Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Varmepumpe

Varmepumpe 30 Mar 2014 20:41 #4241

  • tyde
  • tyde's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 11
Hej
Sæsonen nærmer sig og forårsvejret får jo én til at kigge langt efter poolen. Vores er 4x8m og 1,65 dyb. Ca 51m3. Vi har ingen opvarmning og nåede sidste år 23 grd. Vi har ikke areal nok til solfangere og vil derfor investerer i en varmepumpe. Jeg har læst de indlæg jeg kan finde og har jeg forstået det rigtigt, skal vi regne med ca. 8000,- i strøm for en sæson på. ca 5-6 mdr. inkl. strøm til poolpumpen.

Et par knapt så afklarede spørgsmål trænger sig på.

Bjarne anbefaler en vertikal varmepumpe med udkast op i luften og skriver den ikke tager skade af regn osv. Hvis den kan stå overdækket er det vel bedre og kan den stå overdækket op af en solopvarmet varm mur er det vel endnu bedre?? Kan man "isolerer" en varmepumpe for at mindske støj?? Hvor langt væk skal den være, for ikke at virke generende, støjmæssigt?

Hvad med tilslutningen? Kan enhver VVS mand gøre det eller kræve det særlige skills og uddannelse??

Iflg. Bjarne kan man ikke regne med COP angivelsen, men kan man regne med Energimærkningen B, A, A+, A++ osv???

Alle gode råd og erfaringer modtages. Tak på forhånd.

Bedste 2014 sommerhilsner...
Thomas Yde
IMG_3753.jpg
Thomas
Sidste redigering: 01 Apr 2014 16:08 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe 31 Mar 2014 09:50 #4242

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
en varmepumpe - uanset om den er vertikal eller horisontal - skal stå i den frie luft så den kan suge al den varme luft til suig den kan og komme af med den kolde. hvis den sættes under etbhalftag eller nærmere end mur end 30-50 cm kan den ikke suge ordentligt eller komme af med sin kolde luft. ( halvtag vil fange den kolde luft og så vil den bare stå og suge den kolde luft ind med mindre copværdi til følge

Jeg siger ikke at du ikke kan regne med copværdien . bare at du skal læse hvad copværdien er beregnet ud fra- de forskellige fabrikanter beregner ud fra forskellige parametre og derfor kan man ikke vare gå ud fra at en given cop værdi er = noget bestemt

der er regle om hvor meget en varmepumpe må støje. 40-60 dec - men det er en af grundene til at jeg anbefaler en vertikal - den smider lyden opad og derfor vil den "støje mindre"

Alle autoriserede elmænd kan gøre det
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe 01 Apr 2014 16:06 #4243

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Hej Tyde

Jeg har selv en af de vertikale varmepumper og er sådanset ok glad for den. Har ikke et helt overblik over udgifterne men det lykkedes sidste år at holde temperaturen på 24g i starten af sæsongen og 26/27g i højsæsongen uden vi skulle stjæle fra vores datters sparegris.

Jeg ville rigtigt gerne have den dækket mere til, egentlig ikke for min skyld, men den larmer altså lidt og syntes det er synd for naboen der i forvejen hører på pumpen i tide og utide :-/

Tilslutningen er dog helt enkel med rør og fittings så det vil jeg da klart mene du kan selv, EL skal sikkert laves prof, det har jeg ikke så meget begreb om.

Vores pool er oval 8,2*4,2 og kun 1,4 dyb, så lidt mindre end din. Varmepumpen sluger 1,15kw/t og med pumpen tændt er det ca. 2kw/t.
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Varmepumpe 04 Apr 2014 10:28 #4252

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
hvad med solkupler - de fylder jo ikke meget
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.163 sekunder