Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Klorlås mv.

Klorlås mv. 13 maj 2011 09:04 #2280

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

NU har jeg vist ramt den berygtede mur for klorlås, men dog vil jeg ikke investere i div. testsæt på baggrund af bassinstørrelsen, men blot skifte vandet med 2/3 og bruge penge vil på ustabiliseret klor. Jeg har dog meget kalk i vandet, så msåke ikke kalkbaceret, hvad er alternativet.?

Dog vil jeg høre om jeg kan hælde vandet direkte ud på græsset, da der er langt til kloak..:dry:

Vandet er stadig klart, men der også algemiddel i. Målinger de sidste dage har været; PH 7,0-7,2 og klor 3 uden at falde. hvilket gav mig mistanke. Den får lige til starten af næste uge, da jeg ikke har tid til at rode med det nu grundet arbejde, og vejret gør at jeg kan vente. Hvis det er tilfældet, ryger det andrangs klor på kontainerstationens kemidepot..:evil:

Blot til info; Powerpoint er fint til planlægninger, jeg lavede et bassin i 3D og placerede det midt i et importeret billede..
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 14 maj 2011 07:47 #2281

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Før du gør noget, så få målt dit cyanurindhold - hos en poolforhandler eller her, kan du få gjort det gratis eller for få penge.

du kan ikke hælde vand up på græsplænen med så meget klor i

Hvis du holder din ph på mellem 76 og 7.4, har det ingen betydning at du bruger kalkbaseret klor. med en sådan ph værdi kan der ikke ske nogen kalkudfældning
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 14 maj 2011 09:19 #2282

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne

Tak for svar. Hvordan håndterer i det med pool/vandprøver. Jeg vil såfremt klor værdien ikke falder, få fat i et reagensglas el. Lign, og sende det med posten. Det skulle gerne gå i brevform af hensyn Til Porto/fragt.

Jeg håber dog det falder, jeg orker ikke at skulle tømme godt 2000 liter med en gulvspand, der er nemlig langt til et afløb. Og filterpumpen har jeg ikke slanger til, så den kan pumpe det væk.

Jeg er selvfølgelig heller ikke interesseret i albinogræs :-)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 14 maj 2011 10:19 #2283

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej

Vil der iøvrigt ske kalkudfældninger mellem ph 7,0-7,4 ved kalk baceret klor, der i det område ligger min ph typisk. Så er det jo ligefør jeg må have ph+ også..?
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 16 maj 2011 08:02 #2286

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej

Så har jeg målt med måletabs, og målingen af friklor er stadig piv-rød; jeg kunne selvfølgelig godt fortynde, og bruge flere tabs. Men et eller andet sted, tror jeg meldingen er klar." Igang med gulvspanden"! :S Den burde vel ikke være så høj efter ikke at have tilsat klor i over 5 dage...? samt ikke at have kørt pumpe, og regnen har pisket i den, som eneste badegæst - målingen af Ph= 7,2 så den er vist ok...
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 16 maj 2011 19:45 #2291

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
der vil ingen kalkudfældninger være, såfremt du holder din ph værdi mellem 7 og 7.4

Når din klormåling stadig er pivrød, er det fordi der er meget klor i vandet ( over 3ppm og snarere omkring 4-5 ppm - skal kun være 1.5 ppm- du kan enten vente til et par dage med solskin så vil solens uv stråler brænde kloren væk, eller du kan - hvis du vil bade hurtigt - komme noget klorfjerner i vandet

kan købes hos alle seriøse forhandlere


at du ikke har kørt pumpen har kun formindsket forbruget af klor - altså det modsatte af det du ville opnå. Når vejret også har været lidet solskinsfyldt har også formindsket forbruget af klor
B
Sidste redigering: 16 maj 2011 19:48 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 16 maj 2011 22:03 #2300

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Bjarne

Tak for svar, okay så giver jeg det lige til over weekenden, der skulle vist komme sol og varme igen og så brænder det vel af hen af vejen.. Jeg troede at når vandet blev tilpas forurenet, ville det tære på kloren, og værdierne vil mindskes. Men der er jo logik i tingene kan jeg høre.

Jeg tror nu ikke jeg indkøber klorfjerner, da vejret ikke tillader badning, og hvis solen kommer, og pumpen arbejder, så falder det naturligt isstedet. Jeg har hele tiden for øje at bassinnets og vandets pris ikke overstiges for meget at diverse småindkøb, noget andet er en pool på +10m3 og opefter, så begynder vandets pris at kunne forsvare indkøb af kemi mv. dog er den solfangerkuppel stadig på ønskelisten B)

mht. ph, så skulle det vist kunne lade sig gøre, jeg har ikke brugt meget ph minus på det sidste, og alle målinger har ligget ined for det område. Jeg har prentet doceringsskemaet ud, og sværget ved guderne at få købt ustabiliseret klor, så sommeren er vist reddet...
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 17 maj 2011 05:29 #2301

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Og så længe det regner, og kloren er for høj, ja så sparer man jo penge på IKKE at skulle putte klor i vandet :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 17 maj 2011 06:59 #2302

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej og tak, ja det er rigtigt.. Nu vurderer jeg om jeg skal købe tabs el granulat. Ustabiliseret naturligvis. Ville tabsene tilføre det nødvendige klor? Også på Varme dage, med meget badning.. Sådan en tabs kan vel fint ryge i skimmeren.. Jeg tænker på dage hvor arbejdet kaldet, og børnene gerne vil bade alligevel... Eller skal begge dele på lager.?.
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 17 maj 2011 07:07 #2303

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Granulat kan doseres. Det kan tabs ikke. De ligger bare og opløses.
Du skal IKKE lægge tabs i skimmeren, så går det for hurtigt. Man skal bruge en klorinator. Se geismar.dk/galleriet/category/27-klorinator
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 17 maj 2011 07:42 #2304

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Yxos

Takker, det blir vist for omstændigt, og igen det med at holde lidt fokus på omkostningerne i forhold til vand og bassin. Så jeg snupper granulatet. Havde bare hørt om nogen der brugte tabs i skimmer, og jeg gjorde det jo selv da jeg brugte oxygen sidste sæson.. Det var jo også bare for at familien kunne bade, selv om jeg ikke var tilstede. Så ville det jo være let at plumpe en tabs i en times tid før badning..
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorlås mv. 23 maj 2011 09:57 #2316

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa

Pyyh, så er kloren på vej ned igen :) , efter ikke at have tilsat noget i over 2 uger.. Selvfølgelig har jeg justeret PH værdier, og de har svinget lidt på de varme dage.. Pumpen har været på timer, og kørt 2-3 timer dagligt, fordelt over dagen. Dog synes jeg at klorlugten er tiltaget lidt, er det nødvendigt at chocke, når man tager i betragtning at den har ligget i det røde felt så længe..?:unsure:

De bedster hilsner
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder