Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vinterlukning i Thailand

Vinterlukning i Thailand 11 Feb 2013 15:15 #3590

  • kaos
  • kaos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej Poolrådgiver tak for en god side, jeg har en beton pool i Thailand 65000L vand med saltclorinator normalt når jeg ikke er der ca. ½ år passer min nabo poolen men han er desværre død i år så jeg vil lukke for pumpen ligesom i Danmark men her er der varmt så der fordamper ca. 400 L vand om dagen når det ikke er regntid. Min anden nabo vander kun blomster kan lægge vandslangen i poolen når den mangler vand. Mit spørgsmål er hvad er smart at gører f.eks. tilsætte klor eller barer rense vandet når jeg er tilbage.
Varme hilsner fra Kaos
kaos
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinterlukning i Thailand 11 Feb 2013 16:02 #3591

Hej
Tillad mig at svare dig. Jeg har selv en pool i Thailand, og jeg ved hvad der sker hvis der slukkes for pumpe og der ikke længere er frit klor. Der kommer en opblomstring af alger der siger spar to til alt p.g.a. den store mængde lys. Jeg har selv løst den store fordampning med noget så simpelt som en elektrisk ventil fra en opvaskemaskine samt et par flydelodder placeret i buffertanken.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinterlukning i Thailand 11 Feb 2013 16:04 #3592

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvis du stopper pumpen vil vandet blive stillestående og der vil komme algedannelser i hjørner m.v dette næsten uanset om du kommer klor manuelt eller ej.

Hvis du ikke kommer klor i, vil du i løbet af meget få dage have den rene grønsuppe

det mindste du derfor kan gøre er:
1. Lad din nabo fylde vand i så poolen stadig er fyldt ( en pool uden vand er udsat for mange problemer )
2. lad din nabo regelmæssigt opløse klor i en spand og hælde det i poolen langs kanten - hele vejen rundt. kloren vil så fordele sig selv i et rimeligt omfang

hvis du ikke gør dette vil du få et hel..... arbelde når du kommer tilbage med rengøring
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinterlukning i Thailand 11 Feb 2013 16:34 #3593

  • kaos
  • kaos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej Bjarne såfremt jeg lader pumpen kører uden filter så man ikke skal åbne filter for rensning 4timer hver dag så laver clorinatoren selv clor så skal nabo kun tilføre salt er det en god ide vand tilfører automatisk.
Venlig hilsen Kaos
kaos
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinterlukning i Thailand 12 Feb 2013 18:02 #3596

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Jeg er ikke helt med m.h.t de 4 timers rensning hver dag

a. når poolen kører når i er der, skal pumpen køre og seksvejsventilen sat på filtrering minimum 5-8 timer om dagen. Dette
betyder at du skal rense - returskylle dit filter ca. 2-3 minutter 1 gang om ugen
b. hvor længe pumpen skal køre afhænger derudover af, hvor læge saltklorinatoren skal køre om dagen for at kunne
producere den nødvendige klor. Klorinatoren kan kun fungere når pumpen kører.

Når du forlader din pool 1/2 år har du et problem.
a. du kan tømme din pool forvand, men det er der ingen pools eller udstyr der har godt af og resuterer ofte i skader på pool
og utætte samlinger og paknnger der tørrer ind
b. Hvis du undlader at tømme din pool, skal den holdes i gang med et minimum
1. vand skal løbende fyldes på. Kom en termodug på så der ikke er så meget fordampning. 80% af al fordampning sker
fra vandoverfladen, så hvis du tildækker denne formindsker du problemet kraftigt
2. den nødvendige vandpåfyldnng kan kun ske via din nabo eller en automatisk påfyldning. Da du er væk 1/2 år vil jeg
ikke anbefale automatisk vandpåfyldnung. der skal bare et sandkorn i maneventilen og så lukker den ikke og
vandet står og løber 1/2 år
3. vandcirkuation og klorering
Det billigste vil være, såremt du kunne få din nabo til at se til din pool 1 gang om ugen. Her kan han opløse 300 g
klorgranulat pr. 10 m3 vand og komme i poolen, samtidig med at han tænder for cirkulationspumpen 1/2-1 time

Enten dette, ellerogså skal du lade din pumpe køre det antal timer hver dag der skal til, for at saltkolorinatoren producerer den mængde klor der skal til :P
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinterlukning i Thailand 13 Feb 2013 15:02 #3599

  • kaos
  • kaos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Mange tak for de gode råd det bliver "spændende" at komme tilbage og se resultatet lige en ting du skriver 300g klorgranulat pr. 10m3 = 65000L i poolen = 2kg HVER uge har jeg forstået det rigtigt.
Varme hilsner fra kaos
kaos
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vinterlukning i Thailand 13 Feb 2013 15:35 #3600

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
300 g = en kraftig chockklorering. 1 gang om ugen behøves det ikke. jeg ville nol foreslå dig at lade naboen komme en 200 g maxitablet i om ugen og så chockklorere en gang imellem nårm vandet bliver grumset uklart
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder