Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vinteråben

Vinteråben 22 Sep 2012 16:35 #3560

  • sten
  • sten's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Kan det anbefales at holde en pool åben om vinteren?

Jeg har haft udendørspool i to år og overvejer at holde vinteråbent for første gang i år.

Kan det gøres uden frostsprængninger?
Hvor meget arbejde kræver det?
Hvor meget klor kræver det?

Jeg vil gerne holde poolen åben af æstetiske årsager og fordi det tidligere år har været noget bøvl at pakke presseningen sammen i foråret.

Min pumpe står "udendørs" i en trækkasse og er forbundet til poolen via underjordiske rør.

Min plan er følgende:
1. indstil pumpens ur til at kører hver anden halve time i koldt vejr og een gang i døgnet i tøvejr.
2. evt. isolerer pumpens kasse.
3. evt. tilsætte klor, hvis vandet bliver grønt.
4. bibeholde den almindelige vandstand.
5. åbne 100% for skimmer og 20% for bundsug.
6. reducerer støvsugning og skimmertømning til månedligt frem for ugentligt.

Tak til alle der vil dele deres erfaringer.

Links til anvisninger er også velkomne.

Mvh.
Sten
Sten
4x8x1.5 = 48 m3...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 22 Sep 2012 19:08 #3562

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Det er begrænset hvad du vil bruge i klor, men du vil komme til og bruge en del i el. For de dage der er frost skal pumpen køre alle døgnets 24 timer for at rørene ikke fryser, men alternativt kan man sætte en mindre pumpe ind måske en af de nye lav energi pumper til swimmingpool alt andet vil ikke du da kloren vil ødelægge den af.

Mht. til ned pakningen af vinterdækken synes jeg ikke er så galt, det er ca. 30min både i forår og efter år. For mig er det mere det æstetiske at den skulle holdes åbent :)

Jeg vil desuden være meget varsom med og bruge et ur til og styre pumpen med, du skal simpelthen have en termostat på for at sikre at rørene ikke fryser, manuelt arbejde er til for at blive glemt og en gang er nok til at det kan blive en dyr og omfattende omgang :(

ps. nu kan jeg se at det er en glasfiber pool du har (er det ikke?), var det en liner pool med en evt. lidt ældre liner vil jeg heller ikke støvsuge poolen, bruge bundnet eller bassinkost. Linseren bliver meget stiv i kulde og vil være meget følsom og vi ved uheldige belastninger kunne revne :(

Jeg ved godt at det er lidt af et arbejde og vinterlukke, men efter dette stykke arbejde skulle man ikke have flere bekymringer for frost osv. resten af vinter månederne. Faktisk synes jeg at det er lidt hyggeligt og gå og nusse med poolen i det tidlige forår, men jeg er nok lidt speciel eller bare en pool nørd :P
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 04 Okt 2014 20:32 #5075

  • Mipakula
  • Mipakula's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej,

Jeg har lige talt med en fra et pool firma, som aldrig lukker sin pool af. Både de og jeg har salt i poolen. Jeg stikker min en ekstra sæk salt, hvilket samtidig begrænser frost/is dannelser. Kører med pumpen nogle gange af 1-3 timer pr 12 timer, men ved stærk frost øges timerne. OB's på hvor rørene ligger og om de ligger lavt nok til ikke at fryse. Den anvender meget minimal klor i vinter perioden.
Så når jeg lytter til en "gammel pool haj" som aldrig lukker ned, så er jeg nok også fortsat en af dem som ikke gør det.
Jeg har en pool med liner og romersk trappe.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 05 Okt 2014 10:09 #5076

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Der er forskellige indfaldsvinkler
1. Når man vinterlukker er det 1. for at hindre at noget frostfryser 2. for at spare strøm og kemikalier 3. for at sikre at der ikke kommer skudt m.v ned i polen under vinteren ( udover at et vinterdækken ( hvis det er lagt rigtigt på og er af den rigtige type ) også fungerer som et sikkerhedsdug under vinteren

Det med at spare strøm og kemikalier vil jeg springe over. Det er noget man selv må afgøre i en "konflikt" mellem økonomi, æstestik og arbejde

Så er der det med frostsprængninger og sikring imod dette. Her er der mange forskellige meninger og erfaringer hvoraf udfaldet afhænger af frostgraden, HVOR HURTIGT den kommer og i hvor høj grad pumpen kører eller ej.

At en prof poolmand "tør" anbefale eller vejlede om at man ikke vintersikrer sin pool er mig komplet uforståeligt :( . Nogle fakts:
1. man kan selvfølgelig komme salt eller mere salt i sin pool. Hvis der er tilstrækkeligt vil det selvfølgelig nedsætte faren for frostdannelser. MEN såfremt man skal holde et saltniveau der ikke skader alt det metal og rustfri der er i pumper etc etc, så skal man holde ca 0.3-0.4 ppm. Dette er ikke specielt meget i forhold til at holde det frostfrit, men komme man mere i, risikerer man ødelagte akseltætning i pumpen og rustede stiger m.v. Prøv at se isen ved Vesterhavet. den fryser med glæde og der er et saltindhold på det dobbelte
2. Store frostgrader kan komme særdeles hurtigt - gennem en nat og sker dette, vil vandet fryse lynhurtigt selvom pumpen kører. Cirkulationen er ikke stor nok til at modvirke frysningen
3. alle rør der ligger mindre en 50-60 cm nede vil fryse
3. Så hvis du vil sikre dig mod frostsprængte rør, filter og pumpe m.v er der kun en mulighed. VINTERLUK

Dette er virkelighedens verden. Alt andet er at tage risikoer - hvilket selvfølgelig er ok - men man skal bare huske hvad regningen kan risikere at blive
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 05 Okt 2014 10:50 #5077

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
sten skrev:
Jeg vil gerne holde poolen åben af æstetiske årsager og fordi det tidligere år har været noget bøvl at pakke presseningen sammen i foråret.
Jeg vil gerne kommentere på denne, for jeg var ude i præcis det samme. Presenninger ER noget bøvl.

Derfor anskaffede jeg et faconsyet vintercover.

Jeg har nu haft det i 10 år, og det ser ud præcis som første gang jeg lagde det på.
Det koster nogen penge i anskaffelse, javel, men så er der derefter INGEN udgifter med det, og bedst af alt: Det er super nemt at sætte på, og tage af igen til foråret.

Se hele min begrædelige historie her; den ender heldigvis godt :) geismar.dk/projekt-galleriet/category/18-vinter

Jeg kan klart anbefale denne løsning til alle!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 05 Okt 2014 14:15 #5081

  • Mipakula
  • Mipakula's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej,

Kan nogen evt anbefale, hvor man skal købe poolcover som er tilpasset ens pool?
De priser jeg ser ligger omkring 8-11.000,- er det niveauet?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 05 Okt 2014 14:27 #5082

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, det er niveauet. Til gengæld får du altså også top-dollar kvali-vare for pengene. Mit er som sagt 10 år gammelt, og der er INTET i vejen med det, og jeg glæder mig to gange om året over at jeg gjorde den investering fremfor at bøvle med Harald Nyborg presenninger.

Jeg købte mit cover hos Poolraadgiveren, men jeg vil tro at du kan finde det andre steder også. Om du kan finde det billigere ved jeg ikke.
Til den pris bliver det jo nok frit leveret, så du kan handle hvor du vil. Til gengæld har Poolraadgiveren prisgaranti, så hvis du finder det billigere et andet sted, så får du det til den pris der er billigst.

Fandt lige nogen billeder af forskellige løsninger: shop.poolraadgiveren.dk/webshop/safety-c...egory/7-vintercovers
Du skal selv tage mål, og være sikker på at du oplyser de korrekte mål...
Ole Kristensen
Sidste redigering: 05 Okt 2014 14:29 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 06 Okt 2014 09:13 #5091

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 06 Okt 2014 10:51 #5092

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Du skriver i din profil at din pool er på 48.000l. Jeg gætter derfor på at den har standardmål 8x4m, og derfor bør du kunne få et cover hos Bjarne til 7.100 kr.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 10 Okt 2016 19:58 #7157

Hej

Vi har et hus i Toscana, hvor vi i år har fået bygget en salvandspool. Poolen er på ca. 40000 liter.

Der kan forekomme frost men ikke nok til, at vandet kan fryse. Heller ikke i rørene - de ligger i jorden. Vi har et termometer med hukommelse ved huset, og kan heraf se, at temperaturen sidste vinter, ikke på noget tidspunkt var under 0 grader.

Vi har lukket poolen ned for vinteren, men er nu blevet i tvivl om der var noget vi skulle have foretaget os.

Vi har bare stoppet pumpen, og overdækket poolen med en presenning.

Er der noget vi (burde have) gjort, og som vi dermed må få nogen til at gøre?

Pool leverandøren har sendt os et meget dyrt tilbud på vinterlukning som vi ikke har taget imod fordi vi var overbeviste om, at vi ville betale for noget, som slet ikke var nødvendigt.

Men nu er vi blevet usikre.

Bør vi gøre noget?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinteråben 26 Okt 2016 18:06 #7164

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej beklager det sene svar, hvad indeholdte det tilbud egentlig i fik ?

Hvis I er fri for frost er der ikke problemer med frost sprængninger, nu ved jeg ikke hvor varmt der er generelt om vinteren i det område jeres hus ligger. Men hvis vi er nede under 10 grader sker der nok ikke det helt store med vandet, hvis det også var afkølet dvs. ikke over 15 grader da i slukkede pumpen.

Men når det er sagt ville jeg nok have gjort følgende:

1) Kraftig chock klorering
2) stabiliser pH
3) Tilsætte en god dosis algedræber/forbygger + evt. vinter konserverings middel
4) Sørg for at vandet er cirkuleret grundigt og så dæk ned og sluk.

5) Som bonus - kunne man cirkulere vandet 15-30min om dagen


Det eneste i risikere hvis I er 100% sikker på at der ikke er frost, er nok at vandet enten er grønt eller hvidt til foråret samt en pool i poolen med presseningen som med regnen er blevet fyldt med vand ;)

Lad mig endelig høre hvordan det går - uden at blive hængt op på det så tror jeg nok at det går.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.182 sekunder