Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Købt hus med pool - diverse problemer

Købt hus med pool - diverse problemer 25 Jan 2009 17:01 #86

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej allesammen

Jeg har købt et hus i Aalborg med en 8x4m pool og ca 1,5m dyb i snit. Den fylder 40 år i år!!! Men selve poolen er i god stand med meget solide fliser i bund og på siderne. Dog er selve pumpesystemet skidt kørende og måske lige så gammel som poolen.
I kan se billeder af pool og pumpe her:
picasaweb.google.dk/henningdalgaard/2008Pool

Hvad er jeres umiddelbare vurdering af mit system? Nogen der kan genkende sandfilteret?

Jeg har tænkt mig at købe en samlet pumpe/filter på ebay i tyskland
Den har følgende data:

Model: E8
6-Wege-Top-Mount-Ventil mit Manometer
selbstsaugende Qualitätspumpe mit Vorfilter und Sichtglas
230 V/600 W
Umwälzleistung ca. 8.500 lt./Stunde
Filterleistung ca. 8.500lt./Stunde
Pumpenleistung ca. 10.500 lt./Stunde
auf einer Grundplatte steckerfertig montiert
geeignet für Schwimmbecken und Pool bis 55.000 Liter
erforderliche Sandmenge ca. 50 kg
Pris: 319euro+29 i forsendelse til DK

Er det ikke korrekt at enhver vvs mand og elektriker vil kunne slå den til? Hvad vil et tilsvarende system koste herhjemme? Vil den ikke kunne klare jobbet? Den skal også gerne kunne trække solvarmeanlæg som jeg regner med at koble på næste år men den har vel rigelige kræfter til det også går jeg ud fra?

Et andet spørgsmål er om jeg mangler noget i forhold til skimmer? Som I kan se på billederne er der bare et hul ned i renden. Og hvad gør en skimmer helt præcis?

Mange tak for hjælpen.


bjarne



529 Posts
Posted - 16 maj 2008 : 08:15:19

Først. det er et gammlelt diatomitfilter du har sammen med med en gammel mesingpumpe. Systemet er 25-30 år gammelt. Diatomet bliver ikke længere brugt da det er asbest som ødelægger lungerne. der er dog fundet alyternativer, så man stadig kan købe disse filtre og bruge dem ufarligt. det er af forskellige årsager MEGET FÅ derr køber og bruger disse filtre. ( sandfilttre er billigere og lettere at bruge). Diatomitfiltrene var imidlertid uovertrufne til specielt indendørs pools hvor de rensede 5 gange så godt som et sandfilter. ( de renser så godt at de ikke er gode i et udendørs hvor "skidt"mængden er så stor at de stopper til for hurtigt.

Du må ikke kløbe det anlæg du snakkker om. Det er alt for lille og vil ikke kunne bruges. Læs under VEJLEDNINGER om ønskværdiige krav til en privatpool.

For at drive et bassin af din størrelse med solvarme og en good evne til støvsugning m.v skal du bruge en 1 hk pumpe der kan klare 16.000 lltr. i timen og et filter der har en diameter på 60 cm. det er m2 overfladen i et filter der bestemmer hvor meget vand filtret kan modtage og sandhøjden der bestemmer hvor god en rensning du får.

Det anlæg du vil købe klarer kun 10.500 ltr. i timen, og det kan du ikke støvsuge ordentligt med, ligesom det heller ikke kan klare et solvarmeanlæg samtidig. Helt galt går det når man ser på det filter du får tilbudt sammen med pumpen. Pumpen giver 10.500 ltr, mens filtret kun er berenet til 8.500. Filtret kan altså ikke modtage det som pumpen giver.
Der er iøvrigt ikke opgiivet noget om hhvor sttort m2 overfladen er i filtret og det er næsten det vigtigste parameter. Et indhold på 50 kg. sand tyyder dog på et filer med en diameter på 30-40 cm.

DIT FILTTERANLÆG ER HÅBLØST UNDERDIMINTIONERET og eggner sig så abbsoluut ikke til et bassin op til 5o m3. Denn eneste grund til at sådannne underdimentionerede anlæg sælges er, at der ikke er nogen love på det private område. Det er der kun på det offentlige. På det private kunne mann sælge et piskeris og bilde folk ind at det kunne klare 100 m3 vand

Gå ind under VEJLEDNINGER og læs hæfte 2 og som sagt ønskværdige krav til private bassiner. Prisen er iøvrigt ikke specielt billig. Sådanne anlæg kan du få de fleste steder - også her i landet - til den pris

En swimmingpool og et rensninngsanlæg er iøvrigt en ting der meget ofte kræver meget råd og service - bare se her på siden - så jeg ville ovverveje meget før jeg købte i et udenlandsk innternetfirma hvor jeg ikke kan få råd og vejledning. jeg ville i det mindste ikke gøre det med mindre jeg ikke kunne finde et poolfirma der kunne levere til samme pris. hvis du står med et konkret tilbud vil de fleste firmaer giive dig det til samme pris og give dig service oven i købet


henningdalgaard



20 Posts
Posted - 16 maj 2008 : 10:10:43

Hej Bjarne

Mange tak for info. Troede ikke nogen ville kunne kende mit gamle system. Alderen skal nok passe. Poolen fylder 40 år i år, men fliserne i sider og bund lader til at være i god stand.

Vi vil jo så gerne have vand i og komme i gang. Hvis vi nu vælger først at skifte filter til næste år, hvordan renser man så det vi har nu? Er det farligt at åbne? Og er det ikke sand der er inden i? Poolen har ikke været brugt i 10 år.

Mener du også at mit nuværende filteranlæg er underdomensioneret? Det er jo blevet leveret sammen med poolen da den tidligere ejer byggede pool for 40 år siden, og det er ikke mit indtryk at de sparede på noget, men de kan jo være blevet vildledt.

Vil det sige at denne model E8 til 70000liter også er underdimensioneret til min 50000 liters pool:

6-Wege-Top-Mount-Ventil mit Manometer

selbstsaugende Qualitätspumpe mit Vorfilter und Sichtglas

230 V/650 W

Umwälzleistung ca. 10.500 lt./Stunde

Filterleistung ca. 10.500lt./Stunde

Pumpenleistung ca. 13.000 lt./Stunde

auf einer Grundplatte steckerfertig montiert

geeignet für Schwimmbecken und Pool bis 70.000 Liter

erforderliche Sandmenge ca. 75 kg



bjarne



529 Posts
Posted - 16 maj 2008 : 10:49:58

problemet er at pumpe og filter skal svare nøje sammen. har du læst de forskellige vejledninnger jeg har henvist til?

Det filtter du nævnner lyder umiddelbart fint nok m.h.t vandmængde, men 75 kg. sand tyder på at det er et lavt filter med en ringe sandhøjde hvilket giver en dårlig rensning-

Du skal søge efter 60 Ø filter i diametter og en sandhøjde der er størst muligt. i et privat bassin er det bedste 60 cm ( selvom kun få har det )

og så skal du have en 1 hk pumpe

m.h.t dit gamle. prøv at starte det op. er det tæt ? kan du fåå åbnet det så du kan skifte diistomitten i dett ( der er ikke sand )?

hvis jjeg var diig, ville jeg nok ofre en mand fra et poolfirma til at tjekke det af rent konkrret for dig. men sikr. dig at det er et af de gamle firmaer der kander til diatomitfiltre m.v send dem de billeder du har sendt mig


henningdalgaard



20 Posts
Posted - 16 maj 2008 : 11:54:34

Hej Bjarne

Jeg vil læse dine vejledninger.

Jeg vil helst ikke bruge penge på at få mand ud til det gamle anlæg. Så hellere få ham ud når det nye skal installeres.
Hvad er diatomit og hvor købes det? Det nuværende system drypper 3-4 steder, også fra filteret, og kontakten til pumpen er stået af så kan ikke længere tænde systemet.





bjarne



529 Posts
Posted - 16 maj 2008 : 12:21:36

du må ringe rundt til forhandlerne og høre hvem der har det. jeg anbefaler af princip ikke
du skal have ordnet utæthederne ellers kan pumpen ikke suge an og skabe det undertryk der skal til for at den suger


henningdalgaard



20 Posts
Posted - 23 maj 2008 : 09:01:46

Hej Bjarne

Tak for alt din hjælp.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal tilslutte støvsuger. Som du kan se på billederne
picasaweb.google.com/henningdalgaard/2008Pool

, er der bundsug og så en hel skimmerkant med et afløb ned der er koblet til røret til bundsug. De må være koblet sammen, for når jeg hælder vand ned i skimmerrøret, bobler det op af bundsuget.

Hvordan tror du tidligere ejer har støvsuget? Eller har de i stedet fejet bundet og skidtet hen i mod bundsuget?
Hvis jeg på en eller anden måde får tilsluttet støvsuger i skimmer vil der så komme nok sug, eller vil den blot suge det mere i bundafløbet?
Skal man så finde en plade eller noget der kan dække bundsuget (jeg kan se der lå en plexiplade der passer over bundsuget mellem pooludstyret.)

En anden ting er, hvad jeg skal gøre med vinterlukning når der er bundsug? Kommer der så ikke frost i rørene, hvis jeg ikke tømmer poolen helt? Den var helt tom da jeg åbnede den (havde heller ikke været brugt i 10 år). Det er måske bedre når det er en flisepool at tømme helt pga frostsprængte fliser?

Et andet spørgsmål:
Rengøring af sådan en flisepool, er der noget jeg skal være opmærksom
på der? Kan jeg bruge en højtryksrenser med forsigtighed, og så ellers eddikesyre til kalken med en skrubbe eller svamp. Eller er saltsyre bedre til kalk. Synes ikke eddikesyren klarer det så godt.

Revne:
Der er som I kan se nogle store kalkaflejringer på det første
trin. Troede først at vandet måske stået dertil, men det viser sig nu at der er en smal men længere revne langs det ene trin. Jeg har taget nogle billeder af revnen før og efter at jeg har skrabet kalken af, der sad i og omkring revnen.
Det store spørgsmål er så om det betyder at poolen er utæt, og om jeg kan tætne revnen på nogen måder? Skulle nødig til at lægge en hel gummi-menbran i jo...

Jeg kan se at der ikke rigtig bliver lavet flisepools længere. Synes ellers de er flotte. Er det fordi de er dyre at bygge eller der er mere vedligeholdelse eller skader med utætheder etc?


Edited by - henningdalgaard on 25 maj 2008 16:49:24


bjarne



529 Posts
Posted - 23 maj 2008 : 13:42:16

hvor er billederne


henningdalgaard



20 Posts
Posted - 25 maj 2008 : 14:58:27

Har opdateret/editeret seneste indlæg fra 23. maj med supplerende billeder og oplysninger.


henningdalgaard



20 Posts
Posted - 25 maj 2008 : 16:50:22

Er især spændt på hvordan jeg skal forholde mig til revnen...


bjarne



529 Posts
Posted - 26 maj 2008 : 19:58:11

hej igen henning
Du er sgi en hård "nyser". Mange af de spørgsmål du stiller kan man ikke svare på uden man har set tingene i praksis, så du kommer sgi ikke udenom at få en prof ud og se på tingene - eller en god amatør.

ER DER IKKE EN AF JER DER BOR I NÆRHEDEN ...........

1. du har en pool med overløbsrende som du IKKE kan støvsuge igennem. normalt er der et indløb på siden som man kan sætte støvsugerslangen til
2. bundsug og overløbsrende er "koplet" sammen
3. vinterklargøring. normalt intet problem, men det er en af de ting man må ud og se på, idet teknik kan være byggget op på 100 forskellige måder
4. det er ikke sundt for NOGEN pooltype at tømme vandet af den
5.rengøring ??? kommmer helt an på hvad det er der er på siderne og hvor tykt laget er. hvis det kun er lidt, fjernes det af en lav ph når du fylder vand på
6.revnerne kan der ikke siges noget om uden man har set på det i virkeligheden
7. flisepool er meget dyre at bygge idag - sååååååå

harr set dine billeder - fed pool - ofrer de penge en proff koster et par timer - de kommerr godt tilbage


henningdalgaard



20 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 08:38:42

Hej Bjarne og I andre

Tak for hjælpen. Er godt klar over jeg har mange spørgsmål. Og jeg har faktisk fået en masse hjælp af en lokal med pool, Mads Munk. Mange tak Mads! Det har været en stor hjælp for mig. Han har fortalt mig at jeg i første omgang kan tætne revnen med en speciel fugemasse AkaMeric 1020.

Jeg var bare lige i tvivl om det med hvordan jeg skal lukke af for vinter når der er bundsug, for så står der jo vand i røret derfra indtil filteret?

Og så undrer jeg mig over støvsugning. Tidligere ejer må ikke have støvsuget åbenbart. For der er ingen tilslutningsmuligheder. Mads foreslog at kan lavede et udtag til støgsuger i kælderen når jeg tilslutter det nye filter/pumpe. Der er vel ikke andre alternativer?


Mads M



134 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 09:04:00

Jeg vil så lige skynde mig og sige at det ikke er optimalt og tætne med fugemasse, selv vil jeg anbefale og skifte fliserne på trinet

Har været ude og se poolen og du har ret Bjarne det er en fed pool, jeg har vurderet revnen til kun og være overfladisk. Men man kan først vide det med sikkerhed ved afmontering af en flise.




bjarne



529 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 12:09:01

vinterlukning

nej der står ikke vand i rørene. når du har et overløb har du også en såkaldt buffertank. en tank hvortil vandet løber fra overløbsrenden og hvorfra pumpen suger og sender den tilbage til pool. Når pumppen slukkes vil al vand løbe ud af rør og ned i buffertank der ligger lavere end selve pool

dette er den almindelige måde at lave en overløbspool på - hvis det ikke fungerer sådan kan det kun konstateres ved selvsyn


henningdalgaard



20 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 13:38:09

Okay, det vidste jeg ikke. Det forklarer det underlige og meget dybe hul der er under et lille dæksel.
Men du mener vel at også rør fra bundafløb og ikke kun overløb, kører forbi buffertank? Ellers står der vel stadig vand i røret fra bundafløb, når jeg vinterlukker?

Har du været udsat for at man ikke umiddelbart kan tilslutte støvsuger, som i mit tilfælde?





bjarne



529 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 23:02:01

pyt være med vandet fra dit bundsug. vandet fryser ikke derned. jeg har kun været ude for manglende indtag til støvsug i pools hvor det ikke har været prof der har bygget dem eller selvbyggere der ikke har indhentet de rigtige oplysninger - led noget mere. med den pool må der være et eller andet

Posted - 28 maj 2008 : 08:19:14

Jeg ved ikke om det måske var den tidligere ejer der selv byggede poolen. Har var murer og ingeniør. Mads kunne heller ikke finde noget til støvsuger.
Jeg vil prøve at spørge den gamle enke vi købte huset af igen. Men hun har sagt hun ikke ved noget om poolen da det var manden der styrede det.

Mht revnen, hvad er det værste der kan ske? Kan der sive vand ind og frostspringe selve betonen eller vil det mere være kosmetisk og bare fliserne der spræner.




Mads M



134 Posts
Posted - 28 maj 2008 : 15:25:17

Hvis der kommer vand ind bag revnen vil fliserne typisk frostsprænges, dvs. at de vil gå løs eller helt falde af. Hvis revnen går ind i betonen inde bagved vil den også springe, så derfor er det vigtigt og så lukket revnen.

Du skrev noget om et eller andet der var under et dæksel, kan du ikke uploaded nogle billeder af dette?



Sydhavsboen



5 Posts
Posted - 31 maj 2008 : 20:11:21

Hej !

Jeg har selv en pool 4x8 m og 1,6m dybt - filteret er næsten identisk med Hg. Dalgaard, et diatomit/kiselguranlæg, hedder Marine- revolvofilter. Hele anlægget antager jeg er fra 1972, har selv købt huset i 1993 og er ret overrasket over at det hele fungerer også i dag. Jeg er ophørt med at bruge kiselgur, men bruger i stedet perlit, som skulle have samme effekt og er ufarligt. Jeg er dog i tvivl om mængden, som kommer i skimmeren efter endt returskylning, - bruger ca. 1 1/2 l, men undertiden kommer der skidt ud af indløbsdysserne, når jeg støvsuger, og så kan det ligesom være ligemeget ! Hvad kan det skyldes, og er min dosering rigtig - er perlit lige så godt som kiselgur.


bjarne



529 Posts
Posted - 01 jun 2008 : 07:23:32

perlite er fint nok.
er det heletiden der kommer lidt skidt ud eller kun lige når du har "returskyllet"
Hvis det er når du har returskyllet er det "skidt" der ligger i rørene efter returskyldningen
hvis det er hele tiden er der kun 2 muligheder. ødelagt filtermembran ( den der holder skidtet tilbbage eller for lidt perite. jeg kender ikke mængden der skal bruges til dit filter, men det lyder rimeligt.
For dem der ikke kender et diatomit/perlite/kiselgurfilter, då fungerer det på den måde, at msn har en beholder med et fintmasket filter-net eller pose. Man kommer perlite i skimmeren, hvorefter den bliver suget ind i filtret og sætter sig fast på det ovenfor fintmaskede filtternet-pose. Nu er filternet eller pose så "fintmasket", at filtret fjerner urenheder der er op til 5 gange mindre end et sandfilter.
Fakts oom diatomitfiltre.
Fjerner partikler der er mindre
"stopper" derfor hurtigere til hvorfor det er bedst i en indendørs pool
er mere beværlig
er dyrere
Er mere besværlig


henningdalgaard



20 Posts
Posted - 07 jul 2008 : 12:10:37

Hej allesammen

Vil lige give en status på mit pool-eventyr.

Jeg endte med at skifte hele pumpe-filtersystemet i kælderen. Jeg købte en komplet udstyrspakke brugt af en gut der nedlagde sin pool pga sætningsskade. Udstyrret var kun brugt en sæson og bestod af: Pumpe, sandfilter, 5xsoladur solpaneler, solvarmestyring, motorventil, rør, fittings og haner, termodækken og oprulningsstativ, støvsuger og slange, stang og bundnet samt en halv spand klortabletter. Jeg fik det til en meget god pris synes jeg selv.

Udfordringen var så at installere det nye pumpe og filter, da jeg absolut intet vidste om pool (vi købte huset med pool fra 1969 i foråret).

Jeg var dernæst så heldig at falde i snak med Mads herinde fra forummet som bor tæt på mig, og det udviklede sig til at han hjalp mig (meget) i gennem hele forløbet. I starten var det mest rådgivning og hjælp, men efter at en vvs mand løb fra en aftale, hjalp Mads mig med at lime rør og fittings også. Så jeg er efterhånden ved at skylde en del timer den anden vej :-)

Resultatet er nu en flot og velfungerende pool med dejlig rent vand. Solvarme er endnu ikke koblet på.

I kan se projektet her:
picasaweb.google.com/henningdalgaard/2008Pool

Jeg opdaterer løbende galleriet.

Tak til Mads og dette forum uden hvilke jeg ikke ville være i stand til at springe i det klare blå vand.


bjarne



529 Posts
Posted - 08 jul 2008 : 19:19:01

det er så sandelig et godt anlæg du har fået - god kvalitet og poolen er blevet flot. tillykke
B
Sidste redigering: 25 Jan 2009 17:02 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.205 sekunder