Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Købt hus med pool, spørgsmål efter første 2 mdr.

Købt hus med pool, spørgsmål efter første 2 mdr. 21 Jun 2011 19:34 #2482

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Hej,

Jeg har nu været den glade ejer af en swimming pool i snart 2 mdr. og er efterhånden ved at have et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med :-)

Poolen er ca. 8,2 x 4,2 x 1,2 hvilket skulle være ca. 32m3
pool1_2011-06-22.jpg


Det dertilhørende pumpe, filter og varmepumpe kan ses her:
pumpe1.jpg


1. Klor indholdet syntes jeg stort set altid er på 0,0, jeg tester det og påfylder med noget Melpool klor granualt, som sidste ejer efterlod. Men allerede dagen efter er det stort set altid på 0,0 igen.
Jeg er lidt i tvivl omkring chock klorering, herinde anbefales ofte HTH klor og at chock klorering sker med 300g pr 10m3, men på bøtten med Melpool granulatet står at chock klorering skal være 50-80g per 10m3, giver ejg den for "lidt"?
(Ph justerer jeg jævnligt og det ligger fint mellem 7,0 - 7,4)

2. Udrulning / oprulning af blå bobbleplast dug, dette finder jeg ganske besværligt ogselvfølgelig heller ikke specielt pænt. Er der nogle gode tips/tricks til dette? Som i kan se på billedet af poolen er jeg velsignet med et stort birketræ og et endnu større piletræ på naboens grund, så der falder ganske mange blade ned. Og så syntes jeg at når jeg ruller dugen op så bliver alt skidtet fra dugen jo ført direkte ned i poolen :blush:

3. Returskylning, er dette helt "lovligt" at gøre direkte ud i kloaken?

4. Indløbsdysser, jeg har kun 1 der sidder ved skimmeren, og jeg kan se på snavset på bunden at det pænt samler sig i den modsatte ende af poolen, burde jeg undersøge muligheden for at få installeret en ekstra, eller vil omkostningen hertil være for høj i forhold til udbyttet?

5. Sikkerhedscover, jeg har læst de debatter der er her på sitet omkring sikkerhedscovers og læst lidt på de forskellige leverandørers hjemmesider, men jeg kan ikke helt blive klog på om de også fungerer som varmebeskyttende på samme måde som bobbleplast covers? og umiddelbart tænker jeg de er nemmere at rulle på/af da de er rektangulære og kører på nogle skinner?

6. Sidst men ikke mindst, hvor fan.... køber man en oppustelig badestol, i ved sådan en til far her der skal sidde med en kold dåse og baske lidt rundt med føderne? hver gang jeg finder noget på nettet koster det boksen i fragt.. (hovedstadsområdet)

Beklager den lange tekst, tænkte at det var bedre at samle det sammen i et indlæg frem for at spamme 4-5 kategorier :)
Håber i kan hjælpe med et par inputs :-)
Lyngtoft
Sidste redigering: 22 Jun 2011 19:00 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Købt hus med pool, spørgsmål efter første 2 mdr. 22 Jun 2011 06:47 #2485

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Jeg vil forsøge og svare på nogle af dine mange spørgsmål, men dem som jeg ikke lige får svaret på vil jeg anbefale dig og oprette i nye tråde, det er til større hjælp for andre hvis emnerne er delt mere op ;)

1. Der er flere ting i denne, først og fremmest skal du sikre dig at dit Melpool klor er fri for cyanur. Hvis det ikke er det må du ikke chok klorere med dette klor, ellers vil du få klorlås og du skal til og skifte en stor del af dit pool vand. Læs mere her om Cyanur:

http://swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler-vejledninger/93-vand-og-kemiproblemer/89-cyanursyre

Det eneste jeg kan forklare chok mængden på din klorbøtte med er at hvis kloren er cyanur baseret, du bør derfor checke dette inden at du chok klorere.

Jeg vil anbefale at du chok klorere med noget ustabiliseret klor, brug ca. 150-200g pr. 10m3 det kunne lyde lidt som om at din pool trænger til et godt chok. Husk at du ikke må smide granulatet direkte i skimmer eller vandet, det skal opløses i en spand og hældes ned for an dysen.

2. Hehe jeg må sige at det kan drille specielt når det er en oval pool, normalt sætter man nogle trække liner i tæppet som man så kan trække i. Prøv og rejs dette emne i en ny tråd, så kan andre byde ind med deres fif og ideer.

3. Den kloak man skal lede poolvand ud i er den som WCer er tilsluttet, man må ikke bruge den til overflade vand da det ofte bliver ledt ud i søer og vandløb. Kloren i vandet vil gøre rigtig meget skade her :(

4. Det kan lade sig gøre, men det er ikke en let opgave efter som at poolen er lavet færdig. Der er flere ting som spiller ind her mht. prisen, men det mest optimale er at installere 1-2 dyser i den modsatte ende af skimmeren så ledes overfalde vandet hen imod denne. (kan du ikke rejse dette emne i en ny tråd)

p.5-6 må du også gerne rejse i nye tråde :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Købt hus med pool, spørgsmål efter første 2 mdr. 22 Jun 2011 17:21 #2486

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Hej igen

Tak for dine kommentarer, jeg skal stille spørgsmålene i nogle af de rigtige kategorier :)

Melpool klor granulaten er ustabiliseret så den skulle være fri for cyanur. Men det er ganske muligt at jeg har chock kloreret alt for lidt. Eksempelvis fyldte jeg 80g*3 = 240g i i mandags (på bøtten står 50-80g pr 10m3), og allerede i dag viser min test 0,0.
Jeg tror jeg prøver et ordentligt skud som du foreslår.
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Købt hus med pool, spørgsmål efter første 2 mdr. 23 Jun 2011 10:23 #2491

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Ellers et deligt bassin du har derB)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Købt hus med pool, spørgsmål efter første 2 mdr. 25 Jun 2011 11:38 #2496

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du skal nu have noget cyanur i dit vand - 25-30 ppm ( selvom der er dem der siger op til 50 - hvilket er for meget efter min erfaring)
Du skal købe "ren cuarur" og tilsætte det i en kontrolleret mængde. Hvis du ikke har noget i det vand, brænder solens uv stråler kloren hurtigt af
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Købt hus med pool, spørgsmål efter første 2 mdr. 25 Jun 2011 15:08 #2509

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Ja det er måske cyanur der er problemet, jeg tænkte blot at den tidlgiere ejer havde tilføjet dette, og kan forstå på diverse guides at man blot tilføjer 1 gang og så ikke tænker over det mere.

Tror jeg tager en vandprøve med ind til min pool pusher :)
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Købt hus med pool, spørgsmål efter første 2 mdr. 25 Jun 2011 15:31 #2510

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jaaaaaaa - men en gang om året, ved sæsonstart. hver gang man returskyller smider man jo noget af det ud og så falder indholdet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder