Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: PH værdi - klorindhold - virkningsgrad

PH værdi - klorindhold - virkningsgrad 26 Jan 2009 11:37 #161

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 07 sep 2007 : 11:39:10

Jeg har "måske" problemer med at få korrekt PH værdi.

I forbindelse med 14 dages ferie, lagde jeg 6 klorklodser ned i skimmeren (dem med cyanursyre i). Poolen er på 64 kubikmeter vand. Inden det, havde jeg kontrolleret cyanurværdien og den var 27 mg/l, så det burde ikke give problemer. Da jeg kom fra ferie, var klodserne brugt, og der var begyndende algeforekomster på bund og sider. PH værdien var får høj, så jeg tilsatte syre (temmeligt meget (flere liter, hvilket er usædvanligt)). Ved 7.4 gav jeg poolen en chokkloring. Det er 2 dage siden.

Når jeg måler nu (jeg har 2 målere, én med 4 dråber og én med 5 dråber), viser begge at PH er oppe på mindst 8,4. Jeg har lånt et elektroniks instrument af en kollega, og det viser ca. 7,4. Nu er jeg blevet bange for, at jeg oprindeligt har hældt alt for meget syre i, hvilket gør at målingerne bliver helt i skoven.

Kan man forestille sig, at de tre målere bliver "forvirret", hvis f.eks. PH værdien er LANGT under det målbare ?

Det skal siges, at vandet er helt klart og der er ikke algeforekomster mere.


jorgen_lund



14 Posts
Posted - 07 sep 2007 : 12:39:47

Jeg har vedlagt et par billeder hvor man kan se hvordan målingerne ser ud:

Download vedhæftet fil: 200797123756_drops_5.jpg

Download vedhæftet fil: 200797123855_drops_4.jpg


bjarne



526 Posts
Posted - 07 sep 2007 : 20:32:07

i uprioriteret rækkefølge

hvis PH værdien er langt udenfor testsættest måleområde, vil det ALTID give nogle mærkelige målinger der ikke kan bruges til noget somhelst
Prøv at fortynde det vand du vil måle med 50 % vandværksvand (vandværksvand er ca 7.5) og se hvilkket resultat du så får - om vandet nu er blevet "måleligt" hvis ikke så forynd med 50% postevand igen og prøv så at se

du har iøvrigt gjort noget "dumt". du har nemlig kommet kemikaliere (saltsyre) i på slump. mål altid dit bassinvand og brug så de skemaer ( tilsætning af PH minus og PLUS) som du kan downloade gratis på denne side og som fortæller hvor meget du skal komme i af de forskellige kemikalier

vedr. klortabletterne - dem med cyanur i
Du lever livet farligt. iflg. mine erfaringer er grænsen for det fornuftige cyanurindhold ikke de officielle 50 ppm men derimod 25. Når du derfor allerede har 27 så har du i mine øjne allerede det indhold du må have og b ør ikke bruge mere cyanurbaseret klor før dit indhold af cyanur er kommet længere ned


så det der med at du har chockkloreret og at din PH værdi er høj
Du skriver ikke hvilken klortype du har chockkloreret med. De forskellige klortyper har enten PH sænkende eller PH hævende eller neutrale egenskaber.
Hvis du har brugt en calsium hypoklorit ( ikke cyanursyrebasedret) så er den ph hævende og kan være årsagen til din nuværende høje PH værdi
Hvis du har brugt en cyanursyrebaseret klor til at chockkloreret med så er du helt forkert på den. En sådan klor kan man ikek bruge til at chockklorene med uden at risikere at fåen klorlås.

Hvilken klor bruger ud til at chockklorere med ??????



jorgen_lund



14 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 19:35:17

Jeg har brug almindeligt klorgranulat til chockkloringen. Jeg er godt klar over risikoen for klorlås, så det er kun fordi jeg skulle på ferie, tabletterne blev brugt.

Jeg har lavet forsøg med vandet i et glas. Når jeg tilsætter lidt syre, falder PH til det normale, så det må være chockkloringen der har hævet PH'en så meget. Jeg har haft min pool i over 20 år, og aldrig oplevet at de forskellige måleværdier opfører sig som i år. Kan det hænge sammen med, at jeg har skiftet 2/3 af vandet i forbindelse med en cyanursyre fremkaldt klorlås jeg havde tidligere. Dette friske vand, opfører sig måske anderledes end det vand der har "overlevet" i mange år.

Jeg har nu hældt mere syre i, og PH ser ud til stille og roligt at rette sig, heldigvis.


leifo



47 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 19:56:53

Har du målt cyanursyre-indholdet efter at du er kommet hjem?
Det ku' være interessant at vide hvormeget de 6 klodser har hævet koncentrationen. Du har jo åbenbart et apparat der kan måle det temmeligt præcist.

Jeg har søgt noget på nettet efter hvor meget cyanursyre der kommer fra een tablet, men det har knebet noget. Jeg har et sted på nettet set at 1kg stabiliseret klor giver ca. 1/2kg cyanursyre - men det gælder måske ikke de nævnte klodser.

Hvis det holder stik skulle 6 klodser a 200g give 6x200/2 = 600g cyanursyre. Fordelt i 64 m3 vand giver det 9,4 mg/l, dvs. lagt til de 27 mg/l bliver det i alt til 36 g/ml.


leifo



47 Posts
Posted - 08 sep 2007 : 20:14:13

Også lige en bemærkning til "friskt vand".

Vi startede pool op sidste år og der brugte jeg omkring 20 kg Ph-minus i løbet af et par måneder! PH-værdien strøg hele tiden i vejret og var svær at holde nede på 7.2.

Jeg var derfor noget spændt på hvordan det ville se ud i år, men her har jeg kun brugt omkring 4 kg, så der er helt klart forskel på nyt og "gammelt" vand.


jorgen_lund



14 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 15:54:54

Da dette forum bliver brugt af mange (hvilket er rigtigt godt), vil jeg lige skrive en tilføjelse. I forbindelse med det friske vand jeg har fyldt i poolen, kan det tænkes at vandets alkalinitet er for lav, hvilket gør at det er vanskeligt at holde PH værdien på det rigtige niveau. Jeg har nu købt en måler der bl.a. kan måle denne værdi. jeg får den en af dagene. Hvis alkaliniteten er for lav, kan den hæves med "Alka Plus". Jeg vender tilbage her når resultat foreligger, da dette kan være interessant for andre i samme situation.



bjarne



526 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 20:01:54

du har hel ret jørgen

alkalitet og calsium er vigtige faktorer i Ph værdien, men med skam at melde så orker de færreste at forholde sig til det selvom det er afsindigt vigtigt. for dem der vil vide noget om det så læs hæfte 3 og 4

iøvrigt tak fordi du er en medspiller i dette forum


jorgen_lund



14 Posts
Posted - 12 sep 2007 : 18:30:37

Nu har jeg fået mit nye instrument, og vandet i min pool har en alkalinitet på 56 mg/l. Da det bør være imellem 80 - 120 mg/l, er det sandsynligvis årsagen til at jeg har problemer med at holde PH værdien nede. Jeg vælger at se tiden lidt an, da PH værdien p.t. er 7.3, men hvis den fortsætte med at stige voldsomt, vil jeg hælde noget Alka Plus i for at forbedre alkaliteten.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.193 sekunder