Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas

udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 18:13 #799

  • janus
  • janus's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Jeg har et gammelt helstøbt glasfiberbassin,der for ca 18 årsiden fik osmose,og da det var svært,at udbedre beklædte jeg det med flamingoplader,og fik fremstillet en liner 0,60 mm som jeg lagde i.
Det har været pænt,og fungeret godt i alle disse år,men nu kan den ikke mere,og skal udskiftes!
Liner,og flamingo skal væk.Der er kantfliser rundt om bassinet,hvor lineren er fastgjort under.Mit store spørgsmål er nu! Hvad skal jeg vælge? NY poseløsning?
eller liner i kraftig kvalitet svejset i på stedet?
Jeg ar talt med nogle forhandlere,der har meget forskellig opfattelse! En siger poseløsning med filt under,og andre! Hold dig væk fra de poser,og få svejset den i på stedet! Vælges pose,så skal kantfliser fornyes,men ikke ved helsvejsning,og posen er o,60mm imod isvejsning 1,2mm.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 18:16 #800

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
18 år for en 0,6mm liner er nu ikke så tosset.

Jeg er glad for min 1,5mm armerede liner, som er svejset. Dels "virker" den mere solid, man kan gnubbe på den, når den bliver beskidt, og så tror jeg den holder længere, selvom jeg ikke har haft i mere end 8 år...
Ole Kristensen
Sidste redigering: 29 Mar 2010 18:17 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 18:23 #801

  • janus
  • janus's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
tak for hurtigt svar! jeg tror også at det er en rigtige løsning,og prisen bliver jo næsten det samme,når man tænker på,at jeg skal købe nye kantfliser,og arbejdsløn med at få dem lagt på igen.
De gamle kantfliser er helt ok!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 18:29 #803

  • janus
  • janus's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Hvordan bliver afslutningen af den helsvejsede liner
fastgjort for oven,når man ikke skal have de gamle kantfliser væk?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 18:30 #804

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Godt spørgsmål, det kan jeg heller ikke lige se for mig.
Min blev monteret INDEN kantfliserne kom på. Se geismar.dk/galleriet/category/8-montering
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 18:58 #805

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg tror nok jeg ved noget mere om liner afslutning ved 1.5mm liner, der findes faktisk flere varianter. Den afslutning som Ole har er hvor man bukker lineren op over poolkanten og sømmer eller skruer den fast til kanten, dette er den nemmeste og billigeste metode (både i tid og materialer). Efter min mening og den kønneste :)

I mellem tiden findes der også en løsning med noget som hedder folieblik, det er en metal strimmel som skrues eller popnittes på kanten lige under kantflisens afslutning. På dett folieblik er det muligt og svejse 1.5mm lineren på, op imod selve kanflisen afsluttes med en klor og uv bestandig fugemasse. På den måde undgår man at der kommer vand indbag lineren, da det nogle gange kan være svært og få folieblikket til og slutte til siden. Med mindre man bruger rigtige mange skruer eller nitter.

Et minus ved folieblik er, at skruer eller nitter vil kunne ses igemmen folien som små buler, desuden vil der blive lidt med afslutning fra folie blik til kantflise.

Om det skal være linerpose eller 1.5mm svejset liner hmm, hvis man selv kan skifte posen er der penge og spare. Hvis man ikke vil lave noget selv, vil jeg mene at prisen er så minimal i forskel at jeg vil vælge 1.5mm liner.

Men hvis man vælger linerpose vil jeg nu også sige at det er en god løsning, mange af de rigtige dyre pools som f.eks. "Fort Wayne" leveres med 0.8mm linerpose. Det er rigtigt at står man med et stykke 1.5mm liner sammen med f.eks. 0.6mm, ja så er der en forskel og se. Men tager man et stykke liner fra en af de helt billige pools fra f.eks. super- og bygge-markederne (ingen navne nævnt) vil 0.6mm lineren virke kraftig.

Selvom at en liner kan virke klejn, vil jeg nu sige at de kan holde til mere end man regner med. Jeg har testet holbarheden på 0.6 og 1.0mm liner, og den holder fint til at den ligges oven på en spunskrue og træder på den med træsko. Den holder også til at man hopper let oven på den i træsko, først da jeg lagde en lille flise oven på og så hoppede på den gik der et lille hul i lineren. Testen blev udført på en terrasse med fliser :)

Til sidst vil jeg lige høre om du ikke kan sende nogle billeder af poolen, vil gerne se nogen billeder af afslutningen imellen kantflise og liner.

Hvis du ikke kan få billed upload til og virke, så sender jeg dig lige min mail adresse så kan du sende dem til mig, så skal jeg nok lægge dem op på siden.

Jeg mener at jeg har fået det hele med, vil dog ikke afvise at Bjarne retter lidt til, han er den der har mest erfaring med f.eks. folieblik osv.... :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 19:02 #806

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det lyder som en god idé med folieblik. Min romertrappe er lavet med det, og det holder skam stadig fint. Som Mads siger, så kan man se overgangen, men det er ikke noget, der på nogen måde støder øjnene.

Jeg har dog ingen erfaring med at arbejde med det, da jeg som beskrevet i linket, betalte mig fra den del af entreprisen.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 19:13 #807

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Glemte helt og sige at hvis man vælger en liner pose, kan der også fåes en låseliste til pose lineren som gør at man undgår og tage kantfliserne af.

Men igen overvejer man og skifte dem, så få lavet en montering hvor skruer eller nitter bliver gemt under de nye kantfliser.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 19:15 #808

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
0.6 - 0.8 eller armeret 1.5 mm liner - min holdning til dette er, at såfremt man kan klare den økonomiske merudgift der er ved en 1.5 mm liner, så skal man gøre det. På sigt er en 1.5 mm liner den billigste idet en 0.6 mm i gennemsnit kun har 10 år hvor en 1.5 mm har mindst 20. Det vil sige at du skal have indst 2 udskiftninger ved en 0.6 i modsætning til 1 ved 1.5 mm - og da alle reparationer koster extra vil dette også medføre en extraudgift

M.h.t monteringsmåde. Det er så godt og rigtigt forklaret af Mads og Yxos ( se hans hjemmeside) at jeg kun behøver fremhæve en ting. Nemlig de 2 metoder til at ilægge den 1.5 mm armerede liner.
Når man har en betonpool kan begge metoder benyttes ide der jo er noget beton til at fastgøre folieblik skinnerne på og at de dermed vil vedblive med at sidde fast. Hvis man bentter metoden til en glasfiber, er der al for stor chance for at folieblikket ikke kommer til at sidde ordentligt fast ( der er jo kun en osmosebefængt ( hullet) tynd glasfibervæg at fastgøre den i) Resultatet kan meget let blive, at når der kommer vand i bassinet og lineren kommer i spænd, så vil det medføre at folieblikket bliver trukket ud af vandpresset
Jeg ville aldrig turde bruge metoden i en glasfiberpool

Så min rådgivning er, at uanset hvilken linertype de bruger, så skal du fjerne poolkantfliserne og trække folien hen over kanten hvor den fastgøres - og så skal der nye poolkantfliser på

Af holdbarhedsmæssige grunde samt på sigt også økonomiske, ville jeg vælge en 1.5 mm armeret liner

Har jeg glemt noget ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 19:18 #809

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
i forhold til mads sidste indlæg, så vil den problematik jeg har redegjort for være den samme uanset om det er folieblik eller en såkaldt "snap in liste" som mads omtaler til de 0.6 mm linere
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 19:20 #810

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Har jeg glemt noget?
Næ. Konklusionen er jo helt klar. Af med kantfliserne og på med en 1,5mm liner med overlap!

Jeg gad nok se de kantfliser, der efter 18 år ikke er modne til udskiftning. Hvilken type har du janus? I modsætning til det at montere og svejse linieren, som helst skal ligge rigtigt første gang, så turde jeg godt lægge kantfliser selv, og det blev pænt nok.
Se geismar.dk/galleriet/category/15-kantfliser

Enig med Mads. Vi må se nogen billeder af din pool! :)
Ole Kristensen
Sidste redigering: 29 Mar 2010 19:23 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:udskiftning af bassinliner i gammelt helstøbt glas 29 Mar 2010 20:48 #812

  • janus
  • janus's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
tak for promte svar!! Jeg hælder også inderst inde til en liner på 1,2mm da den jo heller ikke kan rynke,og give de folder,som posen jo har det med at gøre.Det der forvirrer mig,er de forskellige holdninger fra sælgerne,der hævder,at posen er lige så god som den isvejste-men her må man jo bruge sin sunde fornuft,og jeg er helt enig.Det skal dog bemærkes,at dem der vil svejse på stedet,hævder,at det
ikke er nødvendigt,at tage kantfliserne af?De siger,at de kan lime den helt oppe under flisen,og dernæst sætte en afslutningskinne udenpå?????
Jeg må jo ikke nævne navne,men det er ret store firmaer i branchen der hævdet det?-Sig mig ærligt,om det er noget skidt!
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder