Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Varmepumpe for dummies!?

Varmepumpe for dummies!? 08 Aug 2019 19:05 #8085

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hej alle

Er lykkelig poolejer på 7. år, men nu overvejer jeg at købe en varmepumpe for at optimere yderligere. Er der ikke en kyndig som kan løbe systemet igennem med mig så jeg ved hvad jeg går ind til og hvor bøvlet det er. Herunder:

- Pumpen skal ha strøm, check. Og så skal vandet bypasses så det kommer til varmepumpen. Check. Men hvad er den gængse styring. Min cirk.pumpe kører jo 8 timer dagligt på en timer. Hvordan passer man det sammen med varmepumpen? Kan man sætte den til at tænde automatisk når den får vand ind?? og så bare lade vandet passere uden effekt af opvarmning, når ønsket temp er nået?

- Jeg har 35 M3 pool som bliver ca. 25 grader efter 3-5 dage med skyfri solskin og brug af termotæppe og med 3 sunbubbles uden styring (de kører bare fra 10-18 hver dag). Med en ny varmepumpe hvad er det forventede forbrug af strøm så til at holde den... lad os sige 28 grader. Jeg er helt med på 1 mill. varierende faktorer, men skal jeg forvente en udgift på 5.000 eller 20.000. Det er ikke meningen jeg skal vinterbade, så måske holde 28 grader fra start maj til slut september.. Hvad bruger i andre af strøm/penge til pools på x antal m3 og på x antal grader.

- Jeg tænker måske jeg kan bruge den bypass jeg har nu mine 3 sunbubbles. Altså putte varmeppumpen ind i "skemaet" der hvor mine sunbubbles er nu og så pille dem ud. Eller er det mere avanceret en som så? Jeg er til simple løsninger :-)

- Måske kunne en også forklare mig helt lavpraktisk hvad der sket inde i varmepumpen?? :blink:

På forhånd tak...
Lasse
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe for dummies!? 08 Aug 2019 20:02 #8086

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Nå ja... og kan en kvalitetsvamrepumpe fortælle hvornår den får det rigtige vandflow? Det må have en del betydning...
Lasse
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe for dummies!? 10 Aug 2019 08:49 #8087

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
prøv lige at skrive en mail til mig på henningdalgaard (a) gmail.com - beskedsystemet herinde er gået ned...
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder