Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Ny glasfiber i gammel pool

Ny glasfiber i gammel pool 27 Apr 2012 23:14 #2926

Jeg har en pool fra 1974. Den er stort set uden revner, men glasfiberen var slidt og der var begyndende pest da den stod uden vand et par måneder.
Jeg har sandblæst 80% af glasfiberen væk.
Kan det anbefales at pudse poolen op med vandtæt membran (cement produkt) for herefter at lægge ny glasfiber?
Skal cementen "grundes" inden glasfiber opsættes?
Skal jeg anvende glasfiber filt eller vævet?
Skal jeg anvende maling eller gelcoat?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny glasfiber i gammel pool 28 Apr 2012 09:52 #2927

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
pu ha - den var rigtig rigtig svær. Ud fra den er erfaring jeg har med glasfiber - som andre måske har større erfaring om - tør jeg ikke kaste mig ud i nogen egentlig besvarelse af dine spørgsmål. Dertil rækker min viden ikke

Den eneste holdbare løsning jeg kender er, at ilægge en 1.5 mm armeret liner/folie i hele bassinet - og her er det godt at du har sandblæst den allerede. nu er der en god glat grund til at lægge lineren i på
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 20 Feb 2013 10:45 #3603

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Hvad blev løsningen på din renovering?

Jeg kontaktede et firma der handler med alt til glasfiber til swimmingspools og både, de var rigtig flinke til at guide mig igennem hvad der skal bruges for at få det du kalder "pest" væk.
de fik billeder af poolens glasfiber, som var med små sorte huller ig krakeleringer og kunne udfra det faktisk fortælle mig at min pool nok var godt og vel 30 år gammel hvilket de jo har ret i,det var ikke nødvendigt at lægge andet en Topcoat på, hvilket er det yderste glatte lag af glasfiberen. jeg skulle rense den kraftigt og slibe den mat og derefter give den et lag topcoat, så vil det kunne holde de næste 15-20 år hvis ellers forarbejdet er gjort ordentligt og den behandles rigtigt.

Så lige nu er jeg er ved at afsyre min, derefter bliver den slebet mat, for at blive malet med en indfarvet Topcoat ligesom den man giver både.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 20 Feb 2013 20:21 #3606

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Som tidligere skrevet er jeg ikke "expert" på glasfiberområdet. Umidelbart yder det dog med den lille erfaring jeg har "lidt" mærkeligt at det skulle kunne klares med en ny gelcoat.
Glasfiberpest = en ødelagt glasfiber ved vandholdige blærer. Umiddelbat lydet det lidt et eller andet, at det skulle kunne klares med en ny gelcoat der så kunne holde de næste 15 år

Jeg ville nok kontakte nogle flere med erfaring på området for at være helt sikker
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 21 Feb 2013 06:10 #3611

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Min har ikke blære, men "kun" nogle små sorte pletter og krakeleringer nogle steder i overfladen. Jeg er ikke sikker på hvad forskellen er på GELcoat og TOPcoat, det er den sidste jeg skulle bruge så vidt jeg husker, men det får jeg at vide når jeg skal bestille, og de forhandler begge dele kan jeg se.
Topcoaten er to komponent så vidt jeg kunne forstå på ham jeg talte med, og er flexibel så den kan arbejde sammen med bevægelserne som er i store gladfiber arealer
Indendørs Element...
Sidste redigering: 21 Feb 2013 06:57 af dosser.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 21 Feb 2013 07:28 #3612

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Fandt lige forskellen:
Forskellen på gelcoat og topcoat er egentlig bare måden at bruge det på. Topcoat = Gelcoat+Parrafinolie. Gelcoat kan kun hærde helt hvis der ikke er ilt. Det kunne være når man støber i en form. Hvis det bare skal males ovenpå, tilsætter man parrafin, for at indkapsle gelcoaten.
Derfor er det ikke gelcoat man skal bruge til pools da det bliver klistret hvis ikke man bagefter tilsætter parafin som gør det lufttæt så det kan tørre.

Topcoaten findes i to udgaver, acrylic polyurethane, og den anden er polyester-based polyurethane og lukker alle små huller og krakeleringer i glasfiberen, alt efter hvor omfattende glasfiberen er skadet påføres mellem et til tre lag, så jeg beregner to lag til min, hvilket jeg også fik at vide fra firmaet udfra billederne de fik tilsendt.

Ovenstående er "klippet" fra et bådforum.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 19 Jun 2013 09:44 #3925

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Så blev det endelig færdigt :laugh:
Billederne er fra før, halvt malet og nu.

Erfaring med topcoaten:
Sørg for lidt mere activator (hærder) end anbefalet, læg et tykt lag på hver gang, da et tyndt lag som når man maler ikke oparbejder varme så det er længe om at hærde, det er nok ikke nødvendigt at nævne maske med ilt, det opdager man meget hurtigt :)
Man skal sørge for at temperaturen er mellem 18 og 22gr. (jeg satte varmeblæser på og pressening over (selvom den er indendørs) det er jo ikke et arbejde man laver i sommeren.

Hvad gjorde jeg så:
1. tørrede hele poolen godt
2. sleb hele poole ned med korn 120
3. vaskede hele poolen ned med acetone
4. malede hele poolen med rulle
5. lod det hærde
6. sleb hele poolen ned med korn 120
7. vaskede igen hele poolen ned med acetone
8. malede igen med ruller
9. lod det hærde
10. :woohoo: VAND I :laugh:

Kan fortælle at topcoaten der var tilbage i spanden, ca.2L opnåede en temperatur ved hærdningen på hele 92grader LoL Farverne snyder lidt på sidste billede


IMG_0920.JPG



IMG_0923.JPG


IMG_1070.JPG
Indendørs Element...
Sidste redigering: 19 Jun 2013 09:45 af dosser.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 22 Jun 2013 10:25 #3934

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Flot og så blev vi alle lidt klogere på glasfiber. Kan du ikke sende navnet på det glasfiberfirma ind. det kunne være godt at have
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 22 Jun 2013 13:44 #3937

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
navnet er sendt til dig på mail.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 22 Jun 2013 22:03 #3941

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Wow det ser godt ud, men P3 og P7 kræver vist en maske eller sådan noget :sick:

Acetone er jo et rimelig farligt stof som vist nok kan optages igennem huden.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 23 Jun 2013 07:59 #3943

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Der var fuld maske med luft tilførsel via kompressor m/vandudskiller udefra samt heldragt, samtidig med at der var sat ventilator på ved udgangen med tilførsel af frisk luft til poolrummet, så jeg tror ikke jeg har sat for mange år af mit liv til på det :whistle:

Det er måske værre med ham som skulle blande og levere topcoaten inde i rummet til mig :sick:
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ny glasfiber i gammel pool 03 Jan 2014 11:20 #4206

  • FIFFI
  • FIFFI's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
Ser rigtigt godt ud. Og mange tak for de gode forklaringer.
Jeg har selv samme problem bare med en udendørs. det bliver så lidt sværere at få den samme varme på.
det skal jeg så lige finde ud af hvad jeg gør.
38 m3 glasfiberpool fra...
Sidste redigering: 04 Jan 2014 12:19 af FIFFI.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder