Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Poolåbning - pluser og minuser

Poolåbning - pluser og minuser 09 Apr 2012 16:58 #2853

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
I dag blev vores pool åbnet, og det var dæleme en kold fornøjelse.
Det var regn og blæst og kun 4 grader, men det var i dag, 2. påskedag, at jeg havde afsat tid til, at gøre det, og så var det jo bare at komme igang.

På den negative side var jo naturligvis vejret. Det er ikke specielt sjovt at støvsuge poolen første gang, med skidt der er godt i gang med at sætte sig fast i bunden i regnvejr.

På den positive side var, at netop fordi det var så koldt, og så relativt tidligt på året, så havde algerne ikke fået fat endnu, og det var en relativt overkommelig opgave at få poolen nogenlunde pæn.
Tidligere år har jeg, magelig som man er, ventet på en dejlig varm forårsdag hvor man kan rende rundt i T-shirt og hygge sig med sin pool - og fiske kilovis og metervis af slimede trådalger op med fiskenet før man kan komme i gang med støvsugningen. Dette undgik jeg fuldstændig i år.

Hvad er dine gode og dårlige erfaringer med poolåbning i år?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Poolåbning - pluser og minuser 09 Apr 2012 17:26 #2854

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg åbnede vores pool i tirsdags (3/4), vandet havde i nogle dage været oppe på 12 grader. Men i tirsdags var det så nede på 9 grader, hvilket var noget af en kold oplevelse for ens sarte IT hænder :)

Havde kun et par enkelte trådalger ved dyser og lidt ved skimmeren, men der er gået nogle dage med at få vandet helt klart. Vi er nemlig startet op med nyt vand i år samt nyt filtermedie (glas).

Men her i fredags var vandet helt klart og pH og klor stabil, men det har godt nok kostet noget syre. Jeg vil tro at jeg ca. har brugt 8-10 liter svovlsyre, men har ikke skulle tilsætte noget de sidste par dage.

Jeg vender tilbage med mine erfaringer mht. glasmedie, tænkte at det skulle prøves det er jo det helt store hit i Tyskland :)

Vejret var fint i tirsdags høj sol og lidt vind, så jeg kunne fint gå rundt i T-shirt og shorts B)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Poolåbning - pluser og minuser 09 Apr 2012 18:41 #2855

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Jeg "åbnede" min pool d. 3 marts, dvs fyldte den, da den har stået tom, men da den er indendørs var vejret ikke et problem :silly: desværre var der røget en slangestuds i plast pga alder, men den er skiftet, efter 2-3L saltsyre var Ph fin og en omgang chokkloring og vandet står nu krystalklart.
Vandet er nået at runde 15gr. men der er også solfanger på og thermodækken om natten samt den er indendørs i uopvarmet "svømmehal" :P så hvis ellers vi får lidt ordentlig sol i en periode er det snart badetid, jeg startede tidligere end normalt i år, da min solfangere havde cirkuleret med +80gr. i et par dage, så jeg syntes ligeså godt jeg kunne udnytte det og få noget vand i.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Poolåbning - pluser og minuser 09 Apr 2012 18:59 #2856

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg åbnede min pool for ca 14 dage siden. Ikke fordi jeg regnede med at bade, for det gør jeg ikke før det er mindst 28 grader

Når jeg lukker ordner jeg ph værdi og chockklorerer med 300 g pr. 10 m3 vand og det gør jeg en enkelt gang til i løbet af vinteren foråret
Når jeg åbner har jeg aldrig problemer med hverken grønt vand eller trådalger m.v. Jeg skal bare støvsuge og det klarer min dolfin for mig og derefter skal jeg bare vente på at solvarmen bringer min temperatur og evt. suppleret lidt med min varmepumpe

Men sikke et l....vejr. Håber kname at det bliver pool år i år
B
Sidste redigering: 16 Apr 2012 09:36 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Poolåbning - pluser og minuser 10 Apr 2012 20:51 #2857

  • Lyngtoft
  • Lyngtoft's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 63
  • Modtagne Tak: 4
Åbnede min pool sidste tirsdag hvor jeg havde ferie. Den har stået hele vinteren med mit hjemmelavede vintercover med ensilagenet via guides herindefra.
Vandet var helt klart dog med snask på bunden og lidt grønne sider. Efter et skud PH- og en ca. 900gram klor granulat var poolen dagen efter helt mælkehvid og uigennemsigtig eftersom alt bundsnasket var støvet op. Jeg ventede pænt en dag mere og tada nu havde filteret nappet det hele.
Så nu har jeg returskyllet filtret, lagt en flockningsdims i skimmeren og så er jeg ellers klar til at vejret bliver lidt bedre!
Lyngtoft
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Poolåbning - pluser og minuser 11 Apr 2012 10:22 #2858

  • dahl
  • dahl's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 16
åbnede min pool for ca 3 uger siden, uden problemer,den skulle bare støvsuges og så have en backwash på sandfiltret, derefter blev den chokkloret. ingen problemer med alger eller ligende.

da den blev lukket for vinteren, fik den en chokkloring og noget vinterclean, vinterdækken er et finmasket net fra en vodbinder(man er vel fra fiskebyen Esbjerg) så den er blevet fyldt op af regnvand i løbet af vinteren.

har stadig mine hjemmelavede solfanger, som fungere fint, men har nu købt en varmepumpe, så der altid er 27 grader i poolen, blev træt af at der kunne gå nogle dage før den blev varm, hvis der havde været overskydet en uges tid.
kim dahl jakobsen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder