Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Klortilsætning FØR Ph regulering - hjælp

Klortilsætning FØR Ph regulering - hjælp 26 Jan 2009 10:18 #133

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 14 maj 2008 : 21:25:10

Hej,

Efter at have læst på div sider her på forum og div vejledninger, må jeg tilstå at have udført en dødssynd, jeg har chok cloreret inden jeg har justeret ph. så nu er mit vand mælkehvidt, jeg har så justeret ph, og tilsat flok og haft pumpen kørende i 1,5 døgn uden de store fremskridt, skal jeg bare have toldmodighed??



bjarne



526 Posts
Posted - 14 maj 2008 : 23:15:37

Giv det et par dage til med pumpen kørende 24 timer i træk. Hvis ph er i orden og der er minimum 1 ppm af klor så bliver det fint rent og klart. >Hvis ikke så lidt mere flokning med en tablet i skimmeren. men vent nu lidt så kommer det



morten.andersen



4 Posts
Posted - 16 maj 2008 : 19:14:12

Idag er vandet helt fint og jeg kan se bunden, og alle de hvide aflejringer der er på bunden, er det døde alger der er bleget af kloren? (Vandet var ikke grønt da jeg chok kloreret) Nå jeg bagskyllede filteret inden jeg ville støvsuge, meeeeeen efter at have bagskyllet filteret mm. satte jeg pumpen på filter og så blev vandet helt mælkehvidt igen. er det fordi jeg ikke har bagskyllet nok?


Edelskov



14 Posts
Posted - 17 maj 2008 : 09:40:23

quote:
Originally posted by morten.andersen

Idag er vandet helt fint og jeg kan se bunden, og alle de hvide aflejringer der er på bunden, er det døde alger der er bleget af kloren? (Vandet var ikke grønt da jeg chok kloreret) Nå jeg bagskyllede filteret inden jeg ville støvsuge, meeeeeen efter at have bagskyllet filteret mm. satte jeg pumpen på filter og så blev vandet helt mælkehvidt igen. er det fordi jeg ikke har bagskyllet nok?




Har samme problem, dog har justeret PH værdien ned inden jeg begyndte.
Mit vand var totalt grønt inden jeg startede. Jeg har gjort følgende:
Skiftet sandet i filteret(4 år gammelt), brugt 3 floknings tab, men alligevel kan jeg ikke se bunden . Håber Bjarne har et forslag . Jeg kører ud idag med en vandprøve for at få den målt.


bjarne



526 Posts
Posted - 17 maj 2008 : 09:56:00

1. når man kommer klor i vandet dræber det alle alger og derefter bliver vandet i første omgang hvidt og derefter klart når filtret har fjernet alle de døde alger og bakterier - OG OVERSKUDSKLOREN ER DAMPET AF
2. hvis man vil hurtigere af med det hvide i vandet, så kommer man 1 og kun 1 flokningstablet ( af gangeen) ned i skimmeren) flere af gangen hjælper ikke, idet derr KUN skal være en bestemt mængde flokningsmiddel i vandet
for at det virker. for meget er derfor dårligt
3. hvis der - som hos dig er ""støv" på bunden, skal dette støvsuges direkte til kloak. Det er for småt til at kunne fanges i sandfiltret
4. når du hhar bachwashet skal duu ruske at RINSE før du sætter den på filter igen. dette renser rør m.v for de urenheder der måtte være der så det ikke ryger ud i bassinet igen

helt forfra:
Vi har en grøn pool
A. fjern alle grene og blade
B. sænk ph til 7
c. chockklorer med 250-300 g klorgranulat pr. 10.000 m3 vand
d. kom en flokningstablet i skimmeren
e. lad pumpen køre 24 timer i træk indtil vanndet er HELT KLART
f. hAV TÅLMODIGHED og lad være med ar gøre mere de næste par dage.
g. hvis vandet ikke er klart efter 2 dage - gør du pprocessen om igen
h. når vandet er klart støvvsuger du din pool. hvis der er ""støv" på bunden så direkte til kloak ellers til filter

LAD VÆRE MED AT RODE MED ANDET. VANDET SKAL BLIVE KLART PÅ DENNE MÅDE


Edelskov



14 Posts
Posted - 17 maj 2008 : 09:56:08

quote:
Originally posted by Edelskov


quote:
Originally posted by morten.andersen

Idag er vandet helt fint og jeg kan se bunden, og alle de hvide aflejringer der er på bunden, er det døde alger der er bleget af kloren? (Vandet var ikke grønt da jeg chok kloreret) Nå jeg bagskyllede filteret inden jeg ville støvsuge, meeeeeen efter at have bagskyllet filteret mm. satte jeg pumpen på filter og så blev vandet helt mælkehvidt igen. er det fordi jeg ikke har bagskyllet nok?




Har samme problem, dog har justeret PH værdien ned inden jeg begyndte.
Mit vand var totalt grønt inden jeg startede. Jeg har gjort følgende:
Skiftet sandet i filteret(4 år gammelt), brugt 3 floknings tab, men alligevel kan jeg ikke se bunden . Håber Bjarne har et forslag . Jeg kører ud idag med en vandprøve for at få den målt.




Skal man "bare" blive ved med at holde klor indholdet på 1.0 ppm..???


Edelskov



14 Posts
Posted - 17 maj 2008 : 10:00:39

quote:
Originally posted by bjarne

1. når man kommer klor i vandet dræber det alle alger og derefter bliver vandet i første omgang hvidt og derefter klart når filtret har fjernet alle de døde alger og bakterier - OG OVERSKUDSKLOREN ER DAMPET AF
2. hvis man vil hurtigere af med det hvide i vandet, så kommer man 1 og kun 1 flokningstablet ( af gangeen) ned i skimmeren) flere af gangen hjælper ikke, idet derr KUN skal være en bestemt mængde flokningsmiddel i vandet
for at det virker. for meget er derfor dårligt
3. hvis der - som hos dig er ""støv" på bunden, skal dette støvsuges direkte til kloak. Det er for småt til at kunne fanges i sandfiltret
4. når du hhar bachwashet skal duu ruske at RINSE før du sætter den på filter igen. dette renser rør m.v for de urenheder der måtte være der så det ikke ryger ud i bassinet igen

helt forfra:
Vi har en grøn pool
A. fjern alle grene og blade
B. sænk ph til 7
c. chockklorer med 250-300 g klorgranulat pr. 10.000 m3 vand
d. kom en flokningstablet i skimmeren
e. lad pumpen køre 24 timer i træk indtil vanndet er HELT KLART
f. hAV TÅLMODIGHED og lad være med ar gøre mere de næste par dage.
g. hvis vandet ikke er klart efter 2 dage - gør du pprocessen om igen
h. når vandet er klart støvvsuger du din pool. hvis der er ""støv" på bunden så direkte til kloak ellers til filter

LAD VÆRE MED AT RODE MED ANDET. VANDET SKAL BLIVE KLART PÅ DENNE MÅDE




Hej Bjarne,

Tak for det hurtige svar. Jeg har nu kun også brugt 1 floknings tab. ad gangen..Jeg vil prøve som du siger, at støvsuge direkte til kloak


bjarne



526 Posts
Posted - 17 maj 2008 : 10:23:15

p.s hvis man bruger flokningsmidler,skal man huske at returskylle efter 7 dage. Efter 7 dage opløses flokningsmidlet nemlig og så ryger skidtet bare tilbage i poolen


Edelskov



14 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 10:08:43

quote:
Originally posted by bjarne

p.s hvis man bruger flokningsmidler,skal man huske at returskylle efter 7 dage. Efter 7 dage opløses flokningsmidlet nemlig og så ryger skidtet bare tilbage i poolen




Hej Bjarne..

Jeg har en mistanke om det er kalkindholdet i vandet der gør jeg ikke kan se bunden. Kan man gøre noget ved det. Jeg har lige siden jeg startede op, fulgt den vejledning du skrev om, men lige meget hjælper det

/Brian


Edelskov



14 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 10:27:01

quote:
Originally posted by Edelskov


quote:
Originally posted by bjarne

p.s hvis man bruger flokningsmidler,skal man huske at returskylle efter 7 dage. Efter 7 dage opløses flokningsmidlet nemlig og så ryger skidtet bare tilbage i poolen




Hej Bjarne..

Jeg har en mistanke om det er kalkindholdet i vandet der gør jeg ikke kan se bunden. Kan man gøre noget ved det. Jeg har lige siden jeg startede op, fulgt den vejledning du skrev om, men lige meget hjælper det

/Brian




Jeg bruger iøvrigt HTH Granulat og PH minus fra saniklar, så jeg tror ikke det skyldes cyanur...

/Brian


Edelskov



14 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 15:10:49

quote:
Originally posted by Edelskov


quote:
Originally posted by Edelskov


quote:
Originally posted by bjarne

p.s hvis man bruger flokningsmidler,skal man huske at returskylle efter 7 dage. Efter 7 dage opløses flokningsmidlet nemlig og så ryger skidtet bare tilbage i poolen




Hej Bjarne..

Jeg har en mistanke om det er kalkindholdet i vandet der gør jeg ikke kan se bunden. Kan man gøre noget ved det. Jeg har lige siden jeg startede op, fulgt den vejledning du skrev om, men lige meget hjælper det

/Brian




Jeg bruger iøvrigt HTH Granulat og PH minus fra saniklar, så jeg tror ikke det skyldes cyanur...

/Brian




Hej Bjarne,

Fandt dette udsnit fra hæfte 3....Kan dette være mit problem...??
Synes siderne virker ru, det er måske kalk der sidder der...

Såfremt uheldet er ude og der er sket kalkaflejringer er der kun 2 ting at gøre:

Sænk vandstanden til under 6 i PH niveau og hold den på dette niveau i 3 dage med pumpen kørende 24
timer i døgnet. Når du har sænket din PH værdi vil den grundet det opløste kalk lynhurtigt stige igen. Vil
du derfor have held med projekter, skal du sænke din PH værdi 1-2 gange i døgnet for hele tiden at
holde den nede på 6 Indtil kalken er opløst fra bund og sider.

Hjælper dette ikke er der kun den farlige vej med at tømme bassinet for vand og vaske bund og sider af i
en 5-10% saltsyreopløsning. Kontakt en professionel m.h.t evt. problemer med at tømme poolen for
vand og sørg selv for at bruge åndedrætsværn


bjarne



526 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 17:38:31

hvis siderne er ru kan det være kalk - prøv at komme noget ph minus i en sok - tag nogle gummihandsker på - og seom det går væk når du gnider. hvis det gør så er det kalk og så måå du sænke din ph værdi generelt

med hensyn til det andet, så er det - efter nogle dage - ikke kalkek i vandet der gør dit vand sløret

der ER KUN 5 GRUNDE til sløret - mælket vand
1. for høj ph værdi
2. mangel på chockkloreing ( organiske affaldsstoffer i vandet )
3. når du LIGE har kloret ( kalk i vandet)
4. et flokningsproblem ( småpartikler i vandet)
5. utålmodighed og en pumpe der ikke kører 24 timer i døgnet mens vandet ikke er i orden


Edelskov



14 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 17:49:52

quote:
Originally posted by bjarne

hvis siderne er ru kan det være kalk - prøv at komme noget ph minus i en sok - tag nogle gummihandsker på - og seom det går væk når du gnider. hvis det gør så er det kalk og så måå du sænke din ph værdi generelt

med hensyn til det andet, så er det - efter nogle dage - ikke kalkek i vandet der gør dit vand sløret

der ER KUN 5 GRUNDE til sløret - mælket vand
1. for høj ph værdi
2. mangel på chockkloreing ( organiske affaldsstoffer i vandet )
3. når du LIGE har kloret ( kalk i vandet)
4. et flokningsproblem ( småpartikler i vandet)
5. utålmodighed og en pumpe der ikke kører 24 timer i døgnet mens vandet ikke er i orden




Hej Bjarne,

Det virker faktisk sådan, at når jeg gnider hånden på siderne, så forsvinder det. Den bliver ikke glat, ligesom når der er alger. Men ligesom en liner skal være..

1. Jeg er sikker på PH værdien ikke er for høj, ligger mellem 7,0 og 7.8 hele tiden. Måler hver dag....

2. Jeg har chock-kloret med 3-4 dages mellemrum.
3. Kan faktisk ikke se forskel på om jeg lige har kloret eller ej.
4. Har benyttet floknings ruller.
5. Pumpen kører 24 timer i døgnet.

Jeg har lige prøvet med noget mere PH -, lad os se hvad der sker...når den kommer under 7,0....

/Brian


Edelskov



14 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 17:56:38

quote:
Originally posted by Edelskov


quote:
Originally posted by bjarne

hvis siderne er ru kan det være kalk - prøv at komme noget ph minus i en sok - tag nogle gummihandsker på - og seom det går væk når du gnider. hvis det gør så er det kalk og så måå du sænke din ph værdi generelt

med hensyn til det andet, så er det - efter nogle dage - ikke kalkek i vandet der gør dit vand sløret

der ER KUN 5 GRUNDE til sløret - mælket vand
1. for høj ph værdi
2. mangel på chockkloreing ( organiske affaldsstoffer i vandet )
3. når du LIGE har kloret ( kalk i vandet)
4. et flokningsproblem ( småpartikler i vandet)
5. utålmodighed og en pumpe der ikke kører 24 timer i døgnet mens vandet ikke er i orden




Hej Bjarne,

Det virker faktisk sådan, at når jeg gnider hånden på siderne, så forsvinder det. Den bliver ikke glat, ligesom når der er alger. Men ligesom en liner skal være..

1. Jeg er sikker på PH værdien ikke er for høj, ligger mellem 7,0 og 7.8 hele tiden. Måler hver dag....

2. Jeg har chock-kloret med 3-4 dages mellemrum.
3. Kan faktisk ikke se forskel på om jeg lige har kloret eller ej.
4. Har benyttet floknings ruller.
5. Pumpen kører 24 timer i døgnet.

Jeg har lige prøvet med noget mere PH -, lad os se hvad der sker...når den kommer under 7,0....

/Brian




Jeg synes ellers aldrig det har været et problem. Ved at følge ovennænte procedure, har jeg altid fået poolen op at køre på en uge..
med krystaltklart vand.

/Brian


bjarne



526 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 18:41:07

lyder mystisk -altså at den ikke er klar .................

hvad for en klor bruger du - cyanurbaseret eller kalkbaseret ? -


Edelskov



14 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 18:43:54

quote:
Originally posted by bjarne

lyder mystisk -altså at den ikke er klar mh kløen i nakken

hvad for en klor bruger du - cyanurbaseret eller kalkbaseret ? -




HTH Granulat...altid brugt...den til en ca 800 mand
Brian

Posted - 19 maj 2008 : 18:44:34

quote:
Originally posted by Edelskov


quote:
Originally posted by bjarne

lyder mystisk -altså at den ikke er klar mh kløen i nakken

hvad for en klor bruger du - cyanurbaseret eller kalkbaseret ? -




HTH Granulat...altid brugt...den til en ca 800 mand
Brian



Den må være kalk baseret...


bjarne



526 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 19:29:56

den SKAL SGU blive klar med den metode og den klor. hav tålmodighed et par dage endnu

hvor gamle er dine testtabletter eller testdråber


Edelskov



14 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 19:35:24

quote:
Originally posted by bjarne

den SKAL SGU blive klar med den metode og den klor. hav tålmodighed et par dage endnu

hvor gamle er dine testtabletter eller testdråber




Hej Bjarne

Jeg tænkte også på mine testtabs. har købt nye "DPD", men ikke PH tabs, de er fra sidste år.
Jeg vil prøve at sænke PH til under 7,0, og så se hvad der sker...om et par dage...Det kribler for at starte varmepumpen....
Tak for din hjælp, indtil videre....
/Brian


bjarne



526 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 19:35:25

den SKAL SGU blive klar med den metode. hav lidt tålmodighed et par dage med pumpen kørende 24 timer i døgnet

det er vel ikke gamle testtabletter eller dråber du bruger så du får fejltest resultater


bjarne



526 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 19:38:32

start du bare varmepumpen - den tager ikke skade af de problemer du roder med lige nu


Edelskov



14 Posts
Posted - 19 maj 2008 : 20:11:36

quote:
Originally posted by bjarne

den SKAL SGU blive klar med den metode. hav lidt tålmodighed et par dage med pumpen kørende 24 timer i døgnet

det er vel ikke gamle testtabletter eller dråber du bruger så du får fejltest resultater




Jo...PH tabs. er gamle, køber er nogen nye i morgen....

/Brian


bjarne



526 Posts
Posted - 20 maj 2008 : 12:09:29

der er ikke andet tilbbage end at forsøge med tålmodighed - altså hold nallerne væk nogle dage


Edelskov



14 Posts
Posted - 20 maj 2008 : 12:14:19

quote:
Originally posted by bjarne

der er ikke andet tilbbage end at forsøge med tålmodighed - altså hold nallerne væk nogle dage




Du har ret, men man er jo lidt utålmodig....synes egenligt også at det går den rigtige vej....

/Brian


Edelskov



14 Posts
Posted - 21 maj 2008 : 08:20:02

quote:
Originally posted by Edelskov


quote:
Originally posted by bjarne

der er ikke andet tilbbage end at forsøge med tålmodighed - altså hold nallerne væk nogle dage




Du har ret, men man er jo lidt utålmodig....synes egenligt også at det går den rigtige vej....

/Brian




Bunden er nået....

Tak for hjælpen Bjarne......


Ejegod



66 Posts
Posted - 21 maj 2008 : 20:34:12

Hej Bjarne
Jeg hæfte mig ved, at du spørger til alderen af tabs/væske. Kan de ikke tåle at ligge vinteren over


bjarne



526 Posts
Posted - 21 maj 2008 : 22:03:33

jo, men hvis de er flere år gamle, eller hvis man har dem liggende i sollys, så bliver de ødelagte
B
Sidste redigering: 26 Jan 2009 10:19 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.222 sekunder