Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Kloakforhold

Kloakforhold 17 Jun 2011 11:53 #2461

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa;

I mine små bestræbelser på at få etableret pool i haven, har jeg kigget lidt på kloakforholdene, som almindelig dødelig altså :whistle: Den placering jeg havde tænkt for bassinnet/poolen, er langt fra kloakforholdene som jeg ser dem, og ikke nok med det, så ligger selve haven et niveau lavere svarende til ca 60-80 cm. Er det påkrævet at få nyetableret en kloak i den ende af haven eller kan det løses på anden vis. Her tænkes bl.a. på returskyl m.m.:ohmy:


Det kan jo godt blive kostbart, specielt med henblik på niveauforskelle..

på forhånd tak
MVH
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Kloakforhold 18 Jun 2011 11:39 #2467

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Mit filter og pumpe er placeret således at vandet skal hæves ca. 1 m op af en skråning for at nå hen til kloakken, det virker fint med og persse retur skylle vandet dette stykke op. Man skal dog huske at der kommer tryk på røret og det skal derfor være limet sammen, desuden skal man være opmærksom på at vandet skal løbe tilbage.

En god løsning vil nok være og bruge en 63mm flex slange til returskyllevand, den har mindre modstand end en 50mm og hvis vandet lige skal skubbes lidt op er det nok en god idé.

Du kan også undersøge om din kloark ligger lavere end filterets placering, for om slangen går lidt op midt på stykket gør ikke så meget hvis den går tilsvarende ned, det er bare hævert princippet.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Kloakforhold 18 Jun 2011 11:57 #2468

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Mads

Tak, Poolen er jo endnu ikke etableret, og der er et rigtigt godt stykke til eksisterende kloakforhold, Et skud må blive ca. 50-100 meter. + niveauforskel. Placeringen af poolen på det sted skyldes at mit fokus har rettet sig mod en rund pool 4,2x1,2 hos B.... eventuelt. Den vil ligge bedre der, da haven er noget bredere på det sted, og vil virke mere harmonisk i haven. Desværre på bekostning af afstand fra kloak.. Så det er rigtigt langt vandet skal pumpes hvis det blir tilfældet..:ohmy: Jeg kan se på tilbuddet at det er en 3/4 hk. pumpe, kan den klare det..? Ellers må jeg snakke med en klaokmand, måske han ser andre løsninger..

mvh
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Kloakforhold 19 Jun 2011 21:29 #2480

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Nogle gange ligger kloark ledningen meget dybt, så det kan jo være at du ville kunne få fald fra poolen af og ned i mod din kloark. Hvis det er tilfældet er det ikke noget problem, for så er det jo bare et 100mm kloarkrør der skal lægges ned. Husk det skal være et aut. der laver tilslutningen.

Måske skulle du oveveje en 1HK motor, nu ved jeg ikke hvordan forholdene i forbindelse med solfanger er. For hvis det også er lange rørledninger, er det nok klogt og få en pumpe med lidt mere power. Men ellers et godt valg med 3/4HK kan ikke anbefale og anvende mindre pumper, da du vil få problemer med suget på din støvsuger.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Kloakforhold 25 Jun 2011 11:44 #2498

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
alternativ til kloak er en stor sivebrønd som kan greves ned samtidig med at du graver ud til pool
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Kloakforhold 25 Jun 2011 12:35 #2500

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne og tak for svar.. :)

Det lyder som et alternativ med en sivebrønd, men jeg går så ud fra at retuskyl, dræn mv. kan foretages i den, her med tanke på klor indhold. Jeg formoder det går i grundvandet, eller skal den tilkobles kloaknettet.?

mvh
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Kloakforhold 25 Jun 2011 13:01 #2503

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
nej den skal ikke tilsluttes kloaknettet - og grundvandet vil ikke tage skade af den smule klor der vil være i dit returvand. Vandværkerne bruger faktisk HTH til at rense deres vand med når det er nødvendigt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: PEH

Sv: Kloakforhold 29 Jun 2011 11:20 #2542

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa:

Jeg tjekkede lige det der med sivebrønde, og fandt dette;

"sivebrønd, brønd, hvorfra spildevand siver ud i jorden. Den bruges til bortledning af spildevand, især fra enkeltejendomme. Sivebrønden er opbygget med nøddesten i bunden, hvorigennem spildevandet kan sive ud. For at undgå tilstopning skal spildevandet forbehandles i en septiktank. Sivebrønde kan give forurening af grundvandet. Derfor benyttes de ikke mere officielt i Danmark (men stadig i ulande). I stedet benyttes sivedræn, hvor spildevandet siver ned over et større areal, se nedsivningsanlæg."

Jeg tror det er sådan en der menes. Tror ikke nedsivningsanlæg/sivedræn kan tage over 300 liter returskyl, så brønd må det vel være..?
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.165 sekunder