Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Gæstfrihed, hele kvarterets børn!

Gæstfrihed, hele kvarterets børn! 13 Aug 2012 19:39 #3483

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Jeg åbner lige et lille løst emne, men som nogen måske kender. En pool med klart vand er jo en særdeles indbydende invitation for en dukkert, på en rigtig varm dag. Og det er jo en fryd for os som passer vandet, at det rent faktisk nydes. Men vi er jo ikke de eneste der fatter interesse for en dukkert, og iderigdommen er jo ikke begrænset nå det gælder om at få adgang. Men hvad gør man for at holde stand med tilstrømningen, og skal man føle sig i forlegenhed når man siger nej, og mærker skuffelsen. Den gængse herfra er at bassinnet er nykloret, og først er i drift senere eller imorgen. Men kan jo ej bruges hver gang. Skal man føle sig som en stjerne, omgivet at paparazzi øjne i liguster hækken. Jeg synes ikke jeg vil omgive bassinnet af et to meter trådhegn, men måske er det nødvendigt.. Når mine egen børn bader, holder jeg selvfølgelig øje, da alle kan få det ilde til mode. Men andre børn er en anden sag, der er noget mere ansvar koblet på. Og måske, hvis man er heldig, får man endag en rigtig pool, og det burde man vel kunne ønske sig, uden at føle at man åbner et svømmebad i offentligt regi...

Er der nogen input til emnet, eller overreagerer jeg...? :dry:
Med venlig hilsen
Peter E...
Sidste redigering: 13 Aug 2012 19:43 af PEH.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gæstfrihed, hele kvarterets børn! 13 Aug 2012 22:02 #3484

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hvis ikke det var fordi jeg havde nedlagt surgammelmand.dk ville jeg have henvist dig dertil ;)

Nej, spøg til side, problemet eksisterer i større eller mindre grad, afhængigt af hvor mange småunger der bor i nærheden og som har lejlighed til at tigge om badetid.

Vi har IKKE problemet, dels fordi vi ikke bor et sted hvor der er mange af den slags potentielle "badetiggere", dels fordi vores have er omgivet af mur, hegn og hæk, som ingen steder er under 2 meter.
Det giver en naturlig afstandtagen til eventuelle "hundeøjne". Det kan snildt tænkes, at der udenfor vader snesevis af børn som godt kunne tænke sig en dukkert, men vi bemærker dem ikke, og det var det dit spørgsmål gik på.

En grundig indhegning, der også udelukker "visuel kontakt" kan altså dæmpe den eventuelle dårlige samvittighed, men den er så sandelig anlagt i sin tid af andre årsager. Loven kræver absolut ingen indhegning af private pools. Pudsigt nok. Man kan derfor teoretisk set helt lovligt anlægge sin pool i forhaven uden nogen form for hegn eller afskærmning, hvad de færreste nok ville drømme om, men det er faktisk lovligt, omend totalt uforsvarligt, naturligvis.

Dels vil man jo gerne have sin pool for sig selv, som du skriver, dels ønsker ingen jo at komme hjem og finde naboens hund på bunden af poolen - eller det der er værre!

Så derfor, når man nu alligevel sørger for at skærme sin pool for omverdenen, også for dens egen skyld, så kan man ligeså godt gøre det ordenligt.
Hvis naboens unger ikke kan se poolen, så bliver de nok heller ikke så fristede til at bade i den, som hvis de kan skimte den ved at stå på tæer ved havelågen.

...hvis du forstår hvad jeg mener.

I øvrigt synes jeg ikke man behøver at give hvide løgne som undskyldninger til vejens børn.
Sig, at I gerne vil have jeres pool for jer selv, selvom I ved, at I ved, at naboen tænker at "der går vel ingen skår af jer fordi lille Peter vil have sig en dukkert".
Jo, man har anskaffet sig en pool for at nyde den alene eller i selskab med andre i det omfang man nu har lyst til!
Punktum!
Naboen ville sikkert heller ikke sætte pris på, hvis du flere gange om ugen kom og spurgte om du ikke måtte få en tur i hans fede BMW, vel? ;)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gæstfrihed, hele kvarterets børn! 14 Aug 2012 18:04 #3487

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Yxos

Tak for svar, det er nu ikke fordi jeg er mavesur, bare forbløffet over de løse grænser omkring hvad man kan tillade sig, og har samvittighed til. Selvfølgelig lader vi da nogle slippe igennem, og det følger jo med når man selv har børn. Så kammerater vi ser jævnligt, får da tilbuddet i ny og næ. I dette tilfælde var det dog en forældre som bankede på og spurgte om junior kunne få en dukkert, som skabte en vis overraskelse. De har desværre ikke BMW :lol: Så der ingen byttehandel i sigte der.. Det er normalt sønnen i huset vi ser. Og han er altid velkommen. Men dette var yngre søskende, som normalt ikke kommer her. Og som påkræver en del mere opsyn. Bassinnet står i baghaven, så man skal vide den er der..

En indhegning ville selvfølgelig komme på tale hvis en rigtig pool etableres på sigt, men for den blå bøtte, som vi kalder den, så tror jeg ikke jeg banker et hegn op. Jeg tror dog at jeg på et tidspunkt efterkommer forespørgslen, dog efter en backwash, hvor en masse nyt friskt og koldt vand er tilføjet :P

Hvorfor nedlagde du den side, den ville jeg da gerne have set ;)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gæstfrihed, hele kvarterets børn! 15 Aug 2012 16:16 #3488

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Jeg siger konsekvent nej, hvis ikke deres forældre er med, og så er det kun hvis vi også selv alligevel er fri for andre pligter og derfor selv skal bade.
Og alligevel siger jeg ind imellem nej, hvis vi skal sidde og grille el. har andre gæster eller ind imellem hvis vi sidder og hygger os og bare vil have ro, er det også et blankt nej, endnu er ingen forældre blevet synligt fornærmet over det.

Jeg vil ikke risikere at skulle fortælle nogle venner eller naboer at deres barn lige er afhentet af ambulancen. :woohoo:
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gæstfrihed, hele kvarterets børn! 18 Aug 2012 10:06 #3500

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja det er et tilbagevendende emne som ændre sig over årene, for det er klart at ens børns venner gerne vil bade og ens børn gerne vil have venner med ind og bade :)

Da vi byggede poolen havde vi ikke børn, min kæreste jeg jeg lavede den aftale at vi altid vil sige nej hvis nogen skulle banke på og vil ind og bade. For vi mente at hvis vi åbnede for vejens børn ville vi ikke kunne have vores pool i fred, der med sagt at vi ikke har gæster og naboer inde og bade. Men hvis vi falder i snak på vejen og vejret er til det osv... spørger vi da om de ikke vil ind og bade og have en kop kaffe osv..... det er rigtig hyggeligt.

Men vi har altid sørget for at have den samme udmelding til henvendelser, for ellers er folk/børn snu nok til og henvende sig når det lette offer er hjemme :P

Det skal dog siges at vi aldrig har haft problemer med folk fra vejen, men nu er vores børn ikke så store at venner måske kun kommer forbi for at bade. Men korrekt vi ser også helst at forældrene er med da vi ikke ønsker alskens rygter og tilhørende problemer.

Men noget der kan bringe mit pis i kog er den del af ens bekendte som har haft mange tanker om poolen da vi byggede den "ej den bliver aldrig varm", "der er meget arbejde i at have pool", "den er dyr i drift" osv...... 2 ting.
  1. Vi har prioriteret at have pool!
  2. Vi bruger ikke meget tid på den, faktisk bruger jeg mere tid på græsplænen som tager 45min og slå og det er 1-2 gange om ugen.

Bøtten vender også når sommeren rigtig trykker, så er det noget så fedt at vi har pool hmmmm den salgs mennesker kan jeg ikke med i længden. Vi har faktisk oplevet at folk nærmest invitere sig selv, det kan selvfølgelig også være hyggeligt men når nogen kun kommer for at bade ja så............. :evil:

Men det er svært for der er ofte åre lange venskaber blandet ind i det, desuden er det jo heller ikke noget ved og have en pool kun for sig selv meningen er jo at den skal skabe morskab og glæde.

Ofte tror jeg bare ikke at folk omkring en tænker over at de ikke er de eneste som siger og gør som dem, måske er folk også en anelse forlegne og kommer til og sige noget dumt fordi de ikke lige ved hvor de skal gøre af sig selv? Men der er selvfølgelig undtagelser :unsure:

Man kunne jo håbe på at ikke kun pool folk ser denne tråd :laugh:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Silentmaker

Gæstfrihed, hele kvarterets børn! 19 Aug 2012 21:43 #3506

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg fortalte min kone om denne tråd, og hun fortalte så, at da hun var barn, da havde naboen en pool, og hun synes det var dødtarveligt af dem, at de ikke spurgte, om de kom ind og bade HVER dag :P

Sådan er det nok naturligt at føle som barn, og afhængig af barnets natur og opdragelse i øvrigt, ligger det måske også lige for, at plage sine forældre om, at spørge naboen, om man dog ikke må få lov at bade.

Som Mads skriver, så har man jo sin pool, dels for selv at bade i den, men så sandelig da også for at glædes ved, at andre bader i den.
Men man vil jo nok gerne selv bestemme hvem, hvornår og hvor længe, og det indbefatter nok ikke to timers dagligt besøg af naboens unger.

Kynisk set kan man jo sige, at de jo bare selv kan bygge sig en pool, hvis de så gerne vil bade.

Der er nok ingen fast løsning på problemet. Afhængig af ens eget temperament, og naboernes frækhed må man nok finde et niveau et sted imellem "nul gæstebadere" og "kom indenfor allesammen" :woohoo:

Hvor det niveau skal ligge må man selv finde ud af.
Man kan jo tale med sin ægtefælle om det, hvis man er så heldig at have sådan én. Man kan evt inddrage sine egne børn hvis man har nogen. Man kan nok ikke pr. default gå ud fra, at de synes det er fedt at have alle naboernes unger til badning hver dag, og de bor der jo også.

Og endelig kan man jo læse de gode indlæg der er lavet i denne tråd, og lade sig inspirere til at lave sit eget, officielle eller uofficielle, regelsæt for sin egen pool B)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gæstfrihed, hele kvarterets børn! 20 Aug 2012 12:54 #3508

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Interessante vinkler, og ja det er nok individuelt hvad man vil, overordnet set er det vel et spørgsmål om at man selv afgør hvem man åbner for. Samt hvornår og hvordan det lige passer.

Selvfølgelig skal en pool skabe sjov og glæde, men den er jo også blevet rammen om haven, ihvertfald i nogen tilfælde. Og når en privat lille oase er skabt, er det ikke altid man ønsker muntre hyl og høj latter, men blot det at nyde i ro og fred, hvad man har.. :)

Tak for gode svar og meninger, er der flere, er de velkomne :)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Gæstfrihed, hele kvarterets børn! 22 Aug 2012 09:10 #3509

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Som jeg skrev, har jeg ikke set nogen forældre blive synligt fornærmet, så jeg tror der er en almindelig forståelse for det fra deres side, børnene der imod, vil jo sikkert syntes det er tarveligt, men igen, det er jo ikke dem der skal styre verdenen endnu, og de bliver som regel gode igen.

Havde slet ikke tænkt den tanke som Mads skrev med at hvis ikke forældre ikke selv deltog kunne der opstå alskens snak og mistro, hvis en "gammel" knark som mig inviterede piger og drenge ind og bade hver dag :woohoo: ja, vi lever sq i et sygt samfund :(

Men i al almindelighed er der egentlig ingen problemer med at have poolen for sig selv når man ønsker det.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.170 sekunder