Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vandstand ved vinterlukning

Vandstand ved vinterlukning 25 Jan 2009 19:28 #113

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 11 okt 2008 : 11:31:42

Mine dyser sidder så lavt i min pool, at jeg skal tømme langt over halvdelen af vandet ud for at kunne komme under dyserne. Det virker som et massivt vandspilde, ift. til at poolen er overdækket med et skydetag og jeg på ingen måde kan forestille mig bundfrost i poolen.

Hvad ville i andre gøre i det tilfælde? Sænke vandet til under poolafløbet og så ellers bare lade den stå derfra?

bjarne



529 Posts
Posted - 11 okt 2008 : 12:50:53

når dyserne sidder så langt nede behøver du ikke tømme dem for vand. du skal så kun bekymre dig om skimmersiden


Kikkenborg



64 Posts
Posted - 11 okt 2008 : 13:03:39

Det er ikke helt uvæsentligt hvor dyb din pool er.

Hvis den er 1.2m er det nok nødvendigt at tømme vandet af da det kan bundfryse til 90cm.

Hvor langt fra overkanten af dit bassin sidder dine dyser?

Mine sidder 50cm fra overkant og de skal have propper i.


kingglostrup



87 Posts
Posted - 18 okt 2008 : 11:31:04

Hej !

Jeg har også spørgsmål i den retning.

Jeg har nu fået etableret min stålpool som står ovenpå jorden, 120 cm høj.

Jeg var forbi en poolforhandler for at købe en vinterprop til min nederste dyse, men den dyse som fulgte med til poolen passer åbenbart ikke med de propper man kan købe iflg. forhandleren som sagde at det ikke var nødvendigt at montere sådan en prop.

Så jeg har monteret en 3 meter flexibel/ribbet plastslange og lagt den op i poolen således at det vand som står i røret kan udvide sig den vej ? Altså vandre i røret, jeg kan ikke komme på andre ideer, men der er jo ingen tvivl om at det vil fryse det vand som står i røret, tror I det vil give anledning til problemer ? Og har I andre forslag hvis I ikke mener det vil virke efter hensigten.

Min skimmer har jeg monteret samme slags slange på og den ligger så på jorden, sådan at evt. overskudsvand vil kunne løbe frit ud af poolen.

Jeg har 10 cm til skimmerkanten så det sker jo nok ikke, og der kommer vintercover på.

Lad høre fra jer.

Mvh Thomas


bjarne



529 Posts
Posted - 20 okt 2008 : 13:50:05

for mg lyder det som nogget sludder poolforhandleren har sagt. hvis du ikke får proppet den nederste dyse af på den ene eller den anden måde og derefter får tømt røret for vand, vil det jo frostsprænge. Du kan få vinterpropper i forskellige størrelser så du kan sagtens få en der passer til din dyse


kingglostrup



87 Posts
Posted - 25 okt 2008 : 11:28:00

quote:
Originally posted by bjarne

for mg lyder det som nogget sludder poolforhandleren har sagt. hvis du ikke får proppet den nederste dyse af på den ene eller den anden måde og derefter får tømt røret for vand, vil det jo frostsprænge. Du kan få vinterpropper i forskellige størrelser så du kan sagtens få en der passer til din dyse




Hej Bjarne ! Sørgeligt svar du her giver, for jeg havde sgu opgivet at få en prop til at passe i
Jeg var oppe at kigge på de forskellige dyser som føromtalte forhandler havde og propper, men den dyse jeg har i poolen ligner ikke helt dem som forhandleren solgte.
Nu er det lidt svært for mig at forklare og vise dysen, men når man udtager den kugle som sidder i den til at styre vandstrålen, så er den konisk i en meget lille kant, dvs der er ikke meget som kan holde en prop, jeg har selv prøvet at tilpasse en gummiprop men det bliver sgu ikke ordentligt tæt.
Derfor besluttede jeg mig for at sætte en flexslange på istedet og lade vand være vand.
Hvorfor tror du at dysen sprænges ? vandet burde vel enten fryse ind i poolen eller op i slangen ? det er jo ikke faste rør som er monteret.

Man kan selvfølgelig altid være bagklog og nu konstatere at jeg burde have fået fat i en prop før jeg monterede poolen, og det er vi enige om, det er desværre for sent nu

Det eneste alternativ som jeg ser pt, er vel at tømme poolen og isætte en anden dyse som kan tage en prop ? denne dyse skal så have samme mål som den der fulgte med, det er så en mulighed som jeg helst er foruden

Mvh Thomas

Edited by - kingglostrup on 25 okt 2008 11:33:51


bjarne



529 Posts
Posted - 25 okt 2008 : 14:22:31

når du fjerner øjet i dysen, er der som du skriver en lille konisk ring - DEN KAN DU SKRUE AF og så er der plads til en vinterprop. Kann du ikke tage et billed af dysen og sende såå jeg kan se den. Den skal godt nok være mærkelig såfremt der ikke kan være en pproop i den. mail også til mig hvad det er for en forhandler du har spurgt


kingglostrup



87 Posts
Posted - 26 okt 2008 : 09:20:03

quote:
Originally posted by bjarne

når du fjerner øjet i dysen, er der som du skriver en lille konisk ring - DEN KAN DU SKRUE AF og så er der plads til en vinterprop. Kann du ikke tage et billed af dysen og sende såå jeg kan se den. Den skal godt nok være mærkelig såfremt der ikke kan være en pproop i den. mail også til mig hvad det er for en forhandler du har spurgt




Hej Bjarne !

Mit problem er at jeg har MEGET KOLDT VAND i poolen, dette begrænser udsynet en smule.
Men efter en tur i poolen i en sommervåddragt for at forsøge at tjekke efter med det du skriver, har jeg besluttet mig for at tømme poolen, for det er sgu for koldt at bade pt.
Så der går lige nogle timer, men umiddelbart kan jeg se at der sidder sådan en form for ring som du beskriver der ser ud til at kunne skrues ud, men jeg kan sgu ikke få den løs.
Så jeg skruer hele dysen ud, og tager indefor og kigger.

Jeg vender tilbage.

Mvh Thomas


Mads M



134 Posts
Posted - 26 okt 2008 : 10:04:30

WARNING !

At tømme en linerpool for vand er lig med problemer, en liner pool har bedst af og stå med vand i. Hvis man endelig ønsker at tømme for vand skal der stå min 10-15cm i bunden for at holde lineren udstrakt!




kingglostrup



87 Posts
Posted - 26 okt 2008 : 17:36:12

quote:
Originally posted by Mads M

WARNING !

At tømme en linerpool for vand er lig med problemer, en liner pool har bedst af og stå med vand i. Hvis man endelig ønsker at tømme for vand skal der stå min 10-15cm i bunden for at holde lineren udstrakt!






Tak Mads.

Jeg er ved at fylde vandet tilbage, efter tømning, jeg havde 10 cm vand i inden jeg stoppede.

Jeg har skaffet mig en prop som Bjarne snakkede om, og den har lukket tæt i min dyse.
Nu er jeg ved at fylde vandet tilbage fra min Intex pool til min stål pool.
Umiddelbart mangler jeg dog ca. 20 cm vand ifht. i starten ?? Men vi får se.

Ingen tvivl om at min bunddyse nu er tæt

Mvh Thomas

Edited by - kingglostrup on 28 okt 2008 07:26:18
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder