Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Nyt vand - hvad så ?

Nyt vand - hvad så ? 26 Jan 2009 10:07 #130

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 14 maj 2008 : 18:49:27

Hej Bjarne. Har lige haft skiftet alt vandet i min pool og er ved at få tilpasset PH-værdien. Kan ikke rigtig se nogle steder i dine hæter, om jeg skal starte med at chokklorere eller jeg skal vente til senere til en helt almindelig chokklorering?

Jeg mener også at kunne huske, at du på et tidspunkt har forklaret, at man med fordel - om foråret - sammen med klor uden cyanursyre, kan bruge flydernde klor med cyanursyre og måske igen hen over sommeren. Husker jeg rigtig og hvad er fordelen ved dette?
Hilsen
Ejegod

Ejegod



66 Posts
Posted - 14 maj 2008 : 18:50:57

Hej igen.
I afsnit 2, mener jeg ikke flydernde klor, men tørklor i flyder!
Ejegod


bjarne



526 Posts
Posted - 14 maj 2008 : 19:18:05

fy hvorfor har du skiftet alt dit vand - nut vand er noget l...

opstart:
ph ned på 7
chockklorering med 250 g klorgranulat pr. 10.000 ltr IKKE CYANURSYREBASERET

Tørklor = 200 g langsomtopløselige klotabletter med 90% klor BASERET PÅ CYANUR bruges som ferietabletter i klorflyderen - d.v.s i weeknds og ferier hvor du er væk

god sommer og hold så nallerne væk fra det stakkels vand


Ejegod



66 Posts
Posted - 24 maj 2008 : 19:09:54

Hej Bjarne
Tak for input - er ikke helt på plads endnu -
Hvor længe et nyt vang - nyt? På mandag er det 14 dage siden, jeg genopstartede med nyt vand. Brugte de første 3 dage på at få PH-værdien ned på 7, herefter chokklorering og efterfølgende alm. klorpåfyldning, dagligt, samt pasning af PH (7,0-7,4-7,0). Måler klorværdien hver dag p.t. om morgenen viste værdi på 3-4 om aftenen er den helt nede på nul. I onsdag chokklorede jeg igen, men har fortsat samme målinger - værdi om morgenen men ingen værdi om aftenen. Det er samme klortype, som jeg har brugt de seneste 3 år.
Hvornår bør vandet være på plads og en alm. "pasning" kan påbegyndes?
Mvh og god aften
Ejegod


bjarne



526 Posts
Posted - 25 maj 2008 : 13:55:17

de første par sæsonen er det nyt så lang tid tager det før nyt vand er blevet endeligt stabiliseret m.v

den første måned er den værste

du mangler sikkert noget cyanur i det vand til at beskytte din klor mod solensultraviolette lys- læs om det under vejledninger


Ejegod



66 Posts
Posted - 25 maj 2008 : 15:53:19

Hej Bjarne.
Du har ret m.h.t. cyanur. Der er ikke kommet noget i. Når nu vandet er helt nyt, vil du så foreslå "ferieblokke" eller direkte påfyldning?
Når man bruger "ferieblokkene", kan man se læse, hvor meget cyanur man påfører vandet, således man ved, hvor meget der er kommet i, i.f.t. til 1/4-½ kg pr. 10m3 du nævnter i vejledningen?

Hvis man efterfølgende skal have målet cyanur-indholdet, får man så valdet testet i et poolcenter eller hvor gøres det?
Mvh
Ejegod


bjarne



526 Posts
Posted - 26 maj 2008 : 20:08:09

Du skal starte med at tilsætte cyanur bevidst til dit bassin så du er helt klar over hvor meget du har kommet i ( læs vejledningen). Derefter skal du til
daglig bruge en GOD klorgranulat (calsium hypoklorit)baseret på kalk.

Da det vælter ind over landets grænser med billig klor produceret i kina og med udifinerbare bindestoffer og baeret på cyanur, vil jeg her tillade mig selv at bryde minge egne regler og sige at du skal købe HTH klor. ( hvis der er nogle producenter eller forhandlere der mener at de hermed er forbigået, vil jeg tilbyde dem at blive nævnt, såfremt de kan påvise at deres klor mindst er af samme kvalitet)

I weekends og ferier og kun der, skal du bruge de store 200 g tabletter. De er basret på cyanur
du kan enten købe et testsæt til cyanur eller på et poolcenter til at gøre det


Ejegod



66 Posts
Posted - 26 maj 2008 : 21:43:10

Hej Bjarne
Ville lige tjekke Cyanurèn på et af dig anerkendt pool-firma, men jeg kan kun finde klor med cyanur - er det klor med cyanur jeg skal købe eller findes det som "ren cyanur). Tabsnene har jeg fundet, dem skal jeg også have købt til ferien
Mvh
Ejegod


bjarne



526 Posts
Posted - 27 maj 2008 : 12:13:06

du skal købe REN CYANUR også kaldet klorstabilisator - kan købes i enhver prof forretning


Ejegod



66 Posts
Posted - 28 maj 2008 : 13:44:10

Hej Bjarne
Endnu engang tak for info. Men selv med dig i baghånden, er det altså ikke nemt at være en "uvidende" pool-ejer
Jeg konsulterede et pool firma - med "100-års" erfaring - i nærheden af hvor jeg bor. Da jeg spurgte efter klorstabilisator og fortalte hvad jeg skulle bruge det til - troede han nærmest jeg var idiot - det vil han på det kraftigste frarråde. Vil aldrig forepå cyanursyre, medmindre man har valgt at bruge klor med dette - hvilket jeg ikke har. En oplevelse rigere kørte jeg igen. Ringede herefter til endnu et erfarent pool-firma i Nordsjælland, hvor jeg blev tilrådet at bruge cyanursyre i nyt vand- Fortalte hvor meget jeg skal bruge og hvad det koster - kanon. Jeg sender en kollega afsted, til en af deres udleveringssteder, som desværre ikke havde cyren. De ringede til poolfirmaet og en sød og hjælpsom dame, påstod, at jeg lige så god tkunne bruge Matas-tørklor med cyanur. Jeg ringede derfor selv til samme person og på mit spørgsmål om det ikke er en svagere blanding og om det ikke vil tage længere tid at få effekten, svarede hun, at det var et lige så godt alternativt - så i jagten på det perfekte vand, købte min kollega derfor noget Matas-tørklor -
Nu ligner jeg godt nok et Skal jeg fortsætte med tørkloren eller skal jeg bytte det ud med den rene syre. (Har ikke tager tørkloren i brug endnu).
Der er åbenbart flere forskellige meninger om dette, men kun en stor tåbe, retter sig ikke efter hvad der blevet sagt i dette forum, så jeg afventer dit svar, før jeg bevæger mig ud i næste skridt.
Mvh
Ejegod


bjarne



526 Posts
Posted - 28 maj 2008 : 23:01:41

Selvfølgeliig er der flere meninger om emnet alt efter hvor meget man ved om vand og kemikalier - hvis man ved nok er der ikke så mange muligheder. 1 plus 1 er nu engang 2. Gør som jeg har rådet dig hvis du vil have det problemfrit - det andet du har fået at vide er noget sludder fra folk der ikke ved hvad de snakker om og som hellere skulle undlade at rådgive. det må du gerne hilse dem og sige fra mig. hvis de vil have lidt undervisning om kemi, skal de bare henvende sig, så skal de få det gratis. hvis de ikke tror på mig, så skal jeg med glæde give dem nogle telf. nr. på nogle kemiingeniører. det kan være de tror mere dem


bjarne



526 Posts
Posted - 28 maj 2008 : 23:13:08

jeg reklamerer jo ikke her i forummet, så jeg sender dig et personligt link til et firma hvor du kan få al det du har behov for.





jorgen_lund



14 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 17:48:37

Jeg har med interesse læst indlæggene omkring nyt vand i poolen. Sidste år, skiftede jeg halvdelen af af vandet i min 64 kubikmeter pool. Jeg havde været så uheldig, at få en klorlås i vandet, på grund af et par års brug af stabiliserede tabletter. Da jeg havde skiftet vandet, lå cyanurkoncentrationen på ca. 26, hvilket var fint. Sidste år havde jeg mange problemer med at holde PH værdien på plads. Den steg hele siden hurtigt, så der gik rigtigt mange kilo PH- til. Da jeg lukkede poolen af for vinteren, lå alle værdier som de skulle.
Her i det nye år, har jeg haft problemer med grønt vand. Jeg har chockloret, tilsat algedræber, selvfølgeligt medens PH værdien har været imellem 7.2 og 7.5. Da vandet stadigt er uklart, og effekten af kloren syntes at være dårlig, målte jeg cyanurkoncentrationen. Forbavsende var det, da jeg så den ligge på lidt over 60. Det skal siges, at tabletter med cyanur, siden sidste år, har være bandlyst i min pool, så det er ikke herfra den højere værdi kommer.
Spørgsmålet ind i dette forum er nu. Er der nogen der har en god forklaring på, at cyanurkoncentrationen stiger, selvom der ikke er hældt stabilisator i vandet ?


bjarne



526 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 22:31:44

Det kan simpelhen ikke lade sig gøre. Der er KUN 2 måder der kan komme cyanur i dit vand på. Enten tilsat som ren cyanur eller tilsat som klor baseret på cyanur.
Der er derfor kun 2 forklaringer. Enten har dit testsæt været forkert eller også har du brugt en klorgranulat der er baseret på cyanur. ( det er ikke kun tabletterne der er baseret på cyanur- der findes også klorgranulat der er det)
Hvilket mærke klor har du brugt ????


joergen_lund



1 Posts
Posted - 05 jun 2008 : 21:13:25

Ja jeg forstår det heller ikke, men da jeg skiftede noget af vandet, fald cyanurkoncentrationen til ca. 40. Det ser umiddelbart ud som om måleren virker som den skal. Siden klorlåsen sidste år, har jeg kun brugt HTH ustabiliseret klorgranulat. Da alle værdier nu er som de skal være, vil jeg glemme det med cyanursyre koncentrationerne, og håbe det aldrig stiger igen :-)


Ejegod



66 Posts
Posted - 05 jun 2008 : 21:23:19

Hej Bjarne
Tak for din henvisning vedr. køb af cyanur. Har købt cyasnuren og har kommet det i vandet i dag. Men har virkelig problemer med at få det opløst. Efter 4 timer i 2 spande med hyppig omrøring, var det ikke opløst. Hældtenoget omrørt vand i poolen, men straks så jeg det hvide grsnulat ligge på bunden. Efte ryderligere 2 timer i spandene, vasr det fortsat ikke opløst. herefter hældte jeg det hele i skimmren og håber nu, det vil blive opløst og herefter virke efter hensigten.
Kan det lade sig gøre på denne måde
Hvordan får man lettest cyanusyren til at blive opløst
Mvh
Ejegod

Posted - 05 jun 2008 : 22:26:41

aner det ikke - det plejer ikke at være noget problem overhoved, så hvorfor det er det kan jeg ikke svare på


Ejegod



66 Posts
Posted - 08 jun 2008 : 22:09:35

Hej igen.
Vil lige runde denne sag af, med en positiv tilbagemelding. Langt om længe,fik jeg fremskaffet 1 kg Cyanur og fik fyldt ca. 700g i poolen. Herefter fylte jeg klor i poolen. Nu er der gået 4 dage og først nu, har jeg måtte fylde efter med klor. I den seneste måned, har jeg påfyldt klor hver eneste aften. Alt sammen er tilsyneladende brændt væk af solen. Cyanurem har gjort, at jeg nu igen har et normal - og meget lavere klorforbrug - '
Jeg glæder mig over, at jeg endnu engang har fulgt rådene i dette forum
God sommer!
Claus Egegaard


bjarne



526 Posts
Posted - 12 jun 2008 : 13:34:18

Dejligt at forummet fungerer
B
Sidste redigering: 26 Jan 2009 10:08 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder