Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Ny gelcoat til glasfiber pool

Ny gelcoat til glasfiber pool 01 maj 2010 09:03 #970

  • Damhøj
  • Damhøj's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Vi har en glasfiberpool (fra silvergruppen så vidt vi kan finde ud af), som var installeret da vi købte huset. Poolen er fra ca. 73, og nu er glasfiberen ved at være kedelig at se på... Derudover ser det ud til at der er en kalkaflejring (eller andet) der har misfarvet glasfiberen i bunden (et par store pletter).

Vi har talt om at få poolen frisket op med en ny gang gelcoat, så den fremstår flot og "ny". Poolen er en 8x4x1,5 og fungerer perfekt.
Vi fik installeret solvarme for et par år siden, og den bruges meget i sæsonen.

Men er der nogle gode råd til hvordan og hvem man kan få til at give den en ny gelcoat?
Og er der nogen med erfaringer indenfor en sådan maling af glasfiberpool.

Det skal nok nævnes at vi ikke er interesserede i at få en liner.
Sidste redigering: 01 maj 2010 09:42 af Damhøj.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny gelcoat til gladsfiber pool 01 maj 2010 09:31 #971

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Der er meget få der beskæftiger sig med reparation og vedligeholdelse af glasfiber pool. Det er imeligt svært at få det gjort "ordentligt"
Mit bedste bud er - hvad jeg plejer at anbefale folk -at du kontakter et af de nærmeste bådværfter og enten får lavet en aftale med dem, eller få en henvisning til en De kender og kan sige god for.

Hvis du er "selvbygger" kan du købe en god gelcoat i enhver bådforretning.

HVIS og jeg siger udtrykkelig HVIS - du vil nøjes med en opfriskning kan du "nøjes" med den langt billgere maling A P MØller blå fra Hempel. Dette er ikke en gelcot, men oprindelg en maling der blev brugt til A P Møllers skibe. Med en sådan maling kan du opfriske farven, men den holder selvfølgelig ikke så længe. 1-3 år, så skal der males igen

Husk iøvrigt når du tømmer for at male, at poolen ikke har godt af at stå tom. Den skal fyldes med vand så hurtigt som muligt. Hvis du har en passiv dykbrønd - hvad du forhåbentlig har med et helstøbt bassin, så skal dykpumpen køre under hele procesen, så du ikke risikerer at bassinet "popper" op grundet grundvand m.v
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny gelcoat til gladsfiber pool 01 maj 2010 09:35 #972

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
med hensyn til pletterne i bunde. Had farve har de ? er plamagerne ru.
Det kan både være kalk - brunalger - osmose eller mange andre ting. Hvis du vil afprøve om det er kalk, så fyld en strømpe med PH minus. Bind den fast på en stok og sæt den ned på bunden.Hvis det er kalk, vil den blve opløst der hvor strømpen har ligget

Hvis det er isolerede plamager er det ikke kalk. Kalk vil sætte sig mere ensartet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Ny gelcoat til gladsfiber pool 01 maj 2010 09:41 #973

  • Damhøj
  • Damhøj's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Pletterne i bunden er kalkfarvede (og sandsynligvis bare kalk).

Det er en panel pool, som vidst nok er købt gennem silvergruppen (det gamle solariefirma).

Vi har også overvejet at få skiftet selve karet med et nyt glasfiberkar, hvilket i burde være så uoverkommeligt da hullet i jorden er der, og det dermed blot bliver at tilpasse et evt. nyt kar.

Men tak for svaret jeg vil tage fat i det nærliggende bådværft.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.191 sekunder