Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen?

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 22 Apr 2015 20:32 #5390

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Vi fik sidste år pool, og i år vil jeg prøve at starte den op selv, men er i tvivl om, hvordan jeg får gang i vandcirkulationen. Har prøvet at tænde for pumpen, men den tog slet ikke vand ind.
Talte så med en, som sagde, at man skulle fylde vand i pumpen, så røret ud til skimmelen fyldes.
Men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til denne del. Kommer jeg bare vand fra vandslangen ned i forfilteret? Skal pumpen køre samtidig med? Skal det fyldes helt, indtil det løber over? Skal jeg lukke for nogen af ventilerne? Hvad skal jeg sætte indstillingen på (kl...)? Hvad gør jeg, hvis vandet alligevel ikke begynder at flyde?
Jeg vedlægger et billede af rensningsanlægget og et, hvor man kan se, hvordan det er placeret (under trælåget) ift poolen.
eller prøvede at vedlægge. Det gik ikke så godt. Prøver igen i en kommentar.
image.jpg


image-2.jpg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 22 Apr 2015 22:49 #5392

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Skru låget af pumpen og hæld en spand vand i, og luk låget igen. Det overskydende vand løber da ud i poolen via skimmeren.
Nu kan du tænde pumpen. Det vand der er i den bør være nok til at den begynder at suge mere vand ind
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Malling

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 23 Apr 2015 08:35 #5393

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Hvor forsigtig skal jeg være med at lade den køre, hvis den alligevel ikke tager vand ind med det samme? Hvor lang tør jeg lade den køre uden vand?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 23 Apr 2015 10:43 #5394

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
3-4-5 minutter sker der ikke noget ved. hvis der ikke er kommet cirkulation inden, skal du slukke pumpen - fylde vand på igen og så starte igen. Det kan godt være at der sidder en luftlomme i rørene der gør, at du skal gøre det x antal gange
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 23 Apr 2015 10:51 #5396

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
så fik jeg lige læst hele spørgsmålet og set billedet - undskyld

Du har jo din teknik stående under vandspejlet og derfor løber - eller burde vandet løbe ned i pumpen af sig selv og du skulle derfor ikke behøve at tage låget af pumpen og fylde vand på

Har du fyldt vand i poolen til helt øverst i skimmeren ?????

Alle dine kuglehaner står også rigtigt

Prøv at sætte 6 vejsventilen på WASTE- så skulle vandet løbe direkte ud i kloark og tage evt.luftlommer med ud og du skal kunne se at pumpehuset bliver fyldt med vand - og så kan du sætte 6 vejs på filter og starte pumpoen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 23 Apr 2015 12:10 #5398

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Vand er fyldt til ca midt på skimmeren. Vil prøve at fylde mere vand i bassinet og prøve igen. Men det kan vel aldrig skade at smide en spand vand i pumpen? Hvor lang tid skal den normalt køre, inden der kommer vand igennem?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 23 Apr 2015 12:22 #5399

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hmmmmm - med vand til midt i skimmeren skulle der være nok vand i pool, men fyld lidt mere i

Det kan aldrig skade at fylde vand i pumpehuset - MENNNNNNN før du tager låget af pumpehuset skal du kuske at lukke ventilerne der går til og fra poolen. Hvis du ikke gør det, vil vandet i poolen ryge ud i teknikrummet da teknikrum jo står under vandniveau

Pumpen skal normalt begynde at suge vand til sig fra poolen efter få minutter. Hvis den ikke gør det så er der et eller andet der hindrer vandet i at komme ned til poolen ( har du husket at fjerne ev evt. vinterprop fra bunden i skimmeren ????? )
Tjek af om der er et eller andet der ligger i skimmeren der hindrer vandet i at komme ind i røret
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 23 Apr 2015 15:15 #5400

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
JEg var ikke sikker på, om pumpen er under vandlinjen. Jeg synes røret til pumpen ser ud til at komme "op ad jorden".
ER pumpen under vandlinjen ?

Enig med Bjarne, i så fald. Hvis pumpen er under vandlinjen, er en spand vand ikke nødvendig, for pumpen skal fyldes af sig selv. Check vinterpropper i skimmer OG i udløbsdyser. Der skal være hul igennem hele vejen!

Desværre ser det ud til, at dit pumpelog ikke er gennemsigtigt. Ellers kunne mas se, om der løb vand til...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 23 Apr 2015 15:33 #5401

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Her er et fif, min pumpe er også under vandspejlet da min grund har et fald på 120cm i poolens længde.

Når jeg skal prime i foråret lukker jeg for hanen fra skimmer til pumpe, så løsner jeg pumpe låget i den ene side og åbner forsigtigt for hanen.

Det vil begynde at hvisle og komme luft ud ved låget på pumpen, når vandet kommer lukkes der for hanen igen hurtigt eller låget på pumpen spændes til.

Inden start af pumpe sikres det at pumpen er lukket rigtigt og at alle haner er åbnet, det kan være at øvelsen skal gøre et par gange alt efter længden på røret fra skimmer til pumpe.

En anden løsning er at løsne udluftnings ventilen, så vil vandet også presse sig stille og roligt frem men husk ikke at forlade filtret i længre tid ellers er din teknik grav fyldt med vand ;)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 24 Apr 2015 15:40 #5402

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Tusind tak, Bjarne, Ole og Mads, for jeres input. Det har været guld værd.
Jeg hældte en spand vand i pumpen, for at opdage, at der var to huller i, som vandet løb ud af. Heldigvis lå skruepropperne til på sandfilteret, og da jeg skruede dem i og hældte endnu en spand vand i, kom der gennemløb. Spulede så lidt ud i kloakken, og derefter på returløb i nogle minutter. Og så kørte den nogle timer på alm filtrering.

Iøvrigt tror jeg ikke, at pumpe er under vandspejlet. Heldigvis, for ellers havde det hele været oversvømmet nu. Og elektricitet ligger bare ved siden af (iøvrigt vel noget, der er ganske uforsvarligt og burde bringes i orden øjeblikkeligt? )

Vi syntes dog efterfølgende at kunne konstatere, at vandet i poolen var sunket en del. Kan der være kommet en utæthed et eller andet sted i løbet af vinteren? Prøver at tænde igen i weekenden, og så ellers give det chok-klorering. Tænker, om det også er nødvendigt at give andre kemikalier, fx algefjerner? Eller kunne man starte med et ordentligt skud klor ned i skimmeren, og se, hvordan det går, og prøve at måle efter et døgn, hvor pumpen har kørt? Eller der skal måske gå endnu længere tid? Hvordan synes I ellers at poolen ser ud på billedet - er det slemt med alger? Vandet er rimelig klart, det sidder mest på siderne, som det ses på billedet.

Jeg sætter virkelig stor pris den kompetence, der findes herinde for nybegyndere som mig. Kommer i øvrigt til kurset i næste uge. Glæder mig.
Sidste redigering: 24 Apr 2015 15:47 af Malling.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 24 Apr 2015 16:05 #5403

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Der er ikke noget underligt i, at der er alger efter vinteren, og du skal IKKE begynde at tilsætte algedræber nu! En chokklorering skal nok tage livet af dem, men du skal gøre det rigtigt. Her på siden findes en række glimrende artikler om alle gængse problemer. Se fx. poolraadgiveren.dk/artikler/21-vand-og-k...er/100-chokklorering om chokklorering.
Det indbefatter, som med al kemikalietilsætning, at din pH er justeret korrekt ind først!
Nederst på siden finder du linket til alle artikler. B)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opstart: hvordan får man gang i vandcirkulationen? 24 Apr 2015 22:31 #5408

  • Malling
  • Malling's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 30
Det var så,de lærepenge. Havde naturligvis ikke fået pH værdien ned inden jeg gav den klor, den ligger helt oppe over 8, ser det ud til. Så nu må jeg give den noget pH minus, og så give den klor igen, når jeg har fået pH ned omkring de 7.

Ups - endnu en fejl. Jeg hældte kloren i skimmeren, og der står jo netop i vejledningen, at det må man ikke. Det synes jeg ellers, der står rigtig mange andre steder, at man skal. Det var også, hvad jeg fik at vide af tidl ejer, at han gjorde. Nå, heldigvis ser det ud til at være gået godt. Sidste år hældte jeg dog også altid kloren i gennem skimmeren.
Sidste redigering: 24 Apr 2015 22:36 af Malling.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder