Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Opstart hvordan

Opstart hvordan 26 Jan 2009 10:34 #137

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 07 jul 2007 : 18:10:01

Hej Bjarne og Yxos

Jeg har læst hæfte 2, men jeg syntes at afsnittet om opstart er lidt
hmmmm... " rodet/uoverskuelig "

Så hvis det var muligt med en step by step vejledning for dummies
så ville det være en stor hjælp, jeg tænker på rækkefølgen af cyanursyre, PH, flokningsmiddel og Klor. evt, hvor lang tid der skal gå imellem tilsætning af de enkelte kemikalier eller er det altid 5-6 timer ? ( jeg har styr på doseringen )

som sagt havde vi sidste år en easy set pool med sandfilter og der fik vi ikke gjort det rigtigt i starten hvilket gav anledning til mange ærgrelser, det vil jeg meget gerne undgå denne gang

På forhånd tak
mvh Jack


Yxos



107 Posts
Posted - 07 jul 2007 : 18:30:27

Du starter en ny pool op med vand fra vandhanen, ikke sandt?
Glem alt om cyanursyre! Og lad for guds skyld være med at købe klor med de i (typisk det fra Matas til badebassiner).

Du har kun brug for 2 ting når du starter HELT fra scratch (eller efter vinteren for den sags skyld):
- HTH klor
- PH-minus.

Her kommer de to læresætninger du skal kunne i søvne:
1 "AL vandbehandling starter med at regulere PH til mellem 7,0 og 7,4".
2 "Så længe vandet ikke er klart og rent skal pumpen/filteret køre!"

Altså.
Mål syren med dit testsæt eller hvad du nu bruger, og reguler så med PH-minus. (Syreværdien er som oftest for høj).
Lad der gå et par timer (med pumpen/filteret kørende) og mål igen.
Lad os antage at PH-en nu er som den skal være.

Chokklorér! I et af hæfterne står der hvor meget HTH klor du skal bruge. Så vidt jeg husker ca. 1 kg til 40.000 liter vand.

Bang. Al den klor dræber alt i vandet, og i løbet af det næste døgn havner det hele i filtret og på bunden. Det vil altså være en god ide at støvsuge bunden herefter.

Nu burde vandet være pænt klart!
Mål PH'en igen, og konstater, at PH'en nok igen er krøbet deropad. Justér den.

Først nu kan du slukke pumpen, og kun lade den køre i det antalt timer der svarer til at den udskifter al vandet én gang dagligt (vist nok). Et ur på pumpen er et must !

Al den meget klor forsvinder helt af sig selv. Solen brænder den simpelthen af i løbet af max 2 dage.

Når kloren så er ned under 1, skal du tilsætte klor igen ifølge doseringstabellen i en af vejledningerne (når du altså først har sikret dig at PH er ok, ikk)


Hvor tit du skal måle og justere?
Hver dag, indtil du har en god mavefornemmelse af hvordan dit poolvand opfører sig.

NORMALT behøver du ikke den første tid at bekymre dig om flokning m.m., Sørg blot for at din PH og klorværdi altid er som foreskrevet, og du vil kunne køre lange uden problemer.
Det er faktisk ikke så svært, når først man kommer i gang

Ole


bjarne



526 Posts
Posted - 07 jul 2007 : 18:53:00

Yxos har ret. bare gør som han siger, men jeg vil aligevel sige at du har såret mig i min selvhøjtidlige sjæl. Her troede jeg at jeg havde lavet verdens bedste forklaring med
HÆFTE 2 og så piller du mig ned fra mine spirituelle højder. Jeg går omgående igang med at gennemlæse mine egne udgydelser for at se om jeg kan gøre det bedre


jack



10 Posts
Posted - 10 jul 2007 : 10:44:15

Hej

Takker mange gange for svaret, det lyder til at være lige til.

Bjarne.. jeg har stor respekt for folk der gør et stykke arbejde
som alle os begyndere kan nyde godt af og jeg har med stor nytte og interesse læst de forskellige hæfter, men afsnittet om opstart er ikke letforståeligt for en nybegynder

Med venlig hilsen
Jack



bjarne



526 Posts
Posted - 10 jul 2007 : 20:18:13

BARE ROLIG JACK
DET ER OGSÅ POSITIV KRITIK AT FÅ AT VIDE AT MAN KAN GØRE DET BEDRE, SÅ SELVOM JEG ER SÅRET I MIN SMÅLIGE SJÆL SÅ ER DET ALLIGEVEL MED TIL AT FÅ MIG TIL AT ANSTRENGE MIG MERE - SÅ TRODS ALT TAK




bjarne



526 Posts
Posted - 18 jul 2007 : 09:49:23

Hej Jack - er du stadig derude ??

For at dulme min sårede sjæl har jeg gennemarbejdet tingene igen. Prøv at kikke vejledningerne igennem igen og se om det er lykkedes mig at lave dem bedre
Hæfte 2 og 3 samt ph - og ph plus og klorindhold og dosseringsvejledning for kemikalier


jack



10 Posts
Posted - 22 jul 2007 : 20:48:09

Hej Bjarne

Beklager det sene svar... der har været fuld gang i arbejdet med den nye pool, jeg syntes hæfte 2 og 3 samt ph - og hæftet om ph plus og klorindhold er blevet meget bedre, super stykke arbejde Bjarne, især hæfte 2 er let læseligt og overskueligt.

Må jeg være så fræk at foreslå et hæfte om "gør det selv" installation af en stålside pool, ( det er mit indtryk at det er den foretrukne pool type for gør det selv folket ) !!! jeg tror der er mange der ville have stor nytte af sådan en vejledning.

Med venlig hilsen og tak for hjælpen
Jack



bjarne



526 Posts
Posted - 29 jul 2007 : 00:59:51

Vejledningen er på vej, men det tager lidt tid, så du får sikkert ikke så meget brug for den, men så får de kommende
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder