Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Clever Pool Pump Inverter

Clever Pool Pump Inverter 20 Apr 2017 12:05 #7363

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Hej orakler....

Er der nogen herinde der har erfaring med denne fætter?? [url=http://http://swim-fun.dk/index.php/da/2014-06-26-08-57-58/havepools-og-pool-tilbehor/pumper/product/337-clever-pool-pump-inverter][/url]

Jeg linker til fabrikantens hjemmeside og ikke en sælger, så håber at det går an.

Jeg har en enkelthastighedspumpe der er opgivet til 0,95 hp (om det passer ved jeg ikke, men den er ganske kraftig) så tænker at jeg kunne spare en del på sigt ved at få mig sådan en der.

For og imod??

På forhånd tak for hjælpen.
Sidste redigering: 20 Apr 2017 12:06 af freezer20.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 20 maj 2017 00:54 #7434

  • Kenneth E
  • Kenneth E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Har lige købt en og afprøvet den. Ser ud til at fungere fint. Kan programmeres med 4 timers, og hver kan køre med sin egen hastighed. Man kan mærkeligt nok ikke skifte hastighed manuelt når pumpen kører, men programmerer man timerne skifter den fint hastighed uden afbrydelse. Købte min hos xxxxxxxxxxxx.dk til ca. 2800,-

Selve boksen har 2 små blæsere monteret på en stor køleprofil som kører under drift. De larmer næsten mere end pumpen når den kører nede i 1200 o/min. Men man kan jo evt. kappe forbindelsen til dem, hvis boksen er placeret et køligt sted.

Men glæder mig til at montere den rigtigt i pool rummet og få glæde af at jeg ikke mere skal spekulere på at få tændt og slukket pumpen. Jeg har en 1KW motor som kører ca. 2800 o/min, og man skal ikke være bekymret for at den ikke kan køre lavere end 1200 o/min. Der er ikke meget tryk tilbage ved den hastighed, og den passer perfekt til lige at holde cirkulationen i gang for min pool på 40m3.

Hver gang man starter pumpen kører den fuld hastighed i ca. 30-60 sekunder inden den drosler ned til den hastighed man har sat. Det er ikke så tosset, da den så lige kan nå at få "suget" lidt vand til sig efter en afbrydelse. Mit system skal dog bruge mere 1 minut på at få suget vand nok ind da pumpen er over jorden, så jeg er nok nød til at starte dagen med en timer der kører fuld speed i 5-10 minutter for lige at få fyldt vand i rørene igen.

Kvaliteten virker robust og god, men kan ikke sige noget om levetiden... endnu :-)

BTW: Manualen siger at den kan trække op til 2HP (ca. 1,5KW) i 1 til 1 fase udgaven som jeg har.
Den findes også 1 til 3 faser 3HP, og 3 til 3 faser 5HP
Kenneth E.
Sidste redigering: 20 maj 2017 01:24 af Kenneth E.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 20 maj 2017 07:53 #7436

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Havde slet ik set den anden tråd :-|

Godt at høre om lidt erfaringer. Hvordan sætter man den til? Altså sætter man strømstikket fra pumpen i Inverteren eller fungerer den på anden magisk vis?? :D

Er den foolproof? Altså kan en alm. gennemsnitspoolmand finde ud af at betjene den? :-)

Min er umiddelbart en 650w pumpe med flow på 10 m3 i timen.....vil det kunne sænkes til 3 m3 i timen med den inverter? Det er kravet, da den skal kunne køre igennem min varmepumpe, hvor hastigheden helst ikke skal være meget højere end 3,5 m3.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 20 maj 2017 10:55 #7437

  • Kenneth E
  • Kenneth E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Damn - forummet spiste lige mit lange svar. Så nu gør jeg det lidt kortere.

Indgang er alm. rundt 220V stik uden jord
Udgang er rund Schuko grisetryne med sidejord

Du kan selv montere diverse stik propper så det kommer til at passe med din installation - eller man kan tage toppen af og fastmontere kabler hvis man vil. Det står beskrevet i manualen.

Den er simpel at betjene og med et pænt display, hvid skrift på blå bagrund. Den kan enten køre manuelt eller automatisk. I manuel sætter du hastigheden og trykker start, så vil den køre 2900 o/min i et minuts tid, hvorefter den kører glidende over i den hastighed du har sat. Timere stilles med start/stop og hastighed. Så du kan sætte 4 intervaller i løbet af dagen.

En normal 1 faset 220V motor (50Hz) kører ca. 2800 o/min, og du kan altså sætte hastigheden ned til 1200. Trykket er ikke proportionalt med omdrejningerne, så jeg vil tro man er nede på 10-20% af maks. trykket når man kører 1200 (og altså ikke ca. 40%, som købmandsregningen vil angive).

Du kan se på link herunder (under Changing Wheel Velocity)
www.engineeringtoolbox.com/affinity-laws-d_408.html

Men den virker, og den holder selv styr på at stoppe og starte - så jeg regner med at min vil spare sig selv hjem relativt hurtigt.
Kenneth E.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 20 maj 2017 11:06 #7438

  • Kenneth E
  • Kenneth E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Jeg tog vist fejl med proportionaliteten. Jeg fik regnet det ud til at du kan sænke din til ca. 4,2m3.
Anyway, du skal vistnok helst have et bypass på til en varmepumpe, da du jo ellers også sænker filtrerings hastigheden.
Kenneth E.
Sidste redigering: 20 maj 2017 11:06 af Kenneth E.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 20 maj 2017 12:55 #7440

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Hvis det her var dit korte svar, så ville jeg godt ha set det lange :P

Jeg har et bypass på varmepumpen. Hvis Inverteren kan få pumpen ned til omkring 4 m3 ville det være ganske fint. Så det kunne bestemt godt være en mulighed at anskaffe sig sådan en.

Tak for dine fine input....det har kørt mig lidt mere i den rigtige retning :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 21 maj 2017 21:10 #7445

  • Kenneth E
  • Kenneth E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Så fik jeg monteret boks og det hele i pool rummet. Jeg fik også lige målt strømforbruget nu da jeg var i gang.
Til orientering kan jeg oplyse følgende forbrug målt ved indgang til boksen:

Boks i standby med lys i display og blæsere stoppet: 4W
1200 o/min: 110W her er trykket nogenlunde det samme som en have slange trykker med.
1700 o/min: 185W holder god cirkulation i poolen (oval 8x4)
2100 o/min: 300W ser ud til at jeg kan bruge den hastighed til det meste
2800 o/min: 700W fuld speed, som dog ikke føles dobbelt så kraftigt som 2100, men det kan sikkert snyde

NB: Min motor er så åbenbart ikke på 1KW, nok snarere en 750W (og der står også 0.75CV på den) :-)

Håber i kan bruge det til noget...
Kenneth E.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 21 maj 2017 21:17 #7446

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Super lækkert at se lidt målinger på forbruget.

Er det målte forbrug på pumpe incl. Inverteren?!

Min store pumpe kører på 650w og kunne jeg få den ned på ca. halvdelen hvor den stadig er stærk nok til at bundsuge osv, så er jeg en happy camper :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 21 maj 2017 21:52 #7449

  • Kenneth E
  • Kenneth E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Ja det målte forbrug er alt inklusive. Måling er foretaget ved indgang på inverter.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med at bundsuge (har du en "mariehøne"?). Jeg har kun sugeslangen på et par gange om året, og der kører jeg bare pumpen op på fuld omdrejninger manuelt. Nu har jeg så også en elektrisk robot på bunden der tager det hele, så min bekymring går på at få flow nok i systemet til at opretholde en god vandkvalitet.

Så næste projekt bliver at jeg skal have fundet en flow måler, så hvis der er nogen der ved hvor man kan få sådan en må man gerne sige til (smid evt. en privat besked, hvis man ikke må skrive link herinde).
Kenneth E.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 21 maj 2017 21:59 #7450

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Her tænker jeg primært på at støvsuge bunden manuelt. Har en Intex støvsuger der kørte på trykket der kom retur til poolen, men selvom jeg var tilfreds med den de første to sæsoner med poolen er jeg nu af en lidt anden mening. Så jeg er gået over til at hygge mig med det manuelt, når der er noget at komme efter.

Jeg har to pumper.....den ene kører kun 4500 liter igennem i timen og er dermed perfekt til min varmepumpe og den anden kører ca. 11.000 liter igennem i timen, men bruger så også 3,5 gange så mange watt.

Jeg vil jo så støvsuge bunden via skimmeren som jeg lige har sat i, men tvivler på at suget er stærkt nok med den lille pumpe.

For ikke at skulle ha et virvar af slanger og koblinger, overvejede jeg derfor at bruge den kraftige pumpe og så montere Clever Pool Pump Inverteren, så jeg kunne få det ud af den kraftige pumpe som jeg ville.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Clever Pool Pump Inverter 21 maj 2017 22:29 #7451

  • Kenneth E
  • Kenneth E's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 7
Så er jeg med. Med mariehøne mente jeg også det system som du har med din Intex.

Du kan indstille omdrejningerne rimeligt præcist med inverteren (i trin af 50), så den store burde kunne ramme samme mængde som den lille, når den er i de lave omdrejninger. Og det er nok "nogenlunde" samme strømforbrug, da det er den samme energi der skal til for at flytte den samme mængde vand.

Og du kan jo evt. køre med 2 timers fuld gas om dagen mht. at få bundsuget, og så resten i en lavere hastighed.
Kenneth E.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder