Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Psoriasis spa

Psoriasis spa 01 Feb 2011 08:18 #2016

Hej,

jeg er helt grøn i denne branche, så bær over med eventuelle dumme spørgsmål.

Jeg har psoriasis og det eneste, der rigtig hjælper er saltvand og sol - hvis man ikke vil smøre sig ind i kradse cremer det meste af året.

Rigtig mange har enormt gode erfaringer med klimarejser til Israel - "Det Døde Hav". Dels på grund af saltindholdet i vandet, men selvfølgelig også solen.

Jeg overvejer, at lave mit eget "Lille Døde Hav" derhjemme.

Jeg har købt en palletank på 800 liter og fundet 250 kg. dødehavssalt til rimelige penge.

Har en aftale med en VVS'er om at koble mit gasfyr til palletanken og varme vandet op til 33 grader.

Der kommer cirkulation i vandet via nogle saltvandspumper til store akvarier og jeg vil dosere med klor.

Så langt så godt.

Er der andet udstyr jeg skal have installeret? Og kan det overhovedet lykkes?

Ud over saltvandsbadet supplerer jeg med en UVB lampe fra Danmarks PSO Forening, så jeg kommer så tæt på den ægte vare som muligt uden at forlade mit arbejde i 4 uger.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 08:35 #2017

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Kanon ide. du skal blot huske nogle ting.
1. du kan ikke nøjes med en cirkulationspumpe. Du SKAL have et rensninsanlæg - sandfilter - det kommer simpelthen ikke til at fungere uden
2. Det skal være en titanium varmeveksler du bruger. En rustfri vil ruste op i løbet af kort tid grundet det aggressive salt
3. Du er selv o.9% salt =vesterhavet, så det skal minimum være den %
4. Du skal virkelig holde din klor og ph værdi, idet et varmtvandsbassin er et bassin hvor bakterier m.v eksploderer i

God fornøjelse - og hold os underettet så andre med sygdommen kan få gavn af ideen:)


P.s. det eneste dumme spørgsmål der findes, er det der ikke stillles - det er nemlig virkelig dumt :whistle:

P.s Du skriver at du UDOVER saltvandsbadet vil bruge UV anlæg. Dette er en god ide med UV anlæget, idet det vil formindske dit klorforbrug betragteligt, hvilket vil være godt for din hud
Men du skal huske, at SALTVANDET ikke i sig sevl ( hvad mange tror ) udgør NOGEN FORM for desinfektion. Salt dræber INTET. Selv i de mættede saltvandsopløsninger i kurbadene og i det døde hav, har man fundet farlige bakterier. Sat er godt for uden men derudover er der groft sagt intet at sige om det
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 12:24 #2018

Tak for hurtigt svar, Bjarne.

Varmen bliver lavet ved at føre pex varmerør med varmt vand ind i tanken i top og ca. midt i. Så er der noget med en magnetventil, der slår fra, når temperaturen er det ønskede antal grader. Jeg har ikke selv så meget styr på VVS, men det er en fagmand, der skal lave det, så jeg håber det er tilstrækkeligt.

Saltindholdet bliver lige over 30%, så en anelse mere end Vesterhavet.

Jeg må have fat i et sandfilter. Er det tilstrækkeligt med et fra et akvarie eller skal det være fra pool/spa industrien?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 12:27 #2019

Jeg overså lige, at du talte om "udover saltvandsbadet" og en UV lampe

Der er tale om en UVB lampe, der bruges som erstatning for solen. Det er et kraftigt solarie, bare uden solens skadelige stråler og altså ikke til badet selv. Det var blot til info for hele setupet med at lave både et "dødt hav" og en "sol" :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 12:50 #2020

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du skal ud i et sandfilter til swimmingpool og din pumpe skal kunne rense al vandet hver 20 minut. Når jeg nævnte det med UVB var det kun fordi du skrev UDOVER saltvandet og det kunne lyde som du troede at saltvandet i sig selv havde nogen desinficerende virkning - hvad det ikke har:)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 15:30 #2021

Hej Bjarne,

et sandfilter til Swimmingpool - ok. De jeg har set på virker alle til, at der er indgangsvand og udgangsvand? Er det ikke muligt, at det kan laves uden tilførelse af nyt vand?

Jeg har set på denne xxxxxxxx (Firma henvisninger er ikke tilladte sorry :( <Mads M>)

Det er jo ikke et sandfilter, men bliver vandet renset ok med denne type?

Jeg bruger også klor.
Sidste redigering: 01 Feb 2011 15:43 af Mads M. Begrundelse: Censur
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 15:53 #2022

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har for en god ordens skyld hentet et billee af den omtalte ting (filter), her kan et billeded ses samt en beskrivelse:

1493.jpg


Beskrivelse:
Filtrets funktion: Filtret er justerbart i højden. Vandet suges fra overfladen. I bunden på filtret presses det rengjorte vand ud og gør at vandet "cirkuleres rundt". Passer til stålvægs pool, pool med oppustelig topring samt vildmarksbad. Inklusiv 2 slag ophæng afhængig af pool type. Flow rate: 2 m3/time Patron Filter mål: Ø122 mm og højde 170 mm 72 w - 12 V/220 V - 6 Amp


Jeg er ikke helt med på det med tilførsel af nyt vand, men et patron (papir) filter renser også vandet, jeg ved ikke om der er noget specielt mht. salt og patron filtre?

Prøv og søg på filter her på siden, så vil der dukke noget op omkring de forskellige typer filter.
http://swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vejledninger/97-for-du-kober-pool/118-for-du-vaelger-pooltype?start=8 se efter Filtret

Desværre står der ikke så meget, men papirfiltre egner sig bedst til små bassiner, om det er egnet til saltvand må Bjarne svare på ;)

Borset fra det så¨er det et gangske spændende projekt du har gang, du er faktisk nummer 2 inden for kort tid der har lavet et wellness kar udaf en palletank.

Husk hvis du graver den ned, vil det være en god ide og tørstøbe omkring tanken. Dette skal gøre imens der er vand i ellers vil den bare knække sammen, men fordelen i at gøre det er at du kan tømme tanken helt uden at tænke på at jorden omkring tanken vil trykke den sammen. Desuden vil det også være en god idé og isolere lidt omkring den med f.eks. flamingo efter som at den skal varmes op til 33grader :)
Mvh. Mads
Sidste redigering: 01 Feb 2011 16:11 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 17:46 #2023

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det filter som mads viser "virker" i alm. små bitte pools, men dit er et varmvandsbassin med salt. du skal ud i et sandfilter incl. en pumpe der til sammen kører i et lukket kredsløb. altså ingen friskvandstilførsel her

En anden ting er, at det filter som mads viser er en kombination af en pumpe, et filter og en OVERFLADESKIMMER hvis funktion det er at fjerne alt det skidt der falder på vandoverfladen. hvis du vil have en rigtig ren pool, så skal du ud i et system, hvor vandet bliver suget ind via en overfladeskimmer - derfra til pumpen og derfra til sandfiltret og så tilbage til dit bassin. Så har du er RIGTIGT vandkredsløb.

Hvor i landet bor du ?????
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 18:04 #2024

Igen tak for svar.

Tanken kommer til at stå i mit isolerede værksted lige ved siden af gasfyret.

Planen på lidt længere sigt er at beklæde det med 32 mm afrikansk ædeltræ i en uprofilsramme (jeg sælger hestebokse til dagligt). Der kommer 100 mm flamingobats på sider og bund. Så skal jeg have lavet et isoleret låg, der ikke er for tungt - der er hårdttræ udelukket med mindre jeg får det høvlet ned.

Som forstår jer virker det filter jeg har foreslået ikke.

Hvad med <CENSUR, vi må ikke henvise til firmaer læs forum regler :) >

<MRM indsætter>
Billede af filter:
filter.jpg


Beskrivelse: 120 W - 220-240 V 6-positions ventil(lukket, filtrering, returskyl, afløb, rinse, recirkulation) trykmåler 32 mm slanger(inklusiv) 25 kg sand(ikke inklusiv) Velegnet til pool op til 20.000 liter.


Og gider i én gang til for Prins Knud, at forklare, hvad et sandfilter gør.Suger det vand fra mit bassin og kører det gennem sandet og så ud igen?

Jeg bor i Horsens, østjylland.
Sidste redigering: 01 Feb 2011 20:29 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Psoriasis spa 01 Feb 2011 20:42 #2025

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Din opfattelse er rigtig ;)

Når der bruges sandfilter bliver vandet presset igennem filtret, sandet er så fint at urenheder sætter sig i sandet.

I et sandfilter er der 2 slags sand, i bunden hvor vandet bliver trykket ud er der goft sand. Oven på det grove sand lægges der fintsand, som opfanger urenhederne.

Når et sand filter skal renses (1 gang ugentligt) flyttes multiports ventilen i backwash position, herved vil vandet blive skyllet ballæns igennem filtret og i kloak sammen med det skidt filtret har fanget. (du kan sikkert finde artikler her inde med mere info om backwash).

Det sand som der er i et sandfilter er ikke alm. sand, det er kvartssand det er mere kantet end normal sand og giver en bedere filtrering. Sandet bliver faktisk slidt rundt over en periode på ca. 5år, når sandet er blevet slidt kan det ikke filterer mere og så skal det skiftes.

Det var sandfiltret kort fortalt :)
Mvh. Mads
Sidste redigering: 01 Feb 2011 20:43 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: ClausJensen

Sv: Psoriasis spa 02 Feb 2011 12:18 #2026

Tak for gennemgangen.

Jeg køber et sandfilter.

Regner med at det hele er samlet om 14 dage. Jeg sender et par billeder ind og forhåbentligt også et umiddelbart resultat af om det virker på psoriasis.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.191 sekunder