Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Renovering af beton pool

Renovering af beton pool 16 Jan 2012 22:32 #2754

  • Andreas
  • Andreas's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej
Håber at kunne få noget hjælp her på sitet, til info omkring renovering af pool.
Jeg har en indendørs ældre beton pool fra 1970 på 3x6x1,2m. Poolen har ikke været i brug efter jeg købte huset (5 år siden) men det skal den nu. Den tidligere ejer oplyste mig at den taber vand ca. halvvejs ned. Flere "pool folk" siger jeg skal blænde bundsuget som ikke er nødvendigt i en indendørs pool, og jeg kan desuden tømme den let med en vandslange da jeg bor højt, så kan jeg være heldig at lukke for tabet. Derudover er pooloverfladen ikke særlig god, poolen er tidligere malet med noget giftigt Xylol baseret maling som nu skaller delvist af. Spørgsmålet er hvad skal jeg gøre? Male den?- jeg kan ikke finde den maling som anbefales her på sitet, er der kommet noget andet? og kan det holde uden at jeg skal male ofte. Når jeg spørger i en pool forretning siger de at det eneste man kan gøre er at montere en liner, som de meget gerne vil installere (sjovt nok!) findes der andre, billige, løsninger?
Mvh
Andreas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Renovering af beton pool 18 Jan 2012 17:14 #2755

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hvis vandet synker ned under skimmer, dyser og undervandslys, er der stort set kun 2 muligheder. enten er betonen utæt ( tror jeg ikke på ) eller bundsuget.
Prøv derfor som du er tilrådet at blænde dette af. du kan sagtens undvære det. hvis du blænder af, skal du husle at lukke den kuglehane der styrer bundsuget i dit teknikrum

Malingen er en SIKA og hedder poolcoat. det er den eneste poolmaling på markedet ( 6m pr. ltr ). "Problemet" er, at såfremt du vil have det gjort ordentligt så det holder længst muligt, så skal du have sandblæst al den gamle maling af før du maler. gør du ikke det, vil den nye bare skall af etc etc. såfremt du vil have at det "altid" skal være pænt, skal du påregne at skulle male hver 2-4 år. Med udgift til maling og vand, vil det i løber af ikke ret mange omgange være dyrere end at lægge en liner i der holder mellem 20 og 40 år
Hvis du lægger liner i, sklal den også sandblæses
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Renovering af beton pool 19 Jan 2012 13:44 #2756

  • Andreas
  • Andreas's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Tak for svaret, og har fundet malingen, og talt med Sika mht. fremgangsmåde.
Nu overvejer jeg også muligheden at sætte fliser op bl.a fordi pris på liner vs. fliser ikke er stor (og fliser er jo noget pænere). Det at min pool er "indendørs" (dog ikke opvarmet) skulle være en stor fordel da man undgår frost skader. Er det forkert fortolket? Ved der er andre der har stået i samme situation her i forumet.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Renovering af beton pool 19 Jan 2012 13:49 #2757

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg har liner i min udendørs pool, og har derfor ingen personlige erfaringer med såvel indendørs som flisebelagte pools.

Jeg mener dog at erindre, at der er mere vedligeholdelse med fliser. De falder lettere af (det gør de af gode grunde ikke med en liner!)
Jeg har også hørt, at det gør de, uanset hvor godt man har klistret dem på... Men det er kun "from the top of my head"...
På den anden side har jeg nu haft min udendørs liner i 10 år uden nogen problemer overhovedet!

Hvis du kan bruge det svar til noget... Jeg fornemmer, at du har besluttet dig for fliser! :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Renovering af beton pool 19 Jan 2012 19:29 #2758

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Her er lidt om fliser:

1. Du skal virkelig gøre vægge og bund grundig rent, hvis der er det mindste galt vil du risikere at hele flader af fliser falder af. Har set et eksempel på en flisepool på et US forum men pool er faktisk i Sverige, her glemte han og bruge double buttering teknikken da han satte fliserne op, desuden brugte han en super tæt epoxy fuge men der kom fugt ind bag ved og nu har han måtte pille alle fliser af.

2. Du skal sikre dig at leverandøren ved at den fliseklæb du skal bruge kan holde til og være i vand hele tiden. Dvs. du skal få dem til og give en garanti, en lokal murer her oppe i Aalborg erfarede at mange leverandører sprang fra :(

3. Hvis 1 og 2 er opfyldt har du noget der holder evigt :) jeg kender en som har et flisebassin fra 1960 og endda udendørs. Der er ikke en løs flise i denne pool, men det er fordi det er lavet rigtigt :)

4. Hvis man ikke kan opfylde 1 og 2 burde man nok overveje en liner :) her får man også et produkt som vil holde i rigtig mange år specielt hvis man holder en god vandkemi.

En fordel ved fliserne er at du kan tømme poolen for vand om vinteren, nogle mennesker lukker deres indendørs pool ned om vinteren pga. af udgifterne med drift. Det er ikke så smart og bare lade sådan en stå lige som en udendørspool, da det vil blive lettere uappetitlig og sundheds skadeligt at lade vandet stå uden klor og cirkulation.

Liner pools ska helst være med vand i hele tiden, mest pga. af anden vandindtrængning f.eks. grundvand, der vil få lineren til og flyde rundt som en plastikpose hvis der ikke er noget modtryk.

Kan du selv sætte fliser op? (der kunne ligge en besparelse her :) , 1.5mm liner montering er ikke et gør det selv projekt)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Andreas
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder