Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: grundvand ind under dugen

grundvand ind under dugen 08 Dec 2010 19:38 #1956

  • rioja43
  • rioja43's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej
Jeg har et indendørs betonpool med dug. 6x12 i toppen og 5x10 i bunden (skrå sider). Mellem dugen og beton er der tynde flamingoplader.
Jeg ville tømme poolen, da der var kommet for meget snavs i bunden til at det kunne tages med filtret. Da der var ca 50cm af vandet tilbage, begyndte der at komme grundvand op under dugen. Jeg har derfor i første omgang stoppet med at tømme resten.
Jeg går ud fra at de flamingo plader der er mellem dug og beton ligger mellem hinanden der hvor grundvandet er trængt op. Poolen er fra 1977.
Hvad kan jeg gøre? En ny dug, men det er måske lidt vanskeligt med de mål (skrå sider) eller er det muligt at ligge et lag glasfiber på betonen?
mvh
christian
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: grundvand ind under dugen 08 Dec 2010 20:53 #1957

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
godt du har stoppet med at tømme pool. Fyld vand i igen. det helt store spørgsmål er, om det optrængede vand har forflytter flamongopladerne. og det har de sikkert - :(
for at kunne svare dig videre må jeg vide om der er en brønd hvorfra man kan pumpe grundvand ud <++++++ en brønd med en dykpumpe
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: grundvand ind under dugen 09 Dec 2010 03:32 #1958

  • rioja43
  • rioja43's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Ja, der er en nedlagt sivebrød op ad huset hvor der er pool. Fra starten var der en brønd for enden af poolen, men efter en tilbygning er der ikke til at komme til der. Der blev lagt singels under poolen fra starten.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: grundvand ind under dugen 09 Dec 2010 04:52 #1959

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ok. først skal du sætte dykpumpen igang således at grundvandet bliver holdt væk. dernæst skal du lave et lille hul i lineren øverst oppe i det ene hjørne.

så anskaffer du dig en af de pumper man kan sætte på en boremaskine. denne tilslutter du en vandslange hvor du i enden har sat en ca 10 mm tyk og 2 m lang kobber rør( hvis din pool er 1.5 m ellers kortere eller længere )
dette rør stikker du gennem hullet du har lavet og ned til bunden af poolen
og så tømmer du det vand ud der er kommet bag lineren

og hvis du er heldig falder det hele på plads:P . hvis flamingopladerne har forrykket sig :sick: må vi gå videre, men så kommer du tilbage med nyt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: grundvand ind under dugen 10 Dec 2010 08:48 #1960

  • rioja43
  • rioja43's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Mange tak for svaret.

Jeg skal lige have overstået julen og at frosten slipper sit tag så jeg kan komme under fliserne til sivebrønden. Jeg vender tilbage med svar når jeg er kommet videre.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.181 sekunder