Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Renovering af Ældre Pool

Renovering af Ældre Pool 31 maj 2009 22:48 #388

  • M-Pool
  • M-Pool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej Alle.

Vi er i gang med et større renoverings projekt af en eksisterende ældre, opmuret beton pool, med glasfiber belægning.

Det er cirka tre år siden den sidst blev malet, desværre med et utilfredsstillende resultat, derfor har vi valgt at tage den store renovering nu.

Vi er kommet forholdsvis lang i projektet, dvs. at vi har afmonteret alt gamle glasfiber, skiftet skimmer, skiftet kant fliser, skifter dyser, indlagt nye fremførings rør, skiftet bundsugnings rør osv. osv.

Vi tror siderne og bunden skal spartles/slibes, for at opnå det bedste resultat! Men med hvad og hvordan er vi usikre på??
Så hvis nogen, herinde har lidt erfaring i vil dele – hører jeg gerne fra jer..

Mads

Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 01 Jun 2009 07:52 #390

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Hvis der ikke er tegn på at den gamle glasfiber er ved og falde af i flager er det spildt arbejde og slibe den af.

Jeg går nemlig udfra at i gerne vil have lagt en liner i bassinet?

I så fald skal i bare sikkre jer at murværker og bunden er sund og rask, de steder hvor der er afskallinger skal pudses op igen. Når sider og bund igen er glatte er i klar til liner.

Mvh. Mads Munk
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 01 Jun 2009 10:32 #391

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
glasfiberbelagte betonpools er som regel ikke videre ""gode" af mange grunde.

du skal imidlertidig pudse din bund og dine sider op - alt afhængig hvor tykt ett lag der er nødvendigt - med vådrumssspartel - alm. betonpuds
Husk at lade det hærde før du går videre
Huusk att få en god vedhæftniinng på muuren bagved så det sidder rigtigt fast.
Du skal prøve det af bagefter ved at gå rundt og slå med en gummmihammer på muren. hvor det lyder hult skal du banke det af og pudse om igen. ellers vil det skalle af siden og ligge mellem liner og mur

da du har fået skiftet så meget, så husk også at trykprøve rø
rene før du dækker til

god arrbejdslyst:cheer:
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 01 Jun 2009 21:10 #395

  • M-Pool
  • M-Pool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej

Tak for besvarelserne!

=> Bjarne, Kan du anbefale en fabrikant til den omtalte vådrumsspartel? Eller skal jeg bare vælge, hvad det lokale byggemarked anbefaler? Er det iøvrigt noget man får på spande eller er det pulverform, som man selv blander op?

Jeg kan endvidere nævne, at jeg ved samme lejlighed har valgt at skifte rørene. - Så der skulle være håb for, at vi kan tage det roligt de næste 20 år..:)

Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 02 Jun 2009 09:24 #398

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
der er ingen bestemt, men hvis jeg var dig ville jeg spørge firmaet SIKA der producerer specialprodukter indenfor betonindustrien. måske vil de anbefale en til en mur der før har været glasfiber på

hvad for rør har du lagt ? - og er de uden samlinger?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 02 Jun 2009 09:34 #399

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
m.h.t at lade glasfiber blive siddende så er jeg ikke helt enig Mads. Det er rigtig at der ikke er en umiddelbar risiko når ellers glasfiberen sidder godt fast, men den kan jo løsne sig siden og den kan også få osmose/glasfiberpest - oog så er fanden først løs i laksegade
Personligt ville jeg alltid fjerne den, men det er jo i sidste ende et spørgsmål om tro håb og kærlighed
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 02 Jun 2009 19:10 #403

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja du har ret :)

Synes heller ikke at man skyde nogle genveje når man først er i gang med sådan et kæmpe projekt, gik faktisk og kom til og tænke over det i dag. Mest fordi at laget er tæt og hvis der er fugt eller andre små skader inden under glasfiberen, vil de komme frem ved og slibe den af og lave gummihammer testen.

NB. i min tid som murer medhjælper brugte vi godt nok en murerhammer, her kan man bruge den ene ende til og skrabe med da den er mejsel/bladformet.

Kom også til og tænke på at de ikke var sikkert at der skulle monteres liner, det står der jo ikke noget om.

Under alle onstændigheder er det bedst og slibe den helt af, det vil man få det bedre resultat af og det bliver man glad for i længden :)

Har i forresten nogle billeder i vil dele med os andre?

Det kan være at Bjarne kan ligge dem ind under inspiration til renovering, det er selvfølgelig op til jer og Bjarne :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 02 Jun 2009 20:55 #405

  • M-Pool
  • M-Pool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej Bjarne

Tak for det!

Jeg har lagt hvide pal-rør i med en diameter på 5 cm. Der ingen samlinger, dog naturligvis ved selve sammenkoblingen til dyser, skimmer samt bundsug. Det blev vi anbefalet, så vi netop er fri for at tænke på de i de næste 20 år, - lineren har en levetid på cirka 20 år.

Vi valgte at tage alt glasfiberen af, det gav egentlig sig selv, for da vi tog kantfliserne af, løsnede det sig flere steder, men det er vi også meget glade for nu, da siderne bag er flotte i forhold til, at det egentlig er en pool fra cirka 1968! - De skal blot efterspartles med et jævnt lag.

Det var meget nemt at få glasfiberen af siderne brugte en spade så det løsnede sig i store flader. Men bunden var dog noget værre, her måtte vi til sidst i gang med en betonhammer, det sad rigtig godt fast.

Nu er vi jo så nået til, at det hele skal pudses med vådrumsspartel og bunden får noget fliseklæb og herefter et tynd lag cement/sand.

Vi lægger lige nogle billeder ind ved lejlighed.

Det er en rigtig god side herinde til at udveklse erfaring!

Mvh

Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 03 Jun 2009 09:16 #407

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Ja det ville være godt med alle de billeder du har af forløbet, så kan vi lægge det ind til inspiration af alle

Fik du snakket med SIKA? ellers er det anbefalelsesværdigt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Renovering af Ældre Pool 01 Aug 2009 17:37 #576

  • M-Pool
  • M-Pool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej Alle

Så blev vi færdig med vores renovering af vores pool – skønt.

Jeg har under forløbet taget nogle billeder, så andre der tiltænker at begive sig i gang med lignende projekter kan få lidt inspiration :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder