Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: hvilken form for solvarme??

hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 00:49 #749

Hej Poolrådgiverne

Jeg har haft utrolig meget gavn af jeres forum underetableringen af min styropolpool (7x3,5x1,5) Specielt Klingenborg skal have en stor tak :)

Startede den 1 december.

Har lavet det hele selv ;) med undtagelse af betonarbejde.

Lige nu ligger projektet desværre i vinterhi..... :angry: men poolen er støbt og ligger klar til "bedre" tider.

Poolen er etableret med 100 meter gulvarmesslange støbt i 18 cm. beton med 100 mm flamingo under. 4 indløbsdysser, 1 bundsug og en skimmer. 0,75 hk pumpe og sandfilter til 75 kg sand. 2 stk. 50w halogen spot.

Dette er gjort for at lave et solvarmeanlæg med "gulvvarme" Er der nogen der har erfaring med det?

konceptet skulle være at jeg gerne skulle få 1 til 2 måneder med fornuftig pooltemperatur kontra "gennemstrømnings metoden" men jeg er total novice og har bare fået en god idé "måske"

Prisen på et almindeligt solvarmeanlæg er betydeligt højere end etableringen af et "sort rørs" solvarmeanlæg.

(jeg har i øvrigt fået tilbudt et "sort rørs" udgave på 6 m2 gratis af anderkendt kvalitet.)

Hvad skal jeg vælge?


Mit første tilbud på gulvvarme princippet var kr. 37.500,- :ohmy: jeg er stadig i chok... Det er et Buderus anlæg som også kan supplere med varme til huset.

håber på nogle gode tilbage meldinger.

mvh. Dennis
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 07:51 #751

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hvem har givet dig ideen til "gulvvarme i poolen? Jeg har aldrig hørt om det før, og det lyder umiddelbart som en "dyr" løsning, da den kræver, at du først varmer betonen omkring rørene betragteligt op, inden bunden begynder at afgive varme til vandet.
Sandt at sige tror jeg det i længden bliver for dyr en løsning.
Desuden skal du jo have et lukket anlæg med centralvarme til at løbe igennem rørene.
Men det må tiden jo vise. Jeg kan sagtens tage fejl. I så fald er det ikke første gang ;)

Man kan så sige, at skulle vise sig at være en for dyr løsning, kan du jo bare lade rør være rør, og så varme poolvandet op, som alle andre løsninger jeg hidtil har set.

Men det var jo bare MÅDEN selve VANDET varmes op på. Den anden ende af solanlægget er jo fra solen og ned til dit centralvarmeanlæg. Om du dér vælger et et- eller to-kreds system er vist en smags sag, og hvor meget man vil ofre. To kreds systemer er gerenelt de dyreste.

Min løsning er et et-kreds system, og jeg er ganske tilfreds med det:
geismar.dk/galleriet/category/9-solvarme.html
Ole Kristensen
Sidste redigering: 19 Jan 2010 07:52 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 10:22 #752

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hmmm

Du har desværre ikke skrevet hvor stor din pool er ????? men beskrivelsen af sne siger at den er udendørs

A.
Din pumpe på 3/4hk så et filter der kun kan være 75 kg sand i lyder ikke optimalt. Til en 3/4 hk pumpe skal du bruge et filter med minimum 50 cm i diameter for at få en tilfredsstillende rensning
Hvor mange hk er din pumpe ?
B
Nu ved jeg jo stadig ikke hvor stor din pool er, men 2 stk- 50w undervandslys kan kun lyse en meget lille pool op. Det absolutte minimum er f.eks. 300 w inst. i enden til en 4*8 pool

C.
Solvarmen vedr. gulvvarme eller ej -
Hvis det havde været en indendørs pool, der kræver varmetilførsel hele året og hvor varmetilførslen i lange perioder må komme fra andet end et solvarmeanlæg er ideen god nok. Kender flere der har gjort det - men om det fungerer i paksis afhænger bl.a af hvor mange meter rør du har lagt ned i poolen - hvis du ikke har lagt nok ned vil du ikke kunne få varmen væk fra dine paneler og så vil de koge. Om dine 100 m rør er nok kan jeg ikke umiddelbart sige
Men i en udendørs pool vil jeg nok ligesom Ole stille spørgsmålstegn ved om det arbejdsmæssigt og økonomisk eller i det hele taget varme udbyttemæssigt kan betale sig.

D.
Da der således er en usikkerhed om din gulvvarmeide er god nok og kommer til at fungere ordentligt, så vil jeg freslådig, a diinsallere 2 stk. indløbsdyser til i din pool. 1 sk. så langt nede i poolen og 1 stk. i samme nieau som indløbsdyserne.Træk minimum 40 mm flexrør af disse dyser op til dit teknikrum.De koster ikke meget, men gør du det, så har du mulighed for at tilføre solvarme på den "almindelige,velkendte og altid fungerende måde

E
Forskelige solangeranlæg ?
Der findes "kun" 2 typer solfangeranlæg
A. et lukket anlæg hvor der flyder glykol i rørene, hvor varmen overføres til poolvandet via en varmeveksler og hvor der skal bruges et solfangerareal på mellem 1/3 og 1/2 af bassinoverfladen for at få et tilfredsstillende varmeudbytte. Disse typer anlæg bruges grundet bl.a den store pris kun til indendørs anlæg
B Et åbent anlæghvor swimmingpoolvandet flyder direkte i solabsorberne og hvor swimmingpoolvandet derfor bliver varmet direkte op. Et sådant anlæg skal have et absorberareal på minimum 3/4 af bassinoverfladen. Et sådant anlæg er simpelt, sikkert og billigt ( se Ole Geismars anlæg)
F. der findes 3-4 forskellige slags solabsorbere der fungerer som åbne anlæg og de har selvfølgelig forskellige fordele, ulemper og prisnieauer. Hvad man skal vælge afhænger dels af den overflade man har til at gøre godt med og af hvad man vil se på. De er selvfølgelig mere eller mindre pæne at se på

SKRIV LIGE HVOR STOR DIN POOL ER OG HVOR MEGET TAGFLADE DU HAR
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 10:28 #753

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Dennis skriver faktisk hvor stor hans pool er; omkring 36 m3.
Punkt1manden skrev:
...Jeg har haft utrolig meget gavn af jeres forum underetableringen af min styropolpool (7x3,5x1,5)...
Ole Kristensen
Sidste redigering: 19 Jan 2010 10:30 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 10:30 #754

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jaaaaaaa, men hvor mange m2 x antal m3 bliver afhænger af dybde og den kender jeg ikke - og når solvarme beregnes gås der jo ud fra m2
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 10:33 #755

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Nu må du altså lige finde læsebrillerne frem, Bjarne!
Jeg skrev M3, og ikke M2, og det er fordi Dennis skrev 7 x 3,5 x 1,5
Jeg antager, at 1,5 er dybden, og at han ikke har en pool der er 1,5 x 3,5 og 7 meter dyb ;)
Ole Kristensen
Sidste redigering: 19 Jan 2010 10:34 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 10:46 #756

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Som sædvanlig tager ole mig med "bukserne nede om anklen" :unsure: :unsure: :unsure: :blush: :blush: :blush:

Så her kommer lidt flere oplysninger baseret på de fakts der jo reelt var i Henriks indlæg - hvis man da ager sine briller på g læser ordentligt

Rensninsanlægget:

Minimum 3/4 pumpe og et filer der er 50 Ø i diameter. 1 HK og 60 Ø filter ville være bedre ( og du ender måske med at måtte gå op, idet pumpen jo skal trække både swimmingpool,undervandsstøvsuger - måske, og solvarmenflade. (afhænger også af hvor stor afstand der er mellem vandniveau og tagflade

Med en ca. 25 m2 pool skal du minimum have 18-19 m2 solabsorber for at få det ud af det som du skal ( du skal have et anlæg der kan hæve din varmegrad 6-8 grader i hovedsæson - så bader du en måned før og en måned efter)

Har du læst vedledningerne om sol inde i ARTIKLER/VEJLEDNINGER ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 11:01 #757

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
bjarne skrev:
...Så her kommer lidt flere oplysninger baseret på de fakts der jo reelt var i Henriks indlæg - hvis man da ager sine briller på g læser ordentligt
Dennis'... ;)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 12:33 #758

Det er da en god stemning herinde B)

Jeg har godt nok lige lavet en stil, men den er åbenbart gået tabt???

Bjarne og Yxos tak for jeres input. Jeg skal prøve at uddybe så godt jeg kan, men bær over med mig hvis jeg ikke lige får det hele med.

Jeg har en kommende udendørs pool l. 7m x b.3,5m x h. 1,5 m 36m3 vand. alt er støbt, og rørføring lavet. Ellers mangler alt andet.

4 indløbsdysser placeret tættest på teknikrummet 2 i bunden, 30 cm over bund og 50 cm fra siderne. topdysser 30 cm under vandspejl. samlet ved pool enden og ført i et rør til teknikken.

I modsatte ende en bred skimmer og et bundsug 1 meter fra endevæggen. Begge ført med hver sin slange til teknikken. For at kunne justere sugende. (støvsuger slangen sættes til ved skimmerne)

Teknikrummet placeres i min klæder, 9,5 meter fra nærmeste hjørne. dyserne nærmest. dvs. 18,5 meter vandret længde til skimmer og bundsug.

pumpen er en Speck-Badu 0,75 hk, sandfilter er proaqua 500. ja ø500 og 75 kg sand.

Lys. Hm ja det var nok min spare iver der gjorde jeg valgt 50w i stedet for 300w. Men jeg regner med at der kommer LED i når udbuddet er acceptabelt.

Nå nu til sagen...
Jeg har lagt gulvslanger i fordi en kammerat fortalte at han havde haft en svigerfar med den løsning. Det var jo nemt at rulle slangerne ud på rionettet inden støbning af bund ;) om det bruges eller ikke bruges.

slangerne skal løbe gennem en varmeveksler og til et lukket glykol. min ringe kendskab til solenergi siger mig, at temperaturen lynhurtig er høj på anlægget og at produktionen af varme til veksleren vil være ret konstant Mange dage om året. (så derfor ser jeg ikke betonbunden som det store problem "joker")

Mit hus har ikke den helt optimale løsning for solpaneler på taget. taget vender syd-øst, mest øst. der er sol fra den står op til kl. 15. Der er 80 m2 tagflade. 45´hældning. 8 til 10 meter lodret stigning til toppen af fangeren.

ja jeg har læst dine artikler Bjarne. Og Yxos, der findes heller ikke noget om gulvvarme i pool på nettet :huh:

Jeg er mest stemt for at forsøge gulvvarme løsningen, men vil ærge mig helt vildt hvis jeg smider 20K efter det og det ikke virker..

Jeg har jo altid muligheden for at lave gennemstrømningsløsningen.
Hvilket jo som i skriver er den almindelige (og muligvis også den fornuftigste) løsning.

håber det var uddybning nok :)

med venlig hilsen Dennis
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 12:53 #759

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Retning ØSØ er godt nok ikke det mest optimale, men til gengæld er 45 grader hældning bedre end mine 25 grader, så helt tosset synes jeg da ikke det lyder.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 14:02 #760

lige lidt visuelt :)
brandt_udsdstilling_018.jpg
brandt_udsdstilling_019.jpg
Sidste redigering: 19 Jan 2010 14:03 af Punkt1manden.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:hvilken form for solvarme?? 19 Jan 2010 14:39 #761

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
kun lige 2 indput:
A.
såfremt du vælger din gulvvarmeløsning og varmeveksler incl. glykol, så er du automatisk i den DYRE ende af solfangeranlæg g så lyder det faktisk "billigt" med 30-40.000 for et 0ordentligt dimentioneret anlæg. Hvis du ikke vil betale det, så skal du tage en gennemstrømningsløsing du kan få 15.000 plus/minus
B.
Når I taler om hældning på taget, er det rigtigt sådan rent PRINCIPIELT og såfremt man vil have en 110% optimal løsning ( 30 grader den optimale for solfangeranlæg der kun bruges i sæsonen

Årsagen til dette er, at i sæsonen - hvor du bruger anlægget)står solen højt på himlen hele tiden.

Solafdelingen på teknologisk inst. har beregnet, at i et solfangeranlæg der kun bruges i sæsonen, er forskellen på et anlæg der er stillet i 30 gader og et der ligger helt fladt kun ca. 10%

Vinklen er altså ikke afgørende i et sådant anlæg og de 10% kan der let kompenseres for med et enkelt panel extra

Så i stedet for specielle konstruktioner der skal skaffe de 30 g, så brug pegene på et extra panel B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.184 sekunder