Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Skimmer og indløb i nye fritstående pools

Skimmer og indløb i nye fritstående pools 08 Aug 2010 00:14 #1802

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Ved en inspirations surfen, tjekkede jeg forskellige pools med det tilfælles at de var fritstående. Og bemærkede i enkelte tilfælde at poolens indløb var placeret ret under skimmer. Jeg ville ellers efter gennemgang af bl.a. selvbyggeri galleriet, mene at den skulle være i den modsatte ende af bassinnet, (og evt. 2 indløbsdyser). Placeret så den har retning mod skimmer, dog uden at skabe turbulens, og derved gøre støv og andet skidt vådt, med nedsynkning tilfølge. Eller er der en speciel grund til den sammensætning. I mit lille bassin er det heller ikke tilfældet, men det kan jeg tilgive til 249,- :silly: Jeg så det faktisk på en ret kostbar træpool på Ø5,5 meter.

Det er vel noget man skal have fokus på ved køb? :blink: Eller skal man bare smile og være glad for sit nye bassin B) Pyyh, det var en kryptisk omgang, håber i forstår :side:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skimmer og indløb i nye fritstående pools 08 Aug 2010 08:10 #1803

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Du har helt ret. Dyser placeres som hovedregel i den modsatte ende af skimmer for at kunne "blæse" blade m.m. ned til skimmeren.

Dyserne er dog ikke alene om at flytte rundt på bladene der flyder på overfladen. Det samme gør vinden.

Har man derfor en pool der vender øst/vest, bør man også placere dyserne i den vestlige ende og skimmeren i den østlige, ud fra tesen om, at vi oftest har vestenvind.

Det er naturligvis ikke altid, at dette kan lade sig gøre, selvom fx. en rund pool sagtens kan bruge denne regel, men har man en aflang nord/sydvendt pool, duer den jo ikke. Man bør altid placere dyser og skimmer i "enderne" af en ikke-rund pool.

At placere den eneste dyse direkte under skimmeren har kun én fordel: At spare på det slange, der skulle forbinde enten dyse eller skimmer i den anden ende af bassinet. Det siger sig selv, at placerer man det hele i den ene ende, er forbruget af slange mindst.

Du har naturligvis læst artiklerne om "før du køber pool" :)
swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vej...97-for-du-kober-pool
Ole Kristensen
Sidste redigering: 08 Aug 2010 08:12 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skimmer og indløb i nye fritstående pools 08 Aug 2010 10:24 #1808

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa:

Jeps, den artikel har jeg været igennem. Jeg kan godt se at der spares slange. Problemet er vel bare at så er hullerne standset ud, og det besværliggør nok en ændring, så det bliver rigtigt. Altså modsat af hinanden? Derudover skal der tilkøbes ekstra slange og evt. Fittings. Eller vil det virke som det er? :ohmy:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skimmer og indløb i nye fritstående pools 08 Aug 2010 11:07 #1810

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det vil naturligvis virke, for du for renset vandet, også selvom dyse og skimmer sider tæt ved siden af hinanden.

Køber man som du skriver en pool hvor det hele er med; slange, dyser, skimmer, og der er forborede huller, så er man nok i den situation hvor alle de fine teorier om øst/vest osv. er ligemeget.

Disse er ting man kan tage hensyn til, hvis man har mulighed for det.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skimmer og indløb i nye fritstående pools 08 Aug 2010 15:32 #1812

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Ok, tak det er jo rart at vide hvis det kommer på tale med et sådan bassin. De er jo klart de billigste her og nu. Da de fåes fra 8000,- og opefter med en volumen på 26000 liter så det er jo en ok størrelse.. B)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skimmer og indløb i nye fritstående pools 08 Aug 2010 15:44 #1813

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Kan man virkelig få en brug-og-smid-væk-pool på 26.000 liter?
ok, lidt groft måske, men jeg kan ikke forestille mig, at de holder evigt, og at smide 26.000 liter vand ud hvert år er jo heller ikke gratis. Jeg antager her naturligvis, at de skal tømmes for vinteren og pakkes væk.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Skimmer og indløb i nye fritstående pools 08 Aug 2010 16:06 #1815

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej

tjaaa, der kan da fåes vintercover til dem, men nej det er nok ikke for evigt. Lineren er da også kun 0,4 og ikke 0,6 som de fleste anbefalede. Min filosofi er at de forhåbentlig er af bedre kvalitet end Plastpools. Der skal da ikke herske tvivl om at man får hvad man betaler for. :-)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder