Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Testning af bakterie i græsk pool

Testning af bakterie i græsk pool 16 maj 2010 18:27 #1040

  • Dorte
  • Dorte's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Vi er medejere af en pool i Grækenland. Jeg kan forstå at den bliver automatisk doseret med klortabletter (som bliver tilført via en eller anden form for en skinne eller rør) Men i højsæsonnen bliver poolen flittigt brugt af især en masse børn. Og nogle varme dage, kan der godt være lige lovlig mange i på samme tid. Derfor mener jeg også at have hørt, at selvom poolen bliver automatisk doseret af klor, så bør den også tjekkes jævnligt for bakterieindholdet i vandet. Af viceværten har jeg fået den besked at det ikke er nødvendigt, sålænge klortabletterne bliver tilført som anskrevet. Er det korrekt, eller er det nødvendigt at teste poolen jævnligt for bakterieindhold i højsæsonnen, og evt. hvor ofte bør den testes.

Med venlig hilsen
Dorte Frederiksen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Testning af bakterie i græsk pool 16 maj 2010 21:42 #1041

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Normalt tester man ikke for bakterier. Man sørger for, at de ikke kan trives ved at sikre, at klorindholdet er korrekt.
Det er af relativ lille betydning om klortilførslen sker i form af tabletter, og igennem rør ellr hvordan det nu sker. Vigtigt er, at indholdet af ubunden klor er som det skal være.

Der er mange faktorer der indvirker på det.
Det har naturligvis betydning, om der bades meget eller lidt, dvs, om der tilføres meget "urenhed" som skal brændes af".

Det har også betydning hvilken type klor der andvendes, især om den indeholder cyanursyre eller ej.

Endelig har det betydning, om kloren tilføres på basis af "formodet behov" dvs. på "klokkeslet" i bestemte mængder baseret på et teoretisk behov fra en tabel, eller på basis af et konstateret behov, dvs. enten en manuel eller elektronisk måling af klorindholdet eller mangel på samme.

Jeg kan forstå, at du nok ikke som "medejer af en græsk pool" har de store muligheder for at svare på disse spørgsmål. I hvert fald ikke dem alle.
Omvendt er det heller ikke muligt, at besvare dine spørgsmål i dette forum, uden at kende svarene på nogen af spørgsmålene.
Jeg vil derfor opfordre dig til at spørge den ansvarlige for poolens drift om han/hun kan besvare spørgsmålene for dig.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Testning af bakterie i græsk pool 17 maj 2010 09:03 #1042

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
en smule mere.Det er noget sludder når din poolmand siger at man ikke behøver at teste når der bare er klortabletter.

I de uger eller måneder I ikke er der, er det ok "bare" at "smide" klortabletter i. Det eneste der kan ske er, at du få enten et meget lavt eller et meget højt klorindhold og udover miljøet, er der ingen der tager skade af det. Poolmanden har iøvrigt sikkert en tommelfingerfornemmelse af, hvor meget klor der i "almindelighed" skal i

Mennnnnn, i den periode hvor I er der - eller hvor poolen bliver brugt, skal det være mere nøjagtigt, og det kan man kun via en klortilsætning der er baseret på konkrete målinger
Det er nemlig som du siger. I perioder med ringe badning og ringe solskin, varer kloren længe og ved stor badning og solskin forsvinder kloren som dug for solen.

Og overholdelse af ph og klorværdien er vigtig ikke bare grundet alger og bakterier, men også i forhold til hudproblemer m.v

Jeg ville foreslå dig, at købe et std. testsæt som du tager med derned. Så kan du selv teste dit vand, og såfremt ph værdien ikke en mellem 7 og 7.4 og klorværdien mellem 1 og 1.5 ppm, så skulle du vise din poolmand målingerne og forklare ham at han må styre det mere sikkert.

Sydpå med store temperaturudsving og meget forskellig badebelastning, kan det imidlertid være svært at holde værdier uden en eller anden form for eknik. Jeg ville nok anskaffe mig enten Nature 2 eller Noa Crystal som begge er nogle halvautomatiske systemer der ikke koster alverden, men som klarer en hel del af arbejdet med at overholde værdier
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.157 sekunder