Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: glasfiberpool

glasfiberpool 22 Mar 2012 14:40 #2779

  • Henrik.JP
  • Henrik.JP's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Er der nogle der har en monteringsvejledning. Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

glasfiberpool 22 Mar 2012 14:42 #2780

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
monteringsvejledning til hvad?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

glasfiberpool 22 Mar 2012 14:54 #2781

  • Henrik.JP
  • Henrik.JP's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Til bund sand-tørbeton-sidder og omvejs dren ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

glasfiberpool 22 Mar 2012 15:36 #2782

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg vil gerne forstå dit spørgsmål korrekt.
Har du købt en glasfiberpool, og står nu og overvejer hvordan du skal få den etableret? Det undrer mig da, at du ikke inden du købte poolen, undersøgte hvordan sådan en skulle etableres. Eller måske har jeg ikke forstået dit spørgsmål korrekt?

Hvis det er sådan det forholder sig, vil jeg foreslå, at du spørger dér hvor du har købt den.

Anlægsarbejdet ved en pool er altid er betinget af forholdene. Der findes tonsvis af glasfiberpools, og afhængig af tilgængelighed, jordbundsforhold osv. så griber man det forskelligt an når der skal laves bund, sider, og omfangsdræn - HVIS der skal laves omfangsdræn.
Jeg tror ikke du finder en "monteringsvejledning" som du efterlyser, og den vil i så fald ikke være meget værd, da den selvsagt ikke kan tage højde for alle de mange forhold, der kan være specielle for netop din pool.

Jeg vil foreslå, at du beskriver de nøjere forhold omkring dit poolprojekt. Jo mere detaljeret du beskriver det, jo bedre svar vil du sandsynligvis få :)
Ole Kristensen
Sidste redigering: 23 Mar 2012 07:31 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: glasfiberpool 23 Mar 2012 12:40 #2784

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hvor gerne vi end vil, er det svært at rådgive dig uden at vide mere. Der er lige så store forskelle på glasfiberpools som med alt muligt andet, og alt efter hvilket fabrikat du har anskaffet dig, skal de installeres på hver sin måde for at kunne holde.
Prøv at læs mit indlæg om PP pools der beskriver den samme problematik. ( ude til venstre under seneste forumindlæg)

Prøv at sende hvilken glasfiberpool du har så vi kanhjælpe dig mere
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: glasfiberpool 23 Mar 2012 14:41 #2785

  • Henrik.JP
  • Henrik.JP's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Ok tak vi prøver igen.

Sagen er den at jeg har en oval indøres glasfiberpool på 3*7*1,22 m. Fra Mebalux svømmebassiner som er revnet 2 steder på tværs af bunden. Pool er fra 23-02-1992 og jeg har overtaget huset i 2007.
Da jeg købte huset tegnet jeg en ejerskifteforsikring,jeg har talt med forsikring og de siger at hvis det er en skade der er sket efter jeg har overtaget huset dækker den ikke,men hvis det er en konstrukssions fejl eller fejlen har været der inden jeg købte huset er det en anden sag.Jeg har talt med mebalux og de mener at det var husejeren på det tidspunkt der der etableret den da han kun har købt delene ved dem derfor ingen byggevejledning eller dokomation.Men der er ikke etableret omvejsdræn.

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej.

på forhånd tak Henrik Jul Pedersen (22424164)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: glasfiberpool 23 Mar 2012 14:50 #2786

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Lige et par spm.

1. Har du nogen sinde haft vand i poolen?
2. Har du modtaget instruktioner af sælger omkring evt. farer med poolen mht. tømning?
3. Var der vand i poolen ved hus køb?
4. Ønsker du at beholde poolen?

Sidst nævnte er vigtig for at finde en løsning på dit problem, har du haft Mebalux ude og se på skaderne?
Mvh. Mads
Sidste redigering: 23 Mar 2012 14:51 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: glasfiberpool 23 Mar 2012 15:00 #2787

  • Henrik.JP
  • Henrik.JP's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Der er vand i pool også da jeg købte den og har aldrig været tappet af.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: glasfiberpool 23 Mar 2012 15:16 #2788

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Henrik, du svarede vist kun Mads på hans første spørgsmål! :)
Ole Kristensen
Sidste redigering: 23 Mar 2012 15:17 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: glasfiberpool 23 Mar 2012 15:43 #2789

  • Henrik.JP
  • Henrik.JP's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 1
Ok

1. Jeg har aldrig set poolen uden vand.
2. Han oplyste at grundvand godt kunne stå højt.
3. Ja vand i pool ved køb.
4. Ja er glad for poolen.

Mebalux har ikke set skaden men en anden pool man har,han er inde på at vandet har været af på et tidspunkt og hvis der så ingen omfangsdræn er og poolen muligvis står på en sand bund kan grundvandet flytte rundt på sandet og gør sådan at bunden på poolen løfter sig og der ved slår revner.

Derfor spørger jeg om korrekt montering.

? Sandbund
? Støbt bund
? Dræn

Henrik JP
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Ole

Sv: glasfiberpool 24 Mar 2012 06:43 #2790

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
for mig at se er der 2 problemstillinger ( selvom de selvfølgelig hænger sammen)

1. diskussionen med forsikringen.
Her er et af spørgsmålene:
a. Om hvorvidt poolen er installeret korrekt. Det spørgsmål har du svært ved at besvare da det er en "selvbyg" pool. Som udgangspunkt må du gå ud fra, at poolen er installeret som poolformaet har foreskrevet. Jeg foreslår derfor, at du indhenter byggevejledningen fra poolfirmaet. for at både du og forsikring ved hvad der er foreskrevet

2. spørgsmålet om hvorfor den er revnet
a. poolen er 15 år gammel og har tilsyneladende fungeret fint uden probleme indtil nu ( såfremt jeg har forstået tingene korrekt)
b. TEORETISK er der kun 3 muligheder for at det kan ske
1. poolen har fået glasfiberpest hvilket har medført at den er blevet svækket med revner til følge. Ikke videre
sansynligt og så ville du kunne se det som massevis af små sort/brune knappehulsstore pletter i bund og sider
2. jordsænkninger, men hvis det var det, ville du også kunne se revner eller lign i fundament m.v
3. og så det mest sansynlige. revner afstedkommet via højt grundvand. Da det er en indendørs pool går jeg ud
fra at der er et betongulv evt. med fliser i rummet. Næsten uanset hvilken installationsmetoder der iøvrigt er
blevet brugt, vil dette betonguld fixere poolen øverst og højt grundvand kan derfor øfte bunden og skabe
revner, da grundvandet kun kan løfte bunden

Problemet her er, at dette kun meget meget sjældent sker såremt der altid er vand i poolen. presset fra grundvandet skal været kraftigt for at kunne opveje det pres der er fra vandet i poolen - så det første jeg ville gætte på var, at der var tømt x antal m3 ud af pool, samtidig med at rundvandet har været højt - men alt kan jo ske

Installationsmetoder:
De forskelige fabrikanter af helstøbte pools har forskellige anvisninger på installation. Indimellem har jeg på fornemmelsen at de beskriver instalationsmetoder der ikke kræver ret meget entreprenørarbejde bare for at det kan blive en billig pool totalt set - bare sæt den på en afrettet sandbund og fyld sand omkring
Der findes f.eks. pools med indbyggede afstøtninger i metal og pools der "bare" er en skal uden afstøtninger. Behovet kan f.eks. afvige alt efter poolen er "selvbærende" eller ej


Efter min mangeårige erfaring skal en helstøbt pool installeres minimum med flg. for at være 100% installeret - dyrt ja - men til gengæld sikkert og da en pool er dyr, kan det ikke betale sig at spare på installationen:
a: dræn i bund eller omkring der førtes til passiv dykbrønd.skal hindre pres fra grundvand
b. et 10-12 cm betondæk med jern i bund
c. tørstøbning omkring pool fra bund til top
d. 20-30 cm reel beton omkring pool øverst hvori poolen fixceres

håber det afklarer noget af det for dig, ellers spørg videre
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: glasfiberpool 25 Mar 2012 21:05 #2791

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja Bjarne har nærmest svaret på alt nu, men jeg har også lidt tilbage i ærmet.

Jeg ved at Mebalux's ejer har et forhold til hans pools som enhver vil have til ders børn, var en gang forbi hans firma her i Nordjylland hvor jeg var løbet tør for PVC fittings. Blev modtaget meget flot og fik en rigtig fin rundvisning samt en kop kaffe på kontoert, hvor der var billder af jeg vil tro næsten alle de pools han har levet igennem årene.

Så hvis du bor i nærheden af Mebalux, synes jeg næsten du skal tage forbi og få en snak face to face. Det kan være når han ser poolen han kan huske den, samt se om den er monteret efter hans anvisninger. Han er nok den bedste hjælp du kan få i en sag om ukorrekt montering :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.183 sekunder