Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Placering af pumpe og filter ?

Placering af pumpe og filter ? 25 Jan 2009 17:49 #98

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 14 jul 2007 : 08:57:36

Hej derude
Er der nogle der ved noget om den rigtige placering af pumpe/sandfilter.
2 muligheder.
1)lige ved siden af poolen, med niveau under skimmeren, eller
2) 4-5 meter væk, forbundet ved standardslage, limrør på 3-4 meter og igen standardslange.

Hvilken løsning er bedst?
Giver det effekt tab, at stille teknikken langt væk?

Håber at høre tilbage.
Mvh
Ejegod

bjarne



529 Posts
Posted - 14 jul 2007 : 09:12:02

som pricipielt udgangspunkt handler det altid om hvordan m3 indhold i pool, filterstørrelse - pumpestørrelse og slange/rørdiameter er afstemt efter hinnanden

Men hvis din pool er ca 20-30m3 - dit filter er 50 cm i diameter og din pumpe 3/4 hk og dine rør cm i diameter, så er det fløjtende ligegyldigt om du sætter det 4-5 m væk eller lige ved (priciupielt er det bedste selvfølgelig så tæt på skimmer så muligt da der jo så ikke er noget tryktab i rørledningenmen med en afstand på 4-5 m er det i praksis ligegyldigt)

Men brug ikke faste pvc rør. der er al for udsat for frost og slagskader. brug flexible pvc rør.

og om det er over vandniveau eller under er også nu om dage lidt ligegyldigt. bare pumpen ikke står mere en 1 m over vandniveau. så kan den have svært ved at suge an


Ejegod



66 Posts
Posted - 14 jul 2007 : 09:24:11

Hej Bjarne
Tak for info. Har hørt, at pumpen skal stå mindst 30cm under bundniveau på skimmer. Er det også lige meget?
Mvh
Ejegod


bjarne



529 Posts
Posted - 14 jul 2007 : 09:32:26

er noget værre sludder. det gælder kun hvis man har en elendig pumpe der ikke er selvansugende. en pumpe er dårlig til at suge hvis den står mere end 1-1.5 m OVER niveau men god til at smide vandet i vejret op til 15-25 m
så så længde du ikke sætter den over 1 m over vandniveau er det ligegyldigt

faktisk er det af andre årsager noget skidt at sætte den under vandniveau


Ejegod



66 Posts
Posted - 14 jul 2007 : 09:43:12

Hej igen
Min pool er halvt nedgravet, derfor står pumpen ca. midt på poolens dybde, men er derfor ikke helt under bundniveau på skimmeren. Er derfor i tvivl om jeg få en større effekt ved at grave den lidt ned, så den kommer unden skimmerniveau?

Min pumpe er ikke af den største slags - nærmest ikke stor nok - så derfor skal jeg have så lidt effekttab som muligt. Har 27m3 og en pumpe på ca. 0,30-0,40HK.
Mvh
Ejegod


bjarne



529 Posts
Posted - 14 jul 2007 : 09:55:03

ok det forandrer det lidt for det er en "lille" pumpe du har. Du skal bare sørge for at pumpen står under vandniveau - vandoverfladen. om den står lidt eller meget under er fløjtende ligegyldigt og så så tæt på skimmer som muligt - sikkerhedsafstand - elektricitet 2 m
skal køre nu - kommer tilbage i aften
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder