Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 17 Dec 2014 21:33 #5148

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Min ønske pool, har sådan et lameltæppe nede i vandet på en rulle (lameltæppe) som der så rulles ud når poolen ikke bruges.

Men læste en amerikansk artikel om at kloren kan ødelægge ens poolcover, hvis man har for højt klor niveau. Og kom til at tænke på, hvad sker der når man chok klorer ? æder kloren så lameltæppet :evil:

Ved ikke om det er vildt overdrevet :unsure:
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 18 Dec 2014 17:08 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 17 Dec 2014 21:49 #5149

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det kommer an på hvad du mener med lameltæppe.
Hvis du mener et af de blå "bubblewrap" agtige man ruller ud når man ikke bruger den, så er det korrekt, at en høj klorkoncentration æder af den. Plasten bliver simpelthen skør, og boblerne brister og falder til sidst helt af.

Men, du skal har en relativt høj koncentration, konstant 1-1½, for at det går så galt, og så er det noget der sker over et par år. Et sådant tæppe holder alligevel ikke evigt, men skal skiftes i hvert flad hver 5-6 år. Men meget klor går der et par år af levetiden.

Hvis du stadig vil bruge klor, kan du bruge Nature-2, som gør, at du kan klare dig med en lavere koncentration. Det gjorde jeg de første år jeg havde vores pool. Jeg skiftede for nogen år siden Nature-2 ud med automatisk klordossering af forskellige årsager, og derfor har jeg en ret god idé om hvad kloren gør ved et dækken B)

Chockklorering skal du ikke bekymre dig om i den forbindelse. Det sker så sjældent i forhold til tæppets samlede tid den er udsat for klor, at det ikke har betydning.

Men spørgsmålet er, om du i det hele taget skal bekymre dig. Der er udgifter forbundet med at have en pool, og om du skal skifte tæpper hver 3 eller 5 år betyder nok ikke det store, i forhold hvor meget sådan et tæppe rent faktisk betyder for hvor meget poolen holder på varmen - og vandet. (På en varm sommerdag kan der nemt fordampe 200 liter uden dækken).
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 18 Dec 2014 10:52 #5151

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
covrex.com/en/pool-covers/covrex-classic-pool-cover

Det er et lidt kostbart tæppe - der ligger nede i vandet hele tiden. Derfor vil jeg gerne passe meget på det :whistle:

Jeg troede at en klor værdi på 1 .15 var lav - vil det sige at man kan køre med en værdi på 0,5 - 1.0 med Nature2 ?

Og hvor tit skal der så chok klores - vi er 4 mennesker der bruger den dagligt i sommeren - den er på 44 m3 ?

Og Kan jeg købe din gl. ? :lol:
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 18 Dec 2014 11:18 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 18 Dec 2014 15:06 #5153

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Coveres er et godt lameltæppe, men dog et "brand" der ligger i den høje ende af prislejet

Men.Såfremt du holder en ph værdi på mellem 7 og 7.4 kan du nøjes med en klorværdi på mellem 0.8 og 1. Med dette klorniveau er alle alger og bakterier dræbt

Chockkloreringer skal du ikke bekymre dig om, idet de er så sjældne at de ingen indvirkning vil have på dit lamelcover
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 18 Dec 2014 15:42 #5154

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
hmm - synes nu han sagde at 1 - 1,5 var højt, det vil sige at 0,8 - 1 er lavt ?

Bjarne når du skriver sådan er det så med eller uden en Nature2, eller er det lige meget ;) eller sagt på en anden måde. Hvis jeg køre med nature2 kan jeg så gå ned på 0,5 - 1 og kan man i det hele taget styre det så præsist 0,8 - 1,0 med 2 gange klor om ugen ? med det super cover :cheer:




Glæder mig som et lille barn at prøve :-)
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 18 Dec 2014 17:03 #5156

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
0,8-1,0 er uden Nature-2, så ja, du kan klare dig med 0,5 med Nature-2.

Og nej, du kan på ingen måde styre et klorindhold så hårfint, heller ikke om du så hældte klor i hver dag, eller flere gange om dagen om sommeren.

Men jeg tror du har fokus et helt forkert sted. Hvorfor er det så vigtigt, om dit klorindhold er 0,5 eller 0,8? Lamelcoveret er højst sandsynlig ligeglad. Jeg antager, at penge ikke er et problem, når du ønsker at anskaffe et så dyrt lamelcover. I så fald kan du lige så godt anskaffe dig et automatisk doseringsanlæg, som er det eneste, der kan holde klorbalancen for dig.
Klorindholdet er afhængig af så mange ting, at det i praksis er umuligt, at regulere det inden for 0,3 manuelt. Skinner solen? Hvor varmt er vandet? Bades der ofte? Hvor mange bader? Pisser de i vandet?

Du vil blive slemt skuffet hvis du prøver at justere klor manuelt hver dag, og ramme spot on hver gang, for det er ikke muligt, og som regel heller ikke nødvendigt.
Som Bjarne skriver, sørg for at din pH sidder i øjet, det er faktisk mere vigtigt, for hvis ikke den gør, så virker kloren ringere, og bliver i yderste konsekvens virkningsløs.

Din bekymring er forståelig, jeg tror alle med pool, har haft søvnløse nætter med bekymringer om alt muligt, inden de kom rigtig i gang, og lærte hvordan man skulle tackle de problemer der kom hen ad vejen.

Hvis det er nogen trøst, så er det, om kloren er 0,5 eller 0,8 altså et af de problemer det er alt for tidligt at bekymre dig om. B)
Start med at få gjort forarbejdet, dvs. find ud af pooltype, placering (meget vigtig), og hvordan du vil vandbehandle. Sørg for at få dimensioneret pumpe og filter korrekt. Tal med en poolforhandler, gerne den gamle mand i Frederiksværk ;).

Når poolen så ligger der med nyt vand en gang, så følg vejledningerne som altid følger med, dvs. juster din pH, og tilsæt klor ifølge doseringstabellen, som du også kan finde her på siden, og hop så i og nyd det.

Stille og roligt lærer du dit vand at kende, og kan med tiden aflæse hvordan det har det ved blot at se på det.
Alt det med Alkalitet og cyanur er også vigtigt, men ikke med friskt nyt postevand.
Nyd din første sæson, så tager vi det med kemikalierne sidenhen. :)
Ole Kristensen
Sidste redigering: 21 Dec 2014 13:26 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 18 Dec 2014 21:14 #5160

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
Super nu blev jeg da meget klogere på hvor langt ned jeg kan komme på klor uden at være nervøs. Og beskrivelse af hvad jeg kan forvente mig til sommer og mit fokus på ph og chok klorer ikke skal gøres konstant, som jeg har se på youtube i USA konstant. Synes at Nature-2 lyder godt - som en lille forsikring.

Takker meget for dine indlæg, men har jo læst om klor lås og klor lås og så lige klor lås. Ville bare prøve at se om jeg kunne komme lidt længere :-) i min viden om pools. Derfor prøver jeg at tilegne mig viden om emnet og bliver nok en belastning på længer sigt , ala i raket der løber lidt løbsk :-)


Alt udstyret er næsten på plads efter mange mange timers læsning, samt Bjarnes anvisning og forklaringer - så min bedste jule aften bliver til foråret :-)


Har talt med den gamle mester - og det er jo derfor jeg fordyber mig lidt i emnet, du ved man skal kopier meteren selv :huh: . Ved godt jeg er lidt fremme i sko'ene og langt ude på overdrev - men nu har mester jo vækket mig af min søvn og det kunne være suverænt af stå der foran min nye pool - og være skarp som et samuraisværd :evil:

Jeg er kun læring så bær over med mig og grin
45m3 Vita pool hvid...
Sidste redigering: 18 Dec 2014 21:21 af cristian.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 19 Dec 2014 06:11 #5161

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hvorfor skulle nogen grine?
Jeg synes du skal søge på "cyanur" både i artikler og i forum her på siden. Der er ingen grund til at frygte klor lås, den kan nemlig kun komme på 2 måder;
1. Ved brug af cyanurholdigt klor (Matas klor) som kun bruges i badebassiner.
2. Ved at tilsætte det manuelt. Se min tråd om det. Man skal bare lade være med at forlade sig på billige målestrips.

Find også Bjarnes utallige forklaringer på forskellen mellem bunden og frit klor. De er alle sammen her på siden, både i artikler og i flere forum indlæg.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 19 Dec 2014 22:31 #5162

  • cristian
  • cristian's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 3
1 .super - er fuld igang med studiet ang. cyanur - ganske spænende studie :-) - vender lige tilbage med sidste nyt om det.

2. Ja har set på youtube at de dyre strips faktisk rammer ganske præsis.

Mester's artikler er jo en fornøjelse at læse - og takker for dine svar

Nu skal jeg ud og lede efter en Nature 2 :blink: billig billig
45m3 Vita pool hvid...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 20 Dec 2014 02:53 #5163

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 20 Dec 2014 10:48 #5164

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa jeg vil lige blande mig lidt......

Det er dejligt at se folk med så megen energi ;) det havde jeg også for 10 år siden da jeg skulle i gang med at bygge pool :whistle:

1. Jeg vil holde mig langt fra strips, jeg startede med strips da jeg var helt grøn og fandt dem lette at bruge. Problemet var blot at om jeg valgte dyre eller billige strips fungerede det ikke, farven er undskyld mit sprog pisse svær at bedømme.
2. Så skiftede jeg til dråbe testsæt, det var bedere men stadig kunne jeg med 2 sæt måle forskellige resultater.
3. Derfor er jeg skiftet til pille testsættet i denne model: http://shop.poolraadgiveren.dk/a-kemikalier-og-testsaet/876/405/kemikalier-og-testsaet/testsaet/testsaet-klor-bromin/P-testsaet-tablet-lux
4. Skal det være helt cool og moderne så er dette sæt en rigtig fin investering: http://shop.poolraadgiveren.dk/a-kemikalier-og-testsaet/1981/405/kemikalier-og-testsaet/testsaet/automatiske-testsaet/P-scuba-ii
Jeg har selv anskaffet sådan et sæt og det fungere bare ! :)


Mht. Cyanur vil jeg passe rigtig meget på med youtube videoer, for over i united bluf køre det ofte med langt højere niveau end i Danmark, jeg har inde på troublefreepool set folk der køre med 50pp og endda 60ppm. De løser ders problem ved at hælde noget mere klor i og det er jo det du ikke er så meget for, da det slider på poolen, miljøet og tegnebogen.

Vi skal tænke på at i USA koster vand og el ikke ret meget i forhold til Danmark, derfor køre de deres pool lidt anderledes end os f.eks. køre de fleste pools med 24 timers cirkulation, min familie i ÚSA har pool i deres sommerhus og "The pool guy" har anbefalet 24 timers cirkulation og det er altså ikke nødvendigt med en pumpe på 1.5HK til ca 45.000 liter vand, sååååå jeg siger blot pas på med at se for meget om USA pools på youtube.

Jeg har af erfaring og sikkert også Ole lært at det bedste cyanursyre niveau er 20-25ppm, jeg mener at jeg engang var oppe på omkring 30-35 stykker og havde rigtig mange problemer med brunalger måtte chock klorere nærmest hver uge indtil jeg fik tallet ned.

Synderen var sådan en 5 kg spand med de der multitabs (pools lykkepiller), der skulle faktisk ikke mere til end en sæson på disse s..... piller!

Mit råd er at:

1. Brug Calsiumhypoklorit 70% granulat det fungere
2. Er man lidt doven så smid en tempostick i skimmeren (en klor stick uden cyanur)
3. Brug pH- granulat og ikke andet
4. Flok kun når det er absolut nødvendigt eller gør som jeg skift til AFM glas så skal man ikke flokke.

Holder du klor niveauet på 1.5ppm eller 0.5-1ppm med Nature-2 vil du altid have klart vand!

Flokning tager vi en anden gang ;) prøv at søg her inde og spørg.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Hvor meget tære klor på et lameltæppe nede i vande 20 Dec 2014 10:54 #5165

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er vel sådan en løsning du drømmer om ? (billedet er taget ved et af Poolrådgiverens projekter)


IMG_3375.jpg
Mvh. Mads
Sidste redigering: 20 Dec 2014 10:56 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.187 sekunder