Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Utætte limsamlinger

Utætte limsamlinger 06 Jun 2014 22:41 #4460

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hej alle

Har for nylig skulle montere tre sunbubles. Det gik fint, men nu er der tre af samlingerne som drypper vand, ligesom der løber luft ind i systemet når pumpen ikke kører.

Alle de utætte samlinger er imellem PVCfitting og flexslange. Ingen af dem er imellem PVC fastrør og PVC fitting.

- Kan man gøre noget for at tætne en samling der drypper en dråbe hvert halve minut.
- Er der større succesrate ved at anvende fastrør til hele installationen.
- Hvad skal man være særligt opmærksom på når man limer samlingerne??

Det er lidt surt at skulle skære rørføringen ned igen... og købe nyt. man skal jo tilbage til et sted hvor man kan montere en muffe og sætte nyt rør på går jeg ud fra!??
Lasse
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 07 Jun 2014 08:58 #4461

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hvad for noget lim har du brugt ?

Hvis slangen sidder skævt i fittings kan der let komme en sprække, ellers er problemet typisk at der ikke har brugt nok lim eller limen ikke er fordelt jævnt på begge emner.

Pvc får kan adskilles hvis de varmes op med en varmepude, men det er ikke et kønt resultat.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 07 Jun 2014 09:21 #4462

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Ok... jeg har brugt en der hedder Cepex... er købt i en pool-forretning, så burde ikke være det...

Hvordan med afrensning inden limning... har ikke købt specielt rens til det, men blot tørret det rent med en klud...
Lasse
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 07 Jun 2014 09:26 #4463

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej lasse
ud fra det du siger har du slet og ret ikke brugt lim nok - har du husket at rense emnerne før du limede - har du husket at komme lim på begge neder før du satte dem sammen ????

du kan varme fittingen op - måske er din koner hørtørrer på højeste blus nok - og så kan du få dem skilt ad og genlime
Ellers må du skære det af - sætte en muffe på fastrøret - så et mellemstykke af fastrør for at kompensere for det dun har skåret af - så en muffe igen og såsætte flesslangen i igen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 08 Jun 2014 10:57 #4474

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Jeg er også nybegynder i PVC-limfittings. Jeg synes det er vildt sjovt at bygge med det B), så jeg skal da have det hele i faste rør.

Også kan man jo grave PVC-rørene til og fra poolen ned, så man ikke skal gå og falde over dem hele tiden. Afløbsslangen til afløbet er heller ikke speciel sjov at rulle inde og ud. Måske kan man endda tillade sig at lade dem ligge i jorden om vinteren..

Uden at fornærme nogen, så spiller det nok også ind på min holdning, at hvis man googler limfittings, så kan man finde VVS-online-butikker, der sælger PVC-rør og -fittings til under en tredjedel af prisen i pool-online-butikker.

I sådan en VVS-butik fandt jeg noget "Tangit Spaltefyld lim". Jeg tænker, at det måske kunne være godt til dit projekt..

Jeg vil prøve, om det duer til at lime en PVC-muffe på en PVC-slangestuds. Det skal nok blive spændende :)

Udover de regler for limning, som er blevet nævnt, så står der på min limbøtte, at man ikke må dreje på emner, når de først er skubbet sammen....selvom de første sekunder lige efter kan, der vel for pokker ikke ske noget.

Jeg så også en regel et sted, om at limmen skulle smøres på i længderetningen. Den tog jeg ikke helt alvorlig..
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 08 Jun 2014 21:37 #4475

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Tangit lim er en rigtig god lim :)

Det vigtigste ved limning er at rense først - derefter lil på begge emner og så ikke spare på limen

Priser på pvc fittings. Du har ret i at det med priserne svinger meget
Du skal imidlertid - hvad mange glemmer - huske at fittings ligesom alt andet findes i forskellige kvaliteter. Kvaliteten afgøres af hvor mange bar tryk de er beregnet til og den tolerence de er støbt efter. De billige er kun til få bar og har en ringe tolerence og derfor har man meget oftere utætte limninger med disse

For at prale lidt, så kan du i vores webshop - med det samme - få alt til den rigtige pris. Læs om vores prisgaranti der er Europas bedste

swimmingpool-danmark.dk/prisgaranti
B
Sidste redigering: 08 Jun 2014 21:38 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 11 Jun 2014 18:57 #4507

  • Frank
  • Frank's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 1
Dette er nok uden for trådens emne, og jeg skal ikke kaste mig i nogen diskussion om pris og kvalitet......og jeg er ikke ude på give smæk til Poolrådgiverens webshop, som prismæssigt ikke er den værste online-poolshop efter mine spinkle erfaringer.

Jeg vil blot nævne, at på de 'billige' 40 mm kuglehaner, unioner, tees og vinker, som jeg lige har fået, står der, at de er fabrikerede af Plasson, og der er et PN16 mærke i dem.

(PN16 betyder vel 16 bar ved 20 grader C)

På fakturaen står "PVC rør m/muffe t/lim á 5m" omtalt som PN10, men man kan vel save mufferne af om sætte nogle lim-muffe på, hvis man virkelig har behovet...
1,2 x 5,5 m stålpool,...
Sidste redigering: 11 Jun 2014 19:33 af Frank.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 11 Jun 2014 23:13 #4509

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Med de bar angivelser er det helt fine fittings du har B) Rent barmæssigt altså - no doubt about this - om fittinene også er gode afgøres imdlertid også af hvor nøjagtig de er støbt. Jo mindre nøjagtighed, jo større sansynlighed for utætheder uanset om man bruger spaltefyldende pvc lim

Når man snakker kuglehaner der der imidlertid 3 ting der afgør kvaliteten ( og så må man selvfølgelig afgøre med sig selv hvilken kvalitet man har brug for)
1. Bartrykket. det står på haner og unioner m.v så det er simpelt at afgøre
2. Nøjagtigheden som ovenfor
og så den måde de er lavet på - den måde "indmaden bliver holdt på plads. Nogle er kun faste i den ene ende, hvilket betyder at når man skruer gevindet af i den anden ende, så risikerer man at indmaden falder ud

og visa versa. hvilken kvalitet man har brug for og hvad man gider give er jo gudskelov noget vi allesammen selv bestemmer

Da Poolraadgiveren VIL holde et kvalitativt niveau fører vi derfor det vi fører - for nogle vil det selvfølgelig være et niveau de overhoved ikke har behov for, og så er der gudskelov andre steder dette kan løbes
Når vi ikke fører flere kvaliteter er det desuden et praktisk/økonomisk spørgsmål om, at vi simpelthen ikke kan holde lager af så mange forskellige ting i flere kvaliteter ( vi har over 4.000 forskellige emner til swimmingpools pålager for at kunne servicere med reservedele og alle andre ting )

Priser. Ja det er en jungle - og selvfølgelig kan rene inernetshops sælge billigere end os andre der har store udstillinger og lagre med alt samt åbent 7 dage om ugen stort set hele året sa,t gratis telefonisk og personlig rådgivning næsten hele døgnet

Derfor har vi nettop lavet vores shop, således at ALLE kan få en vare til samme pris som de har set den andre steder MED DET SAMME - så kan vi faktisk ikke finde på at gøre det bedre og med bedre kundegaranti - prøv at læs her
swimmingpool-danmark.dk/prisgaranti
B
Sidste redigering: 11 Jun 2014 23:15 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 21 Jun 2014 11:21 #4571

  • henning
  • henning's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Hej Bjarne!
Hvad vil du foreslå at bruge til at rense pvc rør med inden de limes sammen? Kan rensebenzin evt. bruges?
Henning Lovmand
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 21 Jun 2014 14:42 #4573

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Jeg har brugt acetone, og ellers laver Tangit selv noget rensevæske.
Hellere minipool
end...
Sidste redigering: 21 Jun 2014 14:46 af Bino.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 21 Jun 2014 15:25 #4574

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er som Bino siger, men alle rensevæsker til pvc kan bruges uanset mærke
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Utætte limsamlinger 21 Jun 2014 20:23 #4577

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Rensebenzin kan ikke bruges, jeg vil nok holde mig til PVC rensevæsker.

Har ingen erfaring med acetone, men man skal passe på med at bruge andet da nogle rensevæske efterlader en rest af olie som gør at limen ikke får rigtig fat.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder