Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Montering af pool kantfliser

Montering af pool kantfliser 22 Okt 2010 20:16 #1916

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Hej. Jeg er havnet i et lille dilemma.
Vi har støbt bund og sider omkring vores Ø600 pool. Men visse steder er "væggen" rundt om poolen kun 10-12cm bred (altså fra poolvæg og væk). Og da kantflisen rækker 28cm ud fra poolen....!!

SKAL kantfliserne (rund pool) limes eller kan de godt nøjes med at ligge i spænd oven på grus og filt?

Hvis ja, hvad skal jeg så vælge:
- Skal jeg lave en støbning som ikke hænger fast med fundamentet men ligger oven på lidt grus?
- Skal jeg vælge at støbe skrånende udaf og risikere at frost løfter det?

mvh en frustreret poolbygger
:dry:

PS! det skal siges at vi ikke ønsker højdeforskel på fliser og kantflise, da poolområdet er hævet 15cm en meter fra vandet.
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Montering af pool kantfliser 22 Okt 2010 22:08 #1917

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
sørg for, at gruset udenfor støbningen er vandet og stampet ordentligt ned, således at evt. sænkninger forebygges. Læg så poolkantfliserne og lim dem fast på den cementmur du trods alt har.
Husk sanitetssilikone mellem overkantliste og poolkantflise, således at vandet ikke trænge ind under fliserne og således at myrene ikke kan fjerne materialet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Montering af pool kantfliser 22 Okt 2010 23:42 #1918

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Glemte at nævne at vi mangler at støbe de sidste 30cm op. Men det lyder på dig som om jeg bør støbe disse lige op og herefter lime kantflisen fast.
Fliserne omkring poolen og kantfliserne lægger jeg på ESP60 "flamingo" så det ikke sætter sig, også grundet poolområdet er lidt hævet over have niveau.
Men limes skal det altså?
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Montering af pool kantfliser 23 Okt 2010 07:47 #1919

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Yeps de skal limes, hvis du ikke fik klæb med til fliserne vil jeg anbefale at bruge F
f.eks. Sort alfix klæb eller den fra LIP som har samme egenskab som sort alfix.

Lige meget hvilken fliseklæb du vælger så pas på med og få noget i bassinet, hav evt. Støvsugeren sat til mens du limer fliser på. Klæben vil nemlig hurtig sætte sig fat på lineren :( HUSK så at retur skylle filtret grundigt ellers vil limen bare sætte sig her.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Montering af pool kantfliser 05 Nov 2010 21:10 #1930

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Tak for jeres svar. Vi er næsten færdige med byggeriet :)

I morgen skal jeg ståbe de sidste 10cm op, efter jeg har lagt belægningsfliser rundt om poolen, har jeg en rende mellem pool og fliser som lige skal fyldes. Herefter er alt klar til kantflisen.

Jeg tænker derfor om jeg kan "klistre" poolkantfliserne fast i den våde beton jeg lægger - eller SKAL den klæbes med Alfix efter hærdning?
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Montering af pool kantfliser 05 Nov 2010 21:50 #1932

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg vil montere fliserne med alfix, det hæfter bedere end alm. våd beton. Det står på posen med fliseklæb hvor længe betonfladen skal hærde før man limer fliser på.

Husk de lover natte frost i næste uge, så alt støbe arbejde skal dækkes ned min den første uge efter støbning. Selv om betonen virker hård har den først ca. 95% styrke efter 1-2 uger og vil også indeholde meget fugt som ved frost vil sprænge eller svække din støbning.

Et andet tip vil du undgå at dine cement baseret fuger imellem fliserne revner, så dæk dem ned med plastik når de er faste, dvs. At der ikke kan laves mærker i dem. Sørg for at der er fugtigt under plastikken og lad den ligge min 5 dage gerne længere, så vil dine fuger hærde langsomt og sandsynligheden for revner i fugerne minimeres meget :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Montering af pool kantfliser 05 Nov 2010 21:53 #1933

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Tak Mads.
Tror måske jeg venter til foråret med kantfliserne... det haster ikke når de skal klæbes.
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder