Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Varmepumpe luft/vand

Varmepumpe luft/vand 28 maj 2010 12:31 #1104

  • apollon
  • apollon's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Har overvejet at investere i en 9,5 KW varmeveksler luft til vand. Flere poolfirmaer sælger dem til fornuftige priser, men de vil ikke rigtig fortælle hvad det egentlig koster at bruge den. Jeg har idag et hjemmelavet solvarmestystem, med 200 m sort 1/2" slange liggende på mit flade tag. Dette er forbundet med en TA control, termostat og shuntventil. Systemet fungerer som sådan meget godt, men er afhængig af at solen bager ned på slangen, så er der lovet strålende badevejr i weekenden, men dårligt vejr inden, ja så får vi først badevandstemperaturen op på et acceptabelt niveau hen mod søndagen.

Er der nogen der har erfaringer med varmepumpe. Hvad koster det at varme f.eks. 20 grader poolvand 43 m3 op til 27 -28 grader med sådan en fætter?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Varmepumpe luft/vand 28 maj 2010 13:21 #1105

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det er også næsten umuligt at finde ud af.
For det første har de forskellige mærker forskellige COP værdier. D.v.s en værdi hvor man f.eks. siger, at varmepumpen giver 4 gange (4 cop) mere varme end den bruger elektricitet. Det ville jo være fint his man kunne sammenligne dem via dette, men det kan man ikke. De forskellige mærker tester nemlig deres pumper under helt forskellige forhold, så en pumpe med en høj COP kan for den sags skyld være den dyreste i brug
For det andet afhænger det af hvilken gas der bruges. Vælg altid en 410 gas, idet den har en overførsel af varme der er mindst 10% bedre under lavere temperaturer - og det har vi jo her i landet
Og for det 3, så er det bedre jo større affugtnings/afrimningsflade der er.

Så ja - det er meget svært

Jeg har selv en 35 m3 pool hvor jeg har afprøvet en af de der skulle være gode. Jeg har holdt en temperatur på 27/28 - poolen overdækket - og i brug fra ca. 1.5 - 1.0kt

Mit extra elforbug blev på plus/minus 8.000 kr.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Varmepumpe luft/vand 28 maj 2010 20:53 #1114

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det er rigtigt som Bjarne siger at det kommer meget an på pumpen, men hvis det har interresse kan jeg godt finde nogle enegi beregnings formler. Mener at jeg har uploaded et regneark under emnet gasvandvarmer :-)

Er der fjernvarme der hvor du bor? Her hvor jeg bor kostede det omkring 80-100kr og hæve poolen fra 20 til 25 grader. Vi bruger kun systemet i tilfælde ad dårligt vejr, så vi har fundet en brugt veksler på nettet til fornuftige penge.

Bare et forslag til et alternativ :-) sig til hvis mit regneark ikke er at finde.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Varmepumpe luft/vand 28 maj 2010 21:07 #1115

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Har lige været inde og kigge, det ligger på følgende link:

swimmingpool-raadgiveren.dk/debatforum/h...gasvarmer-til-poolen

Det er lavet til hvis man anvender varmeveksler, men det regner også prisen ud hvis der bare bruges en elpatron. 2 ting som man skal være opmæksom på er at regnearket er lavet til et tabsfri system, og det er de grønne tal som man retter i :-)

Men det giver en ide om hvor meget energi man skal bruge til en given temperatur stigning.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Varmepumpe luft/vand 28 maj 2010 22:21 #1117

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ja det er rigtigt. man kan godt beregne hvor meget energi der skal tilføres, men hvor mange kw din pumpe reelt bruger, er stadig meget svært at sige nøjagtigt. Det er selvfølgelig langt billigere at bruge en varmepumpe end en elvarmeveksler, men det er stadig el der skal bruges og el er den dyreste opvarmnings energi
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Varmepumpe luft/vand 29 maj 2010 12:37 #1119

  • apollon
  • apollon's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Tusinde tak for de mange svar
Jeg har først lige fundet hjemmesiden, så jeg er imponeret.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Varmepumpe luft/vand 29 maj 2010 19:38 #1120

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
tak :)

vi gør os også meget umage for at det skal være et rigtigt brugbart debatforum - og det er det kun såfremt man får svar rimeligt hurtigt. Så det er dejligt når brugere også kan se det for så får vi mere energi på at fortsætte linien :P
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.154 sekunder