Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Tab af sugestyrke.

Tab af sugestyrke. 23 maj 2016 11:36 #6531

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Uanset hvad så ligger problemstilliungen på sugesiden fra skimmer og til pumpe. Da du kun har 1 skimmer, er røret fra skimmer til pumpe sikkert uden samlinger ( bortset fra fittingtilslutniung til skimmer og pumpe. Hvad er det for rør du har sorte pel rør ? grå eller hvide pvc rør ?

Når slangen er droslet ned til 40 mm skal pumpen bruge meget kraft for at overvinde den modstand der er i røret

Er du helt sikker på at den fitting der sidder på pumpen og som tilgangsrør sidder fast i er HEL tæt. Det er så lille en utæthed der skal til at du tror det er løgn
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 24 maj 2016 15:14 #6544

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Jeg har smurt pvc lim på alle samlinger og bestilt nye pakninger til flange ved pumpe. Den har jeg mistænkt for at have en mikroskopisk utæthed. Det vil vise sig med den nye pakning.

Med hensyn til det sug pumpen leverer, så oplever jeg, at når pumpen slukker, så udlignes trykket tilbage til skimmeren, hvorved skimmersien bliver "pustet" helt op af skimmeren. Den lægger sig som regel på tværs, så systemet ikke fungerer før jeg har sat den på plads igen. Er det normalt ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 24 maj 2016 20:22 #6547

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hvis vandet løber tilbage når du slukker pumpen er der en utæthed FØR pumpens tilgang i forfilter. Fra filter og ud til pumpe eller i pumpe. Nogle gange kan man finde den ved at sætte seksvejsventilen på stop og så starte pumpen. Det tryk der så kommer kan nogle gange vise utæthed ( med mindre da trykket får utæthed til at "lukke sig "
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 03 Jun 2016 08:25 #6636

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Så fik jeg den nye pakning, men det viser sig, at den er for lille, så den originale blev sat på igen. Det er ved at drive mig til vanvid, at jeg ikke kan finde utætheden, som må være et eller andet sted på sugesiden. Lige fra starten hvor jeg fik sat den "nye" pumpe på, har der været luft i toppen af filterkammeret, så måske det har været galt fra starten. Det er en Astral Sprint 102612T pumpe, og jeg har prøvet at sætte den på off. Desværre viste utætheden sig ikke. Nu er jeg begyndt at tænke på, om man kan føre et video kamera igennem røret fra skimmeren og ind til pumpen. Hvis der suges luft ind, må man kunne se det indefra, men det kræver udstyr der kan føres 3 meter ind, og findes der noget firma, der kan klare en sådan opgave.

Som tidligere skrevet, har jeg smurt Targit på alle samlinger og silikone olie på de to pakninger der er i sugesiden, men ligemeget hjælper det. Med det samme slangen sættes på i skimmeren, fyldes pumpens filterkammeret med luft. Jeg har ladet systemet køre cirkulation i 1 time, for at presse eventuel luft ud af systemet, men der bliver ved ned at være luft i filterkammeret :-(


image.jpeg


image-2.jpeg
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 04 Jun 2016 18:10 #6643

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Nu har jeg lavet et forsøg, hvor jeg har monteret en tæt plastikpose ind over mit rør på sugesiden. Det er lukket rundt om røret i begge ender med henholdsvis strips og gaffatape. Jeg er temmelig sikker på, at der ikke kan komme luft ind i posen. Teorien går på, at hvis der er en utæthed ved samlinger/Union på sugerøret, så vil posen langsomt blive tømt for luft. Det har nu kørt hele dagen med slange på, for at opnå max. Sug, men posen er ikke blevet tømt. Under forudsætning af, at min påstand om at der ikke kan komme luft ind i posen udefra, må sugerøret være tæt.

Rør fra skimmer til pumpe er alm. grå 40 mm pvc rør.

Pumpen har 50 mm unioner, og på sugesiden er der knebet ned til 40 mm. Imellem pumpe og 6-vejsventil, sidde der 50 mm pvc rør. Jeg har været inde på det før, men kan man forstille sig, at pumpens kapacitet er for stor. Mængden af vand der kan komme igennem 12 meter 40 mm rør og slange er så lille, at pumpen simpelhen suger "den tom". Vand indeholder også ilt. Kan det voldsomme sug, slå ilten ud af vandet når det kommer ind i pumpen.

Ved godt det er et long shot, men i desperation, må alle tænkelige muligheder med. Det er endnu ikke lykkedes mig at f fat i en union og pakning til sugesiden, så jeg kan forsøge at montere slangen direkte på pumpen. Det må blive næste test, er er dog interesseret i at høre erfaringer omkring det med pumpe kapaciteten.
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 05 Jun 2016 01:36 #6646

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Du skriver alm grå pvc rør, er disse med alm samlemuffer ala dem man har under sin håndvask ?
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 05 Jun 2016 06:23 #6647

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Nej da, det er pvc rør med limfittings. Helt standard pool installation som Silverpool lavede det for mange år siden ;)

Er der nogen med erfaringer i hvordan vandstrømmen opfører sig, med ref. i mine andre indlæg herover:

Pumpen har 50 mm unioner, og på sugesiden er der knebet ned til 40 mm. Imellem pumpe og 6-vejsventil, sidde der 50 mm pvc rør. Jeg har været inde på det før, men kan man forstille sig, at pumpens kapacitet er for stor. Mængden af vand der kan komme igennem 12 meter 40 mm rør og slange er så lille, at pumpen simpelhen suger "den tom". Vand indeholder også ilt. Kan det voldsomme sug, slå ilten ud af vandet når det kommer ind i pumpen.
jlund6
Sidste redigering: 08 Jun 2016 14:12 af jlund6.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 13 Jun 2016 18:01 #6742

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Da jeg ikke kan få svar på mit spørgsmål om det med pumpens kapacitet, har jeg fået en ny ide. Jeg vil sætte lufttryk til mit rørsystem fra skimmer til og med pumpe, for at se om trykket falder langsom. I så fald, må der jo være en utæthed på sugesiden.

Er der nogen i dette forum, der kan hjælpe mig med en ide om, hvor stort et lufttryk jeg max. kan sende ind i systemet. Jeg forestiller mig det kan være noget i retning af max. 1 kg tryk, men er usikker på det. Rørene skal jo helst ikke "sprænge". Hvad siger eksperterne ?
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 13 Jun 2016 18:45 #6744

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Den mest almindelige klasse er for +GF+ lim rør er PN10 dvs 10 bar nogle er PN16. Prøv og se om der står noget på dine rør, ellers hold dig til 5 bar luften burde komme ud allerede der da du sikkert max har 0,8 bar vaccum før pumpen.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 16 Jun 2016 19:52 #6788

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Det var så ikke lige til at få sat tryk på systemet, så noget andet blev forsøgt. Nu har jeg monteret min støvsugerslange direkte til pumpen, og det ser ud til at min teori med at pumpen kapacitet er så stor, at vandmængden igennem 9 meter x 40 mm slange, ikke kan følge med. Det jeg oplever når slangen sættes direkte på pumpen, er stort set det samme som når jeg sætter slangen på skimmeren med en Skim-Vac plade. Det tyder altså ikke på nogen utæthed på sugesiden.

Nu er gode råd dyre. Sugesiden er knebet ned til 40 mm. På afgangssiden af min pumpe, går der 50 mm rør til 6-vejs ventilen. Kan man tænke sig, at hvis afgangssiden også knibes ned til 40 mm, så kommer det hele til at hænge bedre sammen, eller skal jeg skifte min pumpe til en med 40 mm tilslutninger (herved må man formode at tryk/suge kapacitet passer til mit 40 mm system).

Gode råd er meget velkomne :-)


normalogdirekteslange.jpg
jlund6
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 18 Jun 2016 00:44 #6805

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hvis pumpen ikke kan suge vandet hurtigt nok ind - f.eks. grundet den lange slange som yder for megen modstand - kan der ske det at pumpehjulet begynder at kavitere.

Hvis pumpehjulet kaviterer dannes der små dampbobler og det betyder at pumpen begynder at køre med mindre belastning og dermed hurtigere rundt. Det bør du tydeligt kunne høre.

Hvis du har en ventil på pumpens afgangsside kan du evt prøve at drosle denne lidt ned så pumpen ikke kan slippe af med vandet så hurtigt - men det er mere en test end en løsning.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Tab af sugestyrke. 18 Jun 2016 08:46 #6806

  • jlund6
  • jlund6's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 39
Jeg er ikke sikker på der er tale om at pumpen kaviterer, den går ikke op i omdrejninger, men du er alligevel inde på det samme som jeg, nemlig at pumpens kapacitet er for stor i forhold til den mængde vand der kan komme igennem. I mellemtiden har jeg haft afgangsrøret af, og det viser sig, at det ved 6-vejs ventilen, er knebet ned til 40 mm.. Min teori med at knibe afgangsrøret ned til 40 mm, er altså allerede sket.

Nu ser jeg tre veje videre frem:

1. Det med en evt utæthed på sugesiden, ligger stadig i baghovedet, så jeg har bestilt et 7 meter langt Endoskop, som jeg får om ca. 20 dage. Så må jeg se om der skulle være en utæthed.

2. Min kammerat bruger en 50 mm slange som støvsugerslange. Den vil jeg prøve at låne og montere for at se, om den kan føde pumpen tilstrækkelig.

3. Overveje at købe en anden pumpe med den rette kapacitet.

Hvis nogen i dette forum har andre gode ideer, hører jeg meget gerne om det. Hvis andre har haft lignende problemer og fået dem løst, må I meget gerne fortælle hvad problemet var, og hvordan det blev løst.

Rettelse! Min kammerat bruger IKKE en 50 mm støvsugerslange, men en alm. 40 mm, så den fidus kan ikke bruges :-(
jlund6
Sidste redigering: 19 Jun 2016 10:59 af jlund6.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder