Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Etablering af lys i eksisterende pool?

Etablering af lys i eksisterende pool? 05 Aug 2014 12:51 #4944

  • drkermit
  • drkermit's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Etablering af lys i eksisterende pool?

Vi har allerede de der magnet lamper, de er fine nok, men ville da hellere have permanent lys, er der nogen der har prøvet at etablere det i en eksistende pool
Det er en oval pool med stålsider og støbte vægge...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af lys i eksisterende pool? 05 Aug 2014 13:48 #4945

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Det svarer lidt til at ville have kælder i et hus der allerede er bygget... Bortset fra, at der normalt ikke er vand i étplanshuse...
Jeg ville mene, at det ikke er besværet værd. Du skal splitte det HELE ad, bore hul i liner, stålvæg OG beton, og bagefter monere strøm på den anden side, dvs pille hvad du nu har af terasse omkring poolen op.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af lys i eksisterende pool? 05 Aug 2014 14:24 #4946

Alternativt kan man også få en overhængslampe som man montere på topskinnen af pool og hænger ca. 40-50cm nede på væggen og de leveres med en 75w pære der da giver et rimelig effektivt lys..
Bilag:
/Kenn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af lys i eksisterende pool? 05 Aug 2014 14:39 #4948

  • drkermit
  • drkermit's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Skal måske lige nævne at poolen er etableret i år, og der endnu ikke er monteret Terrasse omkring den, så der er mulighed for at komme til den.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af lys i eksisterende pool? 05 Aug 2014 14:47 #4949

eventuelt kan man jo grave forsigtigt ned bag i men så er du og nød til at tømme vand af så man kan lave hul i væg og liner..
men mener helt klart den nemme måde er en man hænger på indersiden men det er bare ikke så flot som en der er indbygget...
/Kenn
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af lys i eksisterende pool? 05 Aug 2014 17:03 #4950

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hvor hårdt er der støbt i buerne, er det med magerbeton i 30cm lag og er der 20mm flamingo imellem væggen?

Jeg kan en metode som er sikker for både liner og relativ let at udføre hvis man ønsker at montere en af de store lamper.

1. Mens der er vand i bassinet lavet der på bagsiden i betonnen et hul til lampehuset (gå meget forsigtigt til betonnen)
2. Når betonnen er væk fjernes flamingoen
3. Nu sænkes vandstanden til ca. 15-20 under hvor lampen skal sidde
4. Der skæres hul i lineren svarende til lampen (få udførlig brugsanvisning til dette hos Poolrådgiveren)
5. Lim lineren fast til stålvæggen med silikone hele vejen rundt om lampe hullet ca 3 cm inde, det forhindre at småsten og evt. metal spåner kommer imellem væg og liner når der laves hul.
6. Klip med pladesaks et hul svarende til lampen, men der skal klippes så meget plade væk at lampen ikke kommer til at hænge i stål væggen som ved en normal montering.
6.5 Giv stålvæggen zinkspray
7. Sæt nu lampen i bassinet der skal være 5mm luft rundt om hele lampen - fikser den med PVC kiler og evt. lidt PU skum (den der ikke suger vand)
8. Fug sprækken imellem stålvæg og lampe med AKA MERIC 1020 fugemasse/lim - glittes med ren shampo eller sæbe ikke noget med vand ;) så kommer den til at klæbe som bare H...... Meningen med fugen er at stålvæggen ikke kommer til at skære i lineren når bassinet er fyldt igen.
9. Når lanpen er fikseret kan den sættes fast i betonvæggen med beton 1:5 så kommer den til at sidde helt fast
10. Monter pakninger og skru flanchen til lampen på
11 lampe huset er nu monteret :)

Man kan også få lamper der kan monteres igemmen et omkring 63mm hul, som kan laves med en hul sav eller klippes med en pladesaks sidste er mest sikker. Mener at have set disse lamper på lager hos Bjarne, de monteres som et indløb monteres.

Fordelen ved metoden fra punkt 1-11 er at der ungåes at bore i stålvæggen hermed ingen metalspåner som virkelig kan skade lineren, desuden får udskæringen i stålvægen aldrig kontakt med vandet da væggen omkring lampen er fjernet.

Mange vil sikkert sige virker denne metode, JA! jeg har selv skiftet mine skimmere da jeg blev træt af de billige små skimmere. Jeg klippede blot 4 skrå snit i hver skimmer hjørne i stålvæggen og bøjede den overskydende plade bagud med en falstang så de senere blev støbt med ind i betonvæggen når hullet lappes.

Jeg satte dog popnitter i de gamle huller i stålvæggen, på den måde fik stålvæggen godt fast i den nye beton.

Jeg vil sige at det er ikke en opgave for sartesjæle eller nybegyndre, men det kan lade sig gøre jeg har vist også nævnt metoden for Bjarne og Kenn.

Hvis metoden tages i brug bør vi nok have en mere detaljeret snak... inden noget fortages og der gives ingen garanti.
Mvh. Mads
Sidste redigering: 05 Aug 2014 18:20 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder