Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Poolrum Fugtproblemer

Poolrum Fugtproblemer 14 jul 2015 12:28 #5828

  • aalex
  • aalex's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Hejsa
Jeg købte for 2 år siden et pool sommerhus.
Der har dog været en del bøvl med fugt i rummet og træværket.
Lidt om rummet :
Der er el varme i gulvet, poolen bliver opvarmet via varmepumpe. Ofte så er pool temperaturen højere end luften i rummet, ca 2-3 grader. Og så er der et saunarum inde i pool rummet.
Ofte så har der været kondens på vinduerne, især når der er koldt udenfor. Og kondensen bliver som regel liggende i flere dage efterfølgende. Affugteren blev udskiftet sidste år. ( Den sidder helt oppe til højre
på billedet)
Fik skiftet nogle lister i vinduerne, da disse var rådnet til. Bagved fandt vi så svamp og råd ( som ifølge tømreren har været flere år undervejs. Nu håber jeg bare ejerskifte forsikringen vil dække det.
Mit spørgsmål er så, hvad kan jeg gøre fremover for at løse problemet. Er løsningen at sætte en affugter mere op?
Især om vinteren, hvis saunaen bliver brugt så kommer der jo ekstra meget fugt i rummet.

Se billede af pool rummet her dl.dropboxusercontent.com/u/92969510/Poolrum%2012.27.29.png
Sidste redigering: 14 jul 2015 12:31 af aalex.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Poolrum Fugtproblemer 15 jul 2015 00:33 #5832

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
1. det er helt normalt med en rumtemperatur der er 2 grader højere end vandet. Det er dels for at vandet kan holde på mere vand uden at vandet kondenserer og dels for at det ikke skal føles koldt når man kommer op af vandet
2. du har 3 problemstillinger
a. den affugter du har skal være dimensioneret til at kunne affugte den mængde vand der fordamper. ( en beregning der skal foretages)
b. du skal have en afdækning af din vandoverflade når du ikke bruger bruger poolen. et MUST
c. og så et kondenserigsproblem. Uanset hvor meget du affugter et rum, vil det vand der er tilbage i luften kondensere bare der er en 1/2 grads firskel på udetemperaturen og indetemperaturen. Det er derfor et MUST såfremt du vil undgå denne kondensering og efterfølgende råd m.v at der er luftcirkulation omkring alle dine rudepartier. Dette kan du opnå ved enten en opvarmningsmulighed under ruderne eller via nogle kanaler der blæser luft ned eller op omkring dine vinduer. Ud fra din beskrivelse vil jeg tro at det er denne mangel der er dit problem
Kondenseringsproblemet er en meget overset faktor når der snakkes affugtning

p.s hvis du sender mig m2 på din pooloverflade og den temperatur du holder i luften og i vandet kan jeg lave en beregning til dig på den størrelse affugter du skal bruge
B
Sidste redigering: 15 jul 2015 00:36 af Bjarne. Begrundelse: uddybning
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.151 sekunder