis det er en dårlig løsning, så er det bare ærgeligt.

Haven og omgivelserne er ved at se hæderlige ud. Der er kommet belægning og lister til liner på. De tre første "test" kantfliser er støbt. (for og se om LIP kan klare 12 mm på en gang). Rørføringen er inde i klæderen. Så langt så godt.

Med hensyn til opvarmning af poolen, har jeg trods jeres råd besluttet at jeg i første omgang bruger gulvarmeslangerne via en varme veksler og kobler det på fjernvarmenettet :silly: Jeg har ikke de store udgifter til installationsdelene da jeg kan låne mig frem til varmeveksleren og kan installere det selv.

Årsagen er at jeg er meget i tvivl om man overhovedet kan varme en udendørs pool op på den måde.... og I har da ikke gjort min tvivl mindre ;) Så konklusionen er at det er bedre at smide måske kr. 3000,- ekstra på fjernvarmeregningen end at investere 35 K i et glykolanlæg der ikke virker..... Virker opvarmningsformen ikke vælger jeg den traditionelle løsning.

Det skal i øvrigt lige nævnes at jeg har investeret i et sikkerhedovertræk med skinner i siden, så det skulle vel også hjælpe på at holde på varmen??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 18 Apr 2010 00:07 #910

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej igen

Ud fra traditionel vurdering, er det en dyr driftmæssig løsning du har valgt, men hvem pokker siger at de traditionelle vurderinger altid er rigtige.
For at vi alle kan lære noget, vil du så ikke være rar :P og holde os underrettet om hvordan forbruget er i den virkelige verden :silly:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 18 Apr 2010 20:49 #911

Hej Bjarne.

Det skal jeg gøre. Men som sagt er det kun på forsøg at fjernvarmen får lov at være opvarmningsform.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 30 maj 2010 20:00 #1121

Hej igen

Poolen og haven er nu færdig :) startede med vand på fyldning torsdag til aften og var færdig i går aftes. 34.000 liter vand

Jeg lovede at vende tilbage med forbrug af kwh fra gulvvarmeslangerne der er koblet direkte på fjernvarmen. Returtermostaten står på maks og jeg bruger 3,3 kwh pr time a 0,57 kr. eller kr. 48 om dagen.

Temperaturen stiger langsomt pt. 1 grad om dagen og er nu 17 grader. men med koldt vand fra hanen og 10 grader udenfor er det vel ok.

Jeg vender tilbage når jeg når driftstemperatur og fortæller hvad veligeholdelsesforbruget er, samt uploader et par solskinsbilleder

med venlig hilsen

Dennis
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 30 maj 2010 21:23 #1122

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det bliver interessant at finde drifudgifterne

1-2 g er det normale" temperaturen stiger i døgnet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.208 sekunder