Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Omregning mellem syre og PH værdi

Omregning mellem syre og PH værdi 26 Jan 2009 11:33 #158

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 09 sep 2007 : 12:11:51

Kender nogen omregningen imellem PH- og syreforbrug. Hvad svarer én liter saltsyre til i gram PH-

Yxos



107 Posts
Posted - 09 sep 2007 : 12:13:32

Du skal nok lige have antal liter poolvand med i den beregning

Yxos


jorgen_lund



14 Posts
Posted - 09 sep 2007 : 12:25:01

Der er 64 kubikmeter i poolen, men det er da ikke nødvendigt at vide når det er forholdet imellem PH- og syre. Jeg har set PH- tabellen her på siden, og den omtaler x antal gram for at sænke PH'en med x antal "streger". Da jeg indtil nu (i over 20 år) har brugt syre, er jeg interesseret i hvor mange gram PH- svarer til, i dl/l saltsyre.

Jeg vil i fremtiden nok gå over til at bruge PH plus og minus, så det er bare for at få en fornemmelse.


Ejegod



66 Posts
Posted - 09 sep 2007 : 16:05:09

Hej Jørgen
Kender ikk de aktiske tal, men da du har brugt syre i mange år, ved du sikkert hvor met syre der skal i din pool, for at sænke værdien med 0,2. I min pool (27m3) sænker 50ml PH- ca. 0,2 ph-værdi. Måske du kan regne det om efter din str.pool. Jeg er gået den modsatte vej - fra PH-1 til syre - hvad er grunden til, at du vil skifte til PH-?
Mvh
Ejegod


jorgen_lund



14 Posts
Posted - 09 sep 2007 : 18:17:59

Jeg vil bruge PH- fordi der findes en tabel hvor man direkte kan se hvor meget der skal i vandet for at sænke PH'en. Med syre er det mere en fornemmelsessag. Det har fungeret indtil nu, men i år er målingerne/doseringer gået helt i skoven for mig. PH'en bliver ved med at være for høj, på trods af, at jeg har hældt mange liter syre i. Tidligere i år, har jeg skiftet 2/3 af vandet på grund af en cyanursyre fremkaldt klorlås, og det er herefter jeg har svært ved at styre PH'en.


bjarne



526 Posts
Posted - 10 sep 2007 : 09:46:02

Når man bruger saltsyre skal man bruge ca. 1/12 af hvad man ellers skulle bruge af PH minus. men det er et ca.-begreb, da et af problemerne med saltsyre er, at kraften står og damper af og saltsyre derfor aldrig har den samme styrke

Vandhanevand er noget rigtigt møg som poolvand. Der er alle mulige ting i som skal stabiliseres og reguleres før det bliver godt poolvand. Det første, og måske også det andet år man har nyt vand, bruger man mange flere kemikalier, end når vandet er i orden.

Venligst læs hæfte 3 og 4.


Yxos



107 Posts
Posted - 10 sep 2007 : 10:06:16

Det forklarer jo samtidig hvorfor man sagtens kan bruge flydende syre til automatiske anlæg, selv om syreværdien er "ustabil" som Bjarne siger.

Det må jo være fordi et sådant anlæg ikke doserer efter en bestemt mængde, men i små doser, indtil vandet har den ph det skal have.
Det kan være mere eller mindre syre, afhængig af hvor "god" den syre man bruger, er.

Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 11:12:38

helt korrekt


kingglostrup



87 Posts
Posted - 03 aug 2008 : 15:16:30

quote:
Originally posted by bjarne

Når man bruger saltsyre skal man bruge ca. 1/12 af hvad man ellers skulle bruge af PH minus. men det er et ca.-begreb, da et af problemerne med saltsyre er, at kraften står og damper af og saltsyre derfor aldrig har den samme styrke

Vandhanevand er noget rigtigt møg som poolvand. Der er alle mulige ting i som skal stabiliseres og reguleres før det bliver godt poolvand. Det første, og måske også det andet år man har nyt vand, bruger man mange flere kemikalier, end når vandet er i orden.

Venligst læs hæfte 3 og 4.




Hej Bjarne og andre !

Jeg har i min pool gjort mig følgende erfaring.

400 ml ph minus sænker min PH fra 7,6 - 7.0

5 dl 30 % nyindkøbt saltsyre gør det samme ? er det ikke en del ?

Jeg har 12000 liter pool vand.

Hvordan hænger det sammen med 1/12 del ?

Mit poolvand er helt nyt ( 3 måneder gammelt ) og har været svært at få indjusteret syntes jeg, men det går bedre nu efter det har fået en del kemikalier.
Jeg har primært brugt PH minus, men ville forsøge mig lidt med saltsyre da jeg regnede med at kunne spare lidt penge på dette.

Mvh Thomas


bjarne



526 Posts
Posted - 04 aug 2008 : 16:32:12

der skulle stå 1/2 og ikke 1/12 del - undskyld slåfejl
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.203 sekunder