Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: optimering/erfaringer med solvarme styring

optimering/erfaringer med solvarme styring 29 Apr 2014 12:52 #4299

  • jla
  • jla's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 1
Hej
Jeg har ingen motorventiler, men kun alm.kuglehaner til manuelt at styre flowet i mit system og jeg ønsker at få mest muligt ud af mit solvarme anlæg.
I øjeblikket har jeg en tidsreguleret pumpe styring (tænd kl. 11 og sluk kl. 17), som jo vil køre selv om solvarmen faktisk trækker temperaturen ned. Jeg overvejer derfor at gå fra en tidsreguleret styring til en temperatur styret regulering. Dvs pumpen skal starte hvis temperaturen ved solfangerne overstiger fx 25 grader (og slukke igen når temperaturen er nede på fx 20 grader). Jeg vil ikke styre efter vand temperaturen i solfangeren, men kun luftens temperatur ved solfangeren.

Har I nogen erfaringer med om det vil være en god idee eller om det vil være spild af kræfter/penge?

Jeg er godt klar over at den daglige cirkulation af vandet på kolde dage vil forsvinde ved at skifte til en temperatur styret regulering.

mvh
Jacob
/Jacob
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 29 Apr 2014 16:30 #4300

  • JBR
  • JBR's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Hej Jacob
Jeg køre selv med alm. kugleventiler på mit solvarmesystem. Pumpen styres som du kender til det, med et ur. Derudover har jeg installeret en temperaturdifferensautomatik. Den fungere meget simpelt ved at den udenfor urets tidsprogram, starter pumpen når vandtemperaturen i solpanelet er 5 gr. højere end vandtemperaturen i poolen. Der sidder altså en føler i toppen af panelet på taget, og i teknikhuset hvor vandet kommer ind fra skimmeren. Jeg har så sat den til at stoppe pumpen igen når temperaturdifferensen er nede på 2 gr. Jeg overvejede selv meget om jeg skulle investere i en morventil, men valgte at prøve først uden. Mine erfaringer siger mig nu at temperatursvingningen simpelthen er så lille i forhold til investeringen. Du skal under alle omstændigheder IKKE forsøge dig med at lade pumpen stå stille på "kolde dage", da vandet skal "skiftes" én gang i døgnet.

Vh Johnny
JBR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 29 Apr 2014 16:40 #4301

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
som allerede sagt er det en differensstyring du skal bruge

som sagt af jbr er det en differensstyring du skal bruge
swimmingpool-danmark.dk/alt-til-din-swim...-til-plade-absorbere
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 29 Apr 2014 16:41 #4302

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 01 maj 2014 14:58 #4309

  • jla
  • jla's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 1
Hej Johnny
Hvilken temperaturdifferensautomatik har du?
- jeg er ude efter noget der kan sidde i min kontroltavle (DIN-skinne).

mvh
Jacob
/Jacob
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 01 maj 2014 17:29 #4310

  • JBR
  • JBR's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
Hej Jacob

Jeg har installeret den temperaturdifferensautomatik som Bjarne har vedhæftet et link til.

Den er jo nok ikke "kompatibel" til en DIN-skinne ;-(

Vh. Johnny
JBR
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 26 maj 2014 09:27 #4359

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Er der nogen der har erfaringer med hvor stor nedkøling der er på gråvejrsdage hvis pumpen kører og vandet går igennem solfangerne?
Jeg overvejer at købe et par paneler, men synes en elektrisk 3-vejs ventil er alt for dyr i forhold til vores hobby pool på 17.000L.
Jeg planlægger at lave en styring som minimum lader pumpen køre f.eks. 5 timer om dagen, hvis temperaturforskellen på pool & solfanger er > 5 gr, så skal pumpen bare fortsætte. Men på gråvejrdage vil den jo så køre de 5 timer og potentielt nedkøle vandet. Men det er jo ikke sikkert det gør den store forskel.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 26 maj 2014 09:48 #4360

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Der er nok ingen der kan fortælle dig det. dertil er der for mange parametre. så om det helt reelt kan betale sig med en aut 3 vejs står hen i det uvisse
et er imidlertidigt sikkert. en solstyring der tænder og slukker for din pumpe er meget afgørende
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 26 maj 2014 10:24 #4361

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jo, det tror jeg faktisk jeg kan, for det er jo sådan mit setup er.
Det er rigtigt, at gråvejrsdage, især med regnvejr, trækker i den gale retning, og vandet vil rent faktisk blive kølet hvis man ikke slukker pumpen eller dirigerer vandet uden om solanlægget; hvadenten dette gøres via elektronik, en ventil eller helt manuelt.
Min erfaring er, at det samlede regnskab trods alt ender i plus. Hermed mener jeg, at slevom der kommer en regnvejrsdag, måske flere, så er det ikke nok til, at gøre poolen ubrugelig. Den er samlet set stadig en hel del varmere, end hvis du slet ikke havde solvarme på, og vi ville ikke for alt i verden undvære det.
Vi har fx. 29,6 grader lige nu :)

Man KAN selvfølgelig sprinte ud og tænde og slukke pumpen og dreje på ventiler hver gang der går en sky for solen, og den har jeg også været på, men det gider jeg altså ikke mere, for som sagt, så har jeg fundet ud af, at det ikke i det lange løb har den store betydning.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 26 maj 2014 13:00 #4362

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
29.6 gr?? Det er jo fantastisk :)

Jeg tror at du har overbevist mig om at prøve. Styringsmæssigt har jeg en PC'er kørende der styrer lys i bede, akvarier, m.m. Den regner jeg med at sætte op med regler for pool-pumpen, så jeg vil sagens kunne styre uden om meget lave udendørs temperaturer m.m.. Jeg vil så sætte en tempføler på solfangeren, bruge mit Oregon pool termometer og sætte en regel for hvor længe pumpen skal køre. Det eneste minus er at pumpen (der larmer lidt) også skal køre i dagstimerne i weekenden. Men måske jeg kan lave et støjdæmpet "hundehus" til at sætte over den ;)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 26 maj 2014 23:09 #4366

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Husk nu at "hundehuset" ikke må blive så tæt at der ikke sker luftudskiftning - pumpen skal kunne suge luft da den er luftkølet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

optimering/erfaringer med solvarme styring 26 maj 2014 23:15 #4368

  • mrwee
  • mrwee's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 6
Rigtig god pointe! Tak for fiffet :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder