Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Klorværdi på 10!

Klorværdi på 10! 10 Apr 2011 06:28 #2077

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Jeg total nybegynder og har i går chokbehandlet min pool med klor. Og sikke et chok! Klorværdien er oppe på 10. pH værdien er fin på 7,0 og vandet er klart, men det lugter af klor.

Er her en venlig sjæl, som kan fortælle, hvordan jeg sænker klorværdien til 1,0 uden at skifte vandet?

På forhånd tak.
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdi på 10! 10 Apr 2011 06:54 #2078

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej lomholt :)

Er det bundet eller fri klor du måler? hvis du ikke lige kender forskellen så fortæl hvilket testsæt du bruger, piller, dråber eller strips.

Hvis det er dråber er det total klor du måler dvs. bunden + fri klor, og i dette tilfælde skal du faktisk chock klorere igen for at få brændt den bundne klor af. Det er nemlig den bundne klor som lugter af klor, og bunden klor er klor som er brugt og er ikke virksom mere i poolen :)

Hvis det er fri klor du har målt skal du bare vente et par dage og så ikke tilsætte klor så længe værdien er over den ønskede værdi, når den ønskede værdie er nået begynder du og tilsætte klor igen.

Hvilken type klor har du chock kloret med stabiliseret eller ustabiliseret ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: lomholt

Sv: Klorværdi på 10! 10 Apr 2011 15:47 #2081

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Hej Mads :)

Hvor er det dejligt, at der findes så venlige mennesker som dig. Det er jeg slet ikke vant til. Derfor ser jeg først dit svar nu.

Kloren, jeg bruger, hedder Super Boost Granular. Måleinstrumentet er digitalt og hedder AquaCheck.

Jeg har stort set begået alle tænkelige fejl med den pool indenfor de sidste 24 timer, men heldigvis har ingen været fatale. Så jeg tror, at der er ved at være styr på det nu. Bl.a. har jeg fundet ud af, at det er en rigtig god idé at læse brugsanvisningen på kemikalierne! Og når jeg husker mine læsebriller, er det også en fordel!

Fortsat god søndag.

Hilsen Lomholt.
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdi på 10! 11 Apr 2011 05:24 #2082

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
med så stor en klorering behøver du ikke bekymre dig om bunden klor. Det gør man iøvrigt sjældent i et udendørs bassin, idet solens UV stråler brænder den bundne klor af. Da du ikke skal bade lige nu - tror jeg da - skal du bare vente til kloren er fordampet af sig selv. eller skal du fjerne den med klorfjerner - læs under ARTIKLER/VEJLEDNINGER

god sommer
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdi på 10! 11 Apr 2011 06:23 #2085

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er rigtigt som Bjarne siger :)

Men for lige og lukke de svar som du gav på mine spørgsmål, så er der ingen problemer med den klor du bruger med mindre der er nogle andre end HTH som har "Super boost granulat".

Jeg ville bare checke har oplevet et par stykker som har chock behandlet med stabililseret klor, her fik de den effekt at de havde en høj klor værdi som var vedvarende :(
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdi på 10! 11 Apr 2011 06:30 #2086

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Jeg takker igen for de gode svar. :)

Klorværdien er ved at stabilisere sig. Så det er jo fint.

Lige nu er pH værdien på 6,7. Jeg fylder lidt mere rent vand på. Kender I andre metoder til at hæve pH værdien?

Poolen rummer ca. 75 m3 vand. Noget tyder på, at der siver små 40 liter i døgnet fra diverse utætheder i rørene. Er det normalt, eller bør jeg gå det hele efter?

Hilsen Lomholt
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdi på 10! 11 Apr 2011 06:38 #2087

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
PH værdien plejer selv at kravle opad. Din klor vil om ikke andet før eller siden hæve den. Ellers findes produkter som PH-Plus (som alternativ til PH-minus). Jeg synes du skal vente et par dage, og se.

Er du sikker på at de 40 liter siver? Din pool er indendørs, og jeg gætter på den er opvarmet. Der sker jo også en fordampning, og der skal nok ryge nogen liter om dagen.
Til sammenligning mister jeg 200 liter om dagen i højsæsonen, hvis jeg ikke husker at lægge dækken på min 55.000 liter udendørs pool.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdi på 10! 11 Apr 2011 07:38 #2089

  • lomholt
  • lomholt's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Det er faktisk en udendørs pool. Så det er nok bare fordampning.

Tak for de gode råd.

Hilsen Lomholt
Mvh Lomholt
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorværdi på 10! 14 Apr 2011 17:13 #2091

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Her er lidt til fordampnings statestikken min pool er på ca. 56.000l og jeg mister også omkring 200l om dagen hvis jeg glemmer eller ikke orker at trække termotæppet på :)

Troede faktisk selv i starten at poolen var utæt, men fandt en hjemmeside:

http://www.vejrhesten.dk/

Her kan den aktuelle fordampning ses for det område stationen er i (den er vist i Vejle området):

http://www.vejrhesten.dk/fi_vejrsider/fi_vejrkort/fi_fordampning_uge.html

Har vedhæftet dagens (14. April 2011) fordampnings tal, som det kan ses når vi nok 1.84mm i fordampning og med en pooloverfalde på 40m2 giver det ca. 40x1.84 = 73.6 liter
Bilag:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.214 sekunder