Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Rørføring og placering af udstyr?

Rørføring og placering af udstyr? 26 Jan 2009 11:19 #150

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 11 okt 2007 : 23:06:32

Hej

Jeg har købt et hus med en støbt pool, ca. 40 m3. Den er tom nu. Der er dyser ca. 1/2 m under overfladeniveau til montering af 5 cm tykke slanger.

Jeg påtænker at sætte slanger på, grave dem ned og føre dem de ca. 6 meter ind i garagen, hvor jeg så vil stille pumpen og filtrene. Lyder det fornuftigt?

Eller har I andre gode råd til grøn pool-skolling?

Hans

Gammelnok



20 Posts
Posted - 12 okt 2007 : 22:34:14

Hej Hans
Du kan sagtens lave det som du selv siger her, men husk at få de slanger ned i frostfrit område, evt. læg dem i løst sand (rundt om slangen) 6 mtr er intet problem, de fleste pumper er baseret på 8 mtr løftehøjde, du skal bruge minimum et 500 mm sandfilter samt en 0,75 hk pumpe for at få den ønskede omsætning, hvis du kommer mere end 10 mtr væk, skal du bruge et 600 mm filter og en 1 hk pumpe.
Held og lykke, og lad os håbe at det bliver sommer i 2008.
h
Hilsen Gammelnok


Yxos



107 Posts
Posted - 13 okt 2007 : 06:38:23

Jeg skal lige forstå det korrekt. Du har købt et hus hvor der er pool til.
Poolen har dyser, men der er ingen slanger bagved? Hvordan har poolen fungeret før du overtog den?

På mig virker det besyndeligt, at nogen skulle have ofret penge på at bygge en så stor betonpool, med dyser, men ikke ofret tilslutning.
Kan det tænkes, at dyserne rent faktisk ER tilsluttet, men at du ikke har fundet det sted de ender?
Eller er det bare nogen af dyserne, der ikke er tilsluttet?
Hvis der ikke er nogen dyser, der er tilsluttede, hvordan kommer der så vand i bassinet?

Er der en skimmer? Er den tilsluttet slanger? Hvor ende de?

At tilslutte en pool er ikke helt ligetil. Der skal godt nok graves en del jord væk for at montere helt nyt slangesystem til dyser og skimmer, og så føre det til teknikhus, som iøvrigt sagtens kan være en garage. Vigtigt er dog, hvor højt din garage står i forhold til poolen, det skriver du ikke.

Det kan mao. blive ganske bekosteligt for dig at få den tilsluttet, og da vil det være temmelig ærgeligt hvis det ikke bliver gjort ordenligt. Som Gammelnok skriver, så er der forhold ved lægning af slangerne som skal være i orden.
Det er heller ikke ligegyldigt hvordan slangerne tilsluttes, selvom du kan få fittings i enhver udformning. Hvis du ikke tilslutter dem korrekt risikerer du at få uens flow ud igennem dine dyser, og det er der ingen grund til, hvis man med den rette tilslutning kan gøre det ens.

Da du alligevel skal ud og købe 50mm slange, formodentlig hos en poolforhandler, så kan du jo spørge dem om den korrekte måde at montere det på, altså også med angivelse af slangeføring.


Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 13 okt 2007 : 13:19:17

læs iøvrigt som ny poolmaqnd hæfte 2-3 og 4 så er du godt hjulpet m.h.t en forståelswe af din pool
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder